- 6439
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 32 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 32
وَمَا الْحَیَوةُ الدُّنْیَآ إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْا خِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه
و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و البتّه خانه آخرت، براى تقوا پیشگان بهتر است. آیا نمى اندیشید؟
اگر دنیا مزرعه آخرت قرار نگیرد، بازیچه مى شود و مردم مانند کودکانى که سرگرم به اسباب بازى هایى چون مال و مقام و مانند آن شده اند. مثل صحنه نمایش که یکى لباس شاه مى پوشد، دیگرى نقش نوکر را بازى مى کند و سوّمى وزیر مى شود، ولى ساعتى بعد که همه لباس ها و نقش ها کنار مى رود، مى فهمند که همه عناوین، خیالى بیش نبود.
خیر بودن آخرت به خاطر آن است که هم لذّت هایش آمیخته به رنج نیست و هم زودگذر و موهوم و خیالى نیست.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، نباید این آیه را دعوت به رهبانیّت و ترک دنیا دانست.
کلمه «لعب» به کارى گفته مى شود که قصد صحیحى در آن نباشد و کلمه «لهو» به کارى گفته مى شود که انسان را از کارهاى مهم و اصلى باز دارد.
شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتى است:
الف: دنیا مثل بازى، مدّتش کوتاه است.
ب: دنیا مثل بازى، تفریح و خستگى دارد و آمیختهاى از تلخى و شیرینى است.
ج: غافلان بى هدف، بازى را شغل خود قرار مى دهند.
د: دنیاگرایى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى دارد.
پیام ها
1- دنیا محورى، فکرى کودکانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً کار کودکان است و سرگرم شدن به دنیا انسان را از آخرت باز مى دارد) «لهو ولعب»
2- راه نجات از حسرت آخرت، فکر و تعقّل است. «یا حسرتنا... أفلا تعقلون»
3- خردمند، فریب دنیا را نمى خورد. «و للدّار الاخرة خیر... أفلا تعقلون»
4- به کار نگرفتن اندیشه، زمینه توجّه به دنیا و غفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون»
5 - غفلت از آخرت، سبب توبیخ است. «أفلا تعقلون»
6- تعقّل و تقوا، ملازم یکدیگرند. «یتّقون أفلاتعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا الْحَیَوةُ الدُّنْیَآ إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْا خِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه
و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و البتّه خانه آخرت، براى تقوا پیشگان بهتر است. آیا نمى اندیشید؟
اگر دنیا مزرعه آخرت قرار نگیرد، بازیچه مى شود و مردم مانند کودکانى که سرگرم به اسباب بازى هایى چون مال و مقام و مانند آن شده اند. مثل صحنه نمایش که یکى لباس شاه مى پوشد، دیگرى نقش نوکر را بازى مى کند و سوّمى وزیر مى شود، ولى ساعتى بعد که همه لباس ها و نقش ها کنار مى رود، مى فهمند که همه عناوین، خیالى بیش نبود.
خیر بودن آخرت به خاطر آن است که هم لذّت هایش آمیخته به رنج نیست و هم زودگذر و موهوم و خیالى نیست.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، نباید این آیه را دعوت به رهبانیّت و ترک دنیا دانست.
کلمه «لعب» به کارى گفته مى شود که قصد صحیحى در آن نباشد و کلمه «لهو» به کارى گفته مى شود که انسان را از کارهاى مهم و اصلى باز دارد.
شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتى است:
الف: دنیا مثل بازى، مدّتش کوتاه است.
ب: دنیا مثل بازى، تفریح و خستگى دارد و آمیختهاى از تلخى و شیرینى است.
ج: غافلان بى هدف، بازى را شغل خود قرار مى دهند.
د: دنیاگرایى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى دارد.
پیام ها
1- دنیا محورى، فکرى کودکانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً کار کودکان است و سرگرم شدن به دنیا انسان را از آخرت باز مى دارد) «لهو ولعب»
2- راه نجات از حسرت آخرت، فکر و تعقّل است. «یا حسرتنا... أفلا تعقلون»
3- خردمند، فریب دنیا را نمى خورد. «و للدّار الاخرة خیر... أفلا تعقلون»
4- به کار نگرفتن اندیشه، زمینه توجّه به دنیا و غفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون»
5 - غفلت از آخرت، سبب توبیخ است. «أفلا تعقلون»
6- تعقّل و تقوا، ملازم یکدیگرند. «یتّقون أفلاتعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است