- 3004
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 47
قُلْ أَرَءَیْتَکُمْ إِنْ أَتَکُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ
ترجمه
بگو: چه خواهید کرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى یا آشکارا به سراغ شما آید، آیا جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد؟
شاید مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام کار در روز باشد. مثل آیه «أتاها أمرنا لیلاً أونهاراً». شاید مراد از «بغتة»، عذاب هاى بى مقدّمه باشد و مقصود از «جهرة»، عذاب هایى که آثارش از روز اوّل آشکار شود، مثل ابرهاى خطرناک که بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ریح فیها عذاب ألیم»
سؤال: این آیه مى گوید: تنها ظالمین از عذاب الهى هلاک مى شوند، در آیه اى دیگر «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة» فراگیرى فتنه و شعله هاى عذاب نسبت به همه بیان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم این دو آیه قابل جمع است؟
پاسخ: در تفسیر کبیر فخر رازى و مجمع البیان آمده است: هر فتنه اى هلاک نیست. در حوادث تلخ، آنچه به ظالمان مى رسد هلاکت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى رسد، آزمایش و رشد است.
پیام ها
1- پیامبر براى بیدارى وجدان ها، مأمور به سؤال و پرسش از آنان است. «قل أرایتکم»
2- از سرکشى خود و مهلت الهى مغرور نشوید، شاید عذاب خدا ناگهانى فرارسد. «بغتة»
3- وقتى عذاب خدا آید، هلاکت قطعى است، نه خودشان و نه دیگران قدرت دفاع ندارند. «عذاب اللَّه - یهلک»
4- کیفرهاى الهى، به خاطر ظلم مردم و عادلانه است. «یهلک... الظالمون»
5 - اعراض از دعوت انبیا، ظلم است. «هم یصدفون - الظالمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ أَرَءَیْتَکُمْ إِنْ أَتَکُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ
ترجمه
بگو: چه خواهید کرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى یا آشکارا به سراغ شما آید، آیا جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد؟
شاید مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام کار در روز باشد. مثل آیه «أتاها أمرنا لیلاً أونهاراً». شاید مراد از «بغتة»، عذاب هاى بى مقدّمه باشد و مقصود از «جهرة»، عذاب هایى که آثارش از روز اوّل آشکار شود، مثل ابرهاى خطرناک که بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ریح فیها عذاب ألیم»
سؤال: این آیه مى گوید: تنها ظالمین از عذاب الهى هلاک مى شوند، در آیه اى دیگر «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة» فراگیرى فتنه و شعله هاى عذاب نسبت به همه بیان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم این دو آیه قابل جمع است؟
پاسخ: در تفسیر کبیر فخر رازى و مجمع البیان آمده است: هر فتنه اى هلاک نیست. در حوادث تلخ، آنچه به ظالمان مى رسد هلاکت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى رسد، آزمایش و رشد است.
پیام ها
1- پیامبر براى بیدارى وجدان ها، مأمور به سؤال و پرسش از آنان است. «قل أرایتکم»
2- از سرکشى خود و مهلت الهى مغرور نشوید، شاید عذاب خدا ناگهانى فرارسد. «بغتة»
3- وقتى عذاب خدا آید، هلاکت قطعى است، نه خودشان و نه دیگران قدرت دفاع ندارند. «عذاب اللَّه - یهلک»
4- کیفرهاى الهى، به خاطر ظلم مردم و عادلانه است. «یهلک... الظالمون»
5 - اعراض از دعوت انبیا، ظلم است. «هم یصدفون - الظالمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است