- 2907
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 87 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 87
وَمِنْ ءَابَآئِهِمْ وَذُرِّیَّتِهِمْ وَإِخْوَنِهِمْ وَاجْتَبَیْنَهُمْ وَهَدَیْنَهُمْ إِلَى صِرَ طٍ مُسْتَقِیمٍ
ترجمه
و از پدران وذرّیه و برادرانشان، کسانى را (مورد لطف قرارداده و به خاطر لیاقت شان آنان را به نبوّت) برگزیدیم و به راه راست هدایت شان کردیم.
برخى گمان کرده اند که ذریّه تنها به نوه هاى پسرى گفته مى شود، در حالى که حضرت عیسى که پدر نداشت و تنها از طرف مادر به ابراهیم (ع) منسوب بود، در این آیه از ذریّه حضرت ابراهیم به شمار آمده است. «و من ذرّیّته... عیسى» امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) به استناد همین آیه، اهل بیت را که از طرف مادر به پیامبر مى رسند، ذرّیه رسول اللّه و ابناء رسول اللّه دانسته اند. فخررازى نیز در تفسیر خود، این نکته را پذیرفته است. در «تفسیر المنار» هم حدیثى از صحیح بخارى نقل شده که رسول خدا کلمه ذریّه را درباره امام حسن (ع) به کار برده است.
در اینکه «یَسَع» نام مستقلّى است، یا اینکه مضارع «وسع» است (مثل یحیى) و یا اینکه همان «یوشع» است که با تغییراتى از عبرى به عربى وارد شده، اقوالى است.
برخى خواسته اند از کلمه «مِن» در «مِن آبائِهم» استفاده کنند که در میان پدران انبیا افراد منحرف هم بوده اند ولى لحن آیات، در مقام برگزیدگى پدران براى نبوت است. نه در مقام کفر و ایمان آنان.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِنْ ءَابَآئِهِمْ وَذُرِّیَّتِهِمْ وَإِخْوَنِهِمْ وَاجْتَبَیْنَهُمْ وَهَدَیْنَهُمْ إِلَى صِرَ طٍ مُسْتَقِیمٍ
ترجمه
و از پدران وذرّیه و برادرانشان، کسانى را (مورد لطف قرارداده و به خاطر لیاقت شان آنان را به نبوّت) برگزیدیم و به راه راست هدایت شان کردیم.
برخى گمان کرده اند که ذریّه تنها به نوه هاى پسرى گفته مى شود، در حالى که حضرت عیسى که پدر نداشت و تنها از طرف مادر به ابراهیم (ع) منسوب بود، در این آیه از ذریّه حضرت ابراهیم به شمار آمده است. «و من ذرّیّته... عیسى» امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) به استناد همین آیه، اهل بیت را که از طرف مادر به پیامبر مى رسند، ذرّیه رسول اللّه و ابناء رسول اللّه دانسته اند. فخررازى نیز در تفسیر خود، این نکته را پذیرفته است. در «تفسیر المنار» هم حدیثى از صحیح بخارى نقل شده که رسول خدا کلمه ذریّه را درباره امام حسن (ع) به کار برده است.
در اینکه «یَسَع» نام مستقلّى است، یا اینکه مضارع «وسع» است (مثل یحیى) و یا اینکه همان «یوشع» است که با تغییراتى از عبرى به عربى وارد شده، اقوالى است.
برخى خواسته اند از کلمه «مِن» در «مِن آبائِهم» استفاده کنند که در میان پدران انبیا افراد منحرف هم بوده اند ولى لحن آیات، در مقام برگزیدگى پدران براى نبوت است. نه در مقام کفر و ایمان آنان.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است