- 2998
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیررآیه 73 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 73
وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَیَوْمَ یَقُولُ کُن فَیَکُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْکُ یَوْمَ یُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ
ترجمه
و او کسى است که آسمان ها و زمین را به حقّ آفرید و روزى که بگوید: موجود شو، بى درنگ موجود مى شود، سخن او حقّ است. (و روز قیامت) روزى که در «صور» دمیده مى شود، حکومت تنها از اوست، داناى غیب و شهود است و اوست حکیم و آگاه.
در قرآن دو نوع دمیدن در صور آمده است: یکى ویرانگر و دیگرى برانگیزنده مردم براى رستاخیز. در این آیه، یک بار آن مطرح شده است، امّا در آیه 68 سوره زمر، دمیدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاء اللَّه ثمّ نُفِخ فیه اُخرى فاذا هم قیام ینظرون»
اگر در آیات قبل، سخن از تسلیم بودن در برابر خدا و اقامه نماز بود، این جا علّت آن ذکر شده که آفرینش به دست اوست، او آگاه و حکیم است و از هر چیز با خبر است.
امام صادق (ع) درباره «عالم الغیب و الشهادة» فرمودند: غیب آن است که هنوز نیامده و شهادت آنچه که بوده است مى باشد.
پیام ها
1- آفرینش، حکیمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به این نکته در آیات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابینهما باطلاً»
2- براى اراده خداوند، هیچ مانعى نیست. «کن فیکون»
3- غیب و شهود، نهان و آشکار، براى خداوند یکسان است. «عالم الغیب و الشهادة»
4- مبناى حکومت الهى بر حکمت و علم است. «له الملک ... و هو الحکیم الخبیر»
5 - در قیامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشکار مى شود، چون آنجا اسباب و وسائل کارساز نیست. «له الملک»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَیَوْمَ یَقُولُ کُن فَیَکُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْکُ یَوْمَ یُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ
ترجمه
و او کسى است که آسمان ها و زمین را به حقّ آفرید و روزى که بگوید: موجود شو، بى درنگ موجود مى شود، سخن او حقّ است. (و روز قیامت) روزى که در «صور» دمیده مى شود، حکومت تنها از اوست، داناى غیب و شهود است و اوست حکیم و آگاه.
در قرآن دو نوع دمیدن در صور آمده است: یکى ویرانگر و دیگرى برانگیزنده مردم براى رستاخیز. در این آیه، یک بار آن مطرح شده است، امّا در آیه 68 سوره زمر، دمیدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاء اللَّه ثمّ نُفِخ فیه اُخرى فاذا هم قیام ینظرون»
اگر در آیات قبل، سخن از تسلیم بودن در برابر خدا و اقامه نماز بود، این جا علّت آن ذکر شده که آفرینش به دست اوست، او آگاه و حکیم است و از هر چیز با خبر است.
امام صادق (ع) درباره «عالم الغیب و الشهادة» فرمودند: غیب آن است که هنوز نیامده و شهادت آنچه که بوده است مى باشد.
پیام ها
1- آفرینش، حکیمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به این نکته در آیات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابینهما باطلاً»
2- براى اراده خداوند، هیچ مانعى نیست. «کن فیکون»
3- غیب و شهود، نهان و آشکار، براى خداوند یکسان است. «عالم الغیب و الشهادة»
4- مبناى حکومت الهى بر حکمت و علم است. «له الملک ... و هو الحکیم الخبیر»
5 - در قیامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشکار مى شود، چون آنجا اسباب و وسائل کارساز نیست. «له الملک»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است