- 2607
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 57
«بیّنة» از کلمه «بینونة» (جدایى)، به دلیلى گفته مى شود که به طور کامل و روشن، حق و باطل را از هم جدا مى کند. دلائل و معجزات پیامبران، نه ثقیل بود نه مبهم، همه مى فهمیدند و اگر لجاجت نمى کردند، از جان و دل مى پذیرفتند، به همین خاطر پیامبران خود را داراى «بیّنه» معرّفى مى کردند.
کفّار مى گفتند: اگر راست مى گویى، چرا قهر خدا بر ما نازل نمى شود؟ «تستعجلون به» نظیر آیه اى که مى گفتند: اگر این مطلب راست است، خدایا بر ما سنگ بباران، «فامطر علینا حجارةً من السماء» «استعجال» و عذاب خواهى در اقوام دیگر هم بوده و به حضرت هود و صالح و نوح هم مى گفتند: اگر راست مى گویى عذاب موعود را سریعاً براى ما بیاور.
پیام ها
1- دعوت انبیا بر اساس «بینه» است، نه خیال و تقلید کورکورانه «على بیّنة»
2- اعطاى بیّنه به پیامبر، پرتوى از ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّى»
3- انبیا باید بیّنه الهى داشته باشند، نه آنکه طبق تقاضاى روزمرّه مردم کار کنند. «بیّنة من ربّى» (قرآن، بیّنه و دلیل روشن وگواه حقانیّت پیامبر است)
4- پیامبر اسلام بر قرآن که بیّنه اوست، احاطه کامل دارند. («على بیّنة» به معناى استعلا و احاطه بر مفاهیم قرآن است)
5 - کافران، بیّنه پیامبر را تکذیب مى کنند، ولى انتظار دارند او از هواهاى نفسانى آنان پیروى کند. «لا اتّبع اهوائکم - کذّبتم به»
6- با بهانه جویان، صریح حرف بزنید. «ما عندى»
7- پیامبر، تنها فرستاده اى همراه با منطق و بیّنه است و نظام هستى به دست خداست. (با تقاضاى نزول سریع قهر الهى از پیامبر، قلع و قمع خود یا نابودى هستى را نخواهید). «ما تستعجلون به»
8 - آیه، هم تهدید کافران است، هم دلدارى پیامبر. «و هو خیرالفاصلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«بیّنة» از کلمه «بینونة» (جدایى)، به دلیلى گفته مى شود که به طور کامل و روشن، حق و باطل را از هم جدا مى کند. دلائل و معجزات پیامبران، نه ثقیل بود نه مبهم، همه مى فهمیدند و اگر لجاجت نمى کردند، از جان و دل مى پذیرفتند، به همین خاطر پیامبران خود را داراى «بیّنه» معرّفى مى کردند.
کفّار مى گفتند: اگر راست مى گویى، چرا قهر خدا بر ما نازل نمى شود؟ «تستعجلون به» نظیر آیه اى که مى گفتند: اگر این مطلب راست است، خدایا بر ما سنگ بباران، «فامطر علینا حجارةً من السماء» «استعجال» و عذاب خواهى در اقوام دیگر هم بوده و به حضرت هود و صالح و نوح هم مى گفتند: اگر راست مى گویى عذاب موعود را سریعاً براى ما بیاور.
پیام ها
1- دعوت انبیا بر اساس «بینه» است، نه خیال و تقلید کورکورانه «على بیّنة»
2- اعطاى بیّنه به پیامبر، پرتوى از ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّى»
3- انبیا باید بیّنه الهى داشته باشند، نه آنکه طبق تقاضاى روزمرّه مردم کار کنند. «بیّنة من ربّى» (قرآن، بیّنه و دلیل روشن وگواه حقانیّت پیامبر است)
4- پیامبر اسلام بر قرآن که بیّنه اوست، احاطه کامل دارند. («على بیّنة» به معناى استعلا و احاطه بر مفاهیم قرآن است)
5 - کافران، بیّنه پیامبر را تکذیب مى کنند، ولى انتظار دارند او از هواهاى نفسانى آنان پیروى کند. «لا اتّبع اهوائکم - کذّبتم به»
6- با بهانه جویان، صریح حرف بزنید. «ما عندى»
7- پیامبر، تنها فرستاده اى همراه با منطق و بیّنه است و نظام هستى به دست خداست. (با تقاضاى نزول سریع قهر الهى از پیامبر، قلع و قمع خود یا نابودى هستى را نخواهید). «ما تستعجلون به»
8 - آیه، هم تهدید کافران است، هم دلدارى پیامبر. «و هو خیرالفاصلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است