- 6344
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 45 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 45
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ
ترجمه
پس ریشه گروه ستمکاران بریده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است.
امام صادق (ع) فرمود: کسى که دوست داشته باشد ظالم باقى باشد، در واقع دوست دارد که خداوند معصیت و نافرمانى شود، همانا خداوند خویشتن را به جهت هلاک کردن ظالمان ستوده است. «فقطع... و الحمدللّه»
پیام ها
1- ستم، ماندنى نیست. «قطع»
2- ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابر»
3- انقراض و نابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّن ها را ریشه کن مى کند) «فقطع دابر» چنانکه در جاى دیگر مى فرماید: «فهل ترى لهم من باقیة»
4- بى توجّهى به هشدار انبیا ظلم است. «نسوا ما ذکروا... الّذین ظلموا»
5 - گاهى رفاه فراوان، زمینه ظلم است. «فتحنا علیهم ابواب کلّ شىء... الّذین ظلموا»
6- در تاریخ اقوامى بوده اند که هیچ اثرى از آنان نیست. «فقطع دابر»
7- نابود کردن ستمکار، کارى پسندیده است. «والحمدللَّه»
8 - هنگام نابودى ستمگران، باید خدا را شکر کرد. «فقطع ... والحمدللَّه»
9- هلاکت ظالمان، عامل تربیت دیگران است. «ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ
ترجمه
پس ریشه گروه ستمکاران بریده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است.
امام صادق (ع) فرمود: کسى که دوست داشته باشد ظالم باقى باشد، در واقع دوست دارد که خداوند معصیت و نافرمانى شود، همانا خداوند خویشتن را به جهت هلاک کردن ظالمان ستوده است. «فقطع... و الحمدللّه»
پیام ها
1- ستم، ماندنى نیست. «قطع»
2- ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابر»
3- انقراض و نابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّن ها را ریشه کن مى کند) «فقطع دابر» چنانکه در جاى دیگر مى فرماید: «فهل ترى لهم من باقیة»
4- بى توجّهى به هشدار انبیا ظلم است. «نسوا ما ذکروا... الّذین ظلموا»
5 - گاهى رفاه فراوان، زمینه ظلم است. «فتحنا علیهم ابواب کلّ شىء... الّذین ظلموا»
6- در تاریخ اقوامى بوده اند که هیچ اثرى از آنان نیست. «فقطع دابر»
7- نابود کردن ستمکار، کارى پسندیده است. «والحمدللَّه»
8 - هنگام نابودى ستمگران، باید خدا را شکر کرد. «فقطع ... والحمدللَّه»
9- هلاکت ظالمان، عامل تربیت دیگران است. «ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان