- 3120
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 75 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 75
وَکَذَلِکَ نُرِى إِبْرَهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ
ترجمه
و اینگونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا (یقین پیدا کند و) از اهل یقین باشد.
درباره ملکوت، بزرگان سخنانى گفته اند که برخى را در اینجا نقل مى کنیم:
کلمه «ملکوت» از «ملک» است و «واو» و «تاء» براى تأکید و مبالغه به آن افزوده شده است. ملکوت آسمان ها یعنى مالکیّت مطلق و حقیقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملکوت یعنى مشاهده اشیا از جهت انتساب آنها با خداوند. دید ملکوتى یعنى درک توحید در هستى و باطل بودن شرک.
عوالم هستى به چهار بخش تقسیم شده است: لاهوت (عالم الوهیّت که جز خدا کسى از آن آگاه نیست)، جبروت (عالم مجرّدات)، ملکوت (عالم اجسام) و ناسوت (عالم کون و فساد و تغییر و تحوّلات).
عالم ملکوت، عالم اسرار و نظم و شگفتىها و جهان غیب است.
ملکوت آسمان ها، عجایب آنها است.
ابراهیم با دیدن ملکوت آسمانها و زمین، بیشتر با سنّت، خلقت، حکمت و ربوبیّت الهى آشنا شد. به فرموده امام باقر (ع) خداوند به چشم ابراهیمعلیه السلام، قدرت و نورى بخشید که عمق آسمانها و عرش و زمین را مشاهده مى کرد.
استدلال محکم و برخورد علمى با دیگران، نیازمند ایمان قلبى است. حضرت ابراهیم هم پس از یقین، «لیکون من الموقنین» وارد استدلال مى شود که در آیات پس از این مىآید.
حرف واو در جمله «ولیکون من الموقنین» رمز آن است که دید ملکوتى چند هدف داشته که یکى از آن اهداف، به یقین رسیدن حضرت ابراهیم بوده است.
پیام ها
1- آنکه حقّ را شناخت و به آن دعوت کرد و از چیزى نهراسید، خداوند «دیدِ ملکوتى» به او مى بخشد. (همچون حضرت ابراهیم، به مقتضاى آیه قبل) «و کذلک نُرِى ابراهیم ملکوت...» آرى، یک جوان هم مى تواند با رشد معنوى، به دید ملکوتى دست یابد. چون طبق تفاسیر متعدّد، ابراهیم در آن زمان نوجوان بود.
2- انبیا، از هدایت ویژه خداوند برخوردارند. «و کذلک نُرِى ابراهیم»
3- یقین، عالى ترین درجه ایمان است. «و لیکون من الموقنین»
4- به یقین رسیدن، نیاز به امداد الهى دارد. «نُرِى... الموقنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَکَذَلِکَ نُرِى إِبْرَهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ
ترجمه
و اینگونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا (یقین پیدا کند و) از اهل یقین باشد.
درباره ملکوت، بزرگان سخنانى گفته اند که برخى را در اینجا نقل مى کنیم:
کلمه «ملکوت» از «ملک» است و «واو» و «تاء» براى تأکید و مبالغه به آن افزوده شده است. ملکوت آسمان ها یعنى مالکیّت مطلق و حقیقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملکوت یعنى مشاهده اشیا از جهت انتساب آنها با خداوند. دید ملکوتى یعنى درک توحید در هستى و باطل بودن شرک.
عوالم هستى به چهار بخش تقسیم شده است: لاهوت (عالم الوهیّت که جز خدا کسى از آن آگاه نیست)، جبروت (عالم مجرّدات)، ملکوت (عالم اجسام) و ناسوت (عالم کون و فساد و تغییر و تحوّلات).
عالم ملکوت، عالم اسرار و نظم و شگفتىها و جهان غیب است.
ملکوت آسمان ها، عجایب آنها است.
ابراهیم با دیدن ملکوت آسمانها و زمین، بیشتر با سنّت، خلقت، حکمت و ربوبیّت الهى آشنا شد. به فرموده امام باقر (ع) خداوند به چشم ابراهیمعلیه السلام، قدرت و نورى بخشید که عمق آسمانها و عرش و زمین را مشاهده مى کرد.
استدلال محکم و برخورد علمى با دیگران، نیازمند ایمان قلبى است. حضرت ابراهیم هم پس از یقین، «لیکون من الموقنین» وارد استدلال مى شود که در آیات پس از این مىآید.
حرف واو در جمله «ولیکون من الموقنین» رمز آن است که دید ملکوتى چند هدف داشته که یکى از آن اهداف، به یقین رسیدن حضرت ابراهیم بوده است.
پیام ها
1- آنکه حقّ را شناخت و به آن دعوت کرد و از چیزى نهراسید، خداوند «دیدِ ملکوتى» به او مى بخشد. (همچون حضرت ابراهیم، به مقتضاى آیه قبل) «و کذلک نُرِى ابراهیم ملکوت...» آرى، یک جوان هم مى تواند با رشد معنوى، به دید ملکوتى دست یابد. چون طبق تفاسیر متعدّد، ابراهیم در آن زمان نوجوان بود.
2- انبیا، از هدایت ویژه خداوند برخوردارند. «و کذلک نُرِى ابراهیم»
3- یقین، عالى ترین درجه ایمان است. «و لیکون من الموقنین»
4- به یقین رسیدن، نیاز به امداد الهى دارد. «نُرِى... الموقنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است