- 8756
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 6
أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِن قَرْنٍ مَکَّنَّهُمْ فِى الأَرْضِ مَا لَمْنُمَکِّن لَّکُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَآءَ عَلَیْهِمْ مِدْرَاراً وَ جَعَلْنَا الأَنْهَرَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَکْنَهُمْ بِذِنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً ءَاخَرِینَ
ترجمه
آیا ندیدند که چه بسیار امت هاى پیش از آنان را هلاک کردیم، با آنکه در زمین به آنان جایگاه و توانى داده بودیم که به شما نداده ایم؟ و (باران و برکت) آسمان را پى در پى برایشان فرستادیم و نهرهاى آب از زیر پاهای شان جارى ساختیم، پس آنان را به کیفر گناهان شان هلاک کردیم و نسل دیگرى پس از آنان پدید آوردیم.
«قَرْن» به امّتى گفته مىشود که یکپارچه هلاک شده باشند. به مردمى هم که در یک زمان زندگى مى کنند، قرن گفته مى شود و چون معمولاً یک نسل، از 60 تا 100 سال طول مىکشد، از این رو به 60 یا 80 یا 100 سال یک قرن مى گویند.
کلمه «مدرار» به معناى ریزش فراوان و پى در پى باران و به مقدار نیاز است.
پیام ها
1- افرادى که از تاریخ پند نمى گیرند، توبیخ مى شوند. «ألم یروا»
2- کفّار صدر اسلام از تاریخ امّت هاى پیشین آگاه بودند و مى توانستند درس بگیرند. «ألم یروا»
3- توجّه به زوال نعمت ها و سرنگونى گنهکاران، از عوامل غفلت زدایى است. «ألمیروا... فاهلکناهم بذنوبهم»
4- تمدّن هایى قبل از اسلام وجود داشته و سپس منقرض شده اند. «اهلکنا من قبلهم»
5 - از روش هاى تربیتى قرآن است که داستان هاى واقعى و آموزنده را براى عبرت مردم نقل مى کند. «اهلکنا من قبلهم»
6- کیفر آنان که از امکانات خداداد استفاده سوء کنند، نابودى است. «کم أهلکنا»
7- به جاى «أرسلنا من السماء»، فرمود: «أرسلنا السماء» (آسمان را براى شما فرستادیم) تا نهایت لطف الهى را بیان کند.
8 - عملکرد مردم، عامل تحوّلات و حوادث تاریخى است. «فاهلکناهم بذنوبهم»
9- هلاکت مردم به سبب گناهان شان، از سنّتهاى الهى است. «فاهلکناهم بذنوبهم»
10- خداوند، علاوه بر عذاب آخرت، در این دنیا هم کیفر مىدهد. «فأهلکناهم»
11- اگر امکانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مى دارند. «ان مکّناهم فى الارض اقاموا الصلاة» ولى اگر در دست نااهلان بى ایمان باشد، فساد و گناه مىکنند. «مکّناهم... فاهلکناهم بذنوبهم»
12- امکانات مادّى، مانع قهر و عذاب الهى نیست. «مکّناهم... فاهلکناهم» آن گونه که کافران خیال مىکردند: «نحناکثر أموالاً وأولاداً ومانحن بمعذّبین»
13- امکانات مادّى، رمز کامیابى نیست. «مکّناهم... فاهلکناهم» چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «انّ الانسان لیطغى أن رآه استغنى»
14- دو نوع مرگ داریم: طبیعى، که با رسیدن أجل است و غیر طبیعى که به خاطر کیفر الهى و با حوادث غیر منتظره است. «بذنوبهم»
15- قدرتمندان گنهکار فکر نکنند دنیا همیشه به کامشان است، خداوند دیگران را جایگزین آنان مى کند. «أهلکناهم ... و أنشأنا من بعدهم قرناً آخرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِن قَرْنٍ مَکَّنَّهُمْ فِى الأَرْضِ مَا لَمْنُمَکِّن لَّکُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَآءَ عَلَیْهِمْ مِدْرَاراً وَ جَعَلْنَا الأَنْهَرَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَکْنَهُمْ بِذِنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً ءَاخَرِینَ
ترجمه
آیا ندیدند که چه بسیار امت هاى پیش از آنان را هلاک کردیم، با آنکه در زمین به آنان جایگاه و توانى داده بودیم که به شما نداده ایم؟ و (باران و برکت) آسمان را پى در پى برایشان فرستادیم و نهرهاى آب از زیر پاهای شان جارى ساختیم، پس آنان را به کیفر گناهان شان هلاک کردیم و نسل دیگرى پس از آنان پدید آوردیم.
«قَرْن» به امّتى گفته مىشود که یکپارچه هلاک شده باشند. به مردمى هم که در یک زمان زندگى مى کنند، قرن گفته مى شود و چون معمولاً یک نسل، از 60 تا 100 سال طول مىکشد، از این رو به 60 یا 80 یا 100 سال یک قرن مى گویند.
کلمه «مدرار» به معناى ریزش فراوان و پى در پى باران و به مقدار نیاز است.
پیام ها
1- افرادى که از تاریخ پند نمى گیرند، توبیخ مى شوند. «ألم یروا»
2- کفّار صدر اسلام از تاریخ امّت هاى پیشین آگاه بودند و مى توانستند درس بگیرند. «ألم یروا»
3- توجّه به زوال نعمت ها و سرنگونى گنهکاران، از عوامل غفلت زدایى است. «ألمیروا... فاهلکناهم بذنوبهم»
4- تمدّن هایى قبل از اسلام وجود داشته و سپس منقرض شده اند. «اهلکنا من قبلهم»
5 - از روش هاى تربیتى قرآن است که داستان هاى واقعى و آموزنده را براى عبرت مردم نقل مى کند. «اهلکنا من قبلهم»
6- کیفر آنان که از امکانات خداداد استفاده سوء کنند، نابودى است. «کم أهلکنا»
7- به جاى «أرسلنا من السماء»، فرمود: «أرسلنا السماء» (آسمان را براى شما فرستادیم) تا نهایت لطف الهى را بیان کند.
8 - عملکرد مردم، عامل تحوّلات و حوادث تاریخى است. «فاهلکناهم بذنوبهم»
9- هلاکت مردم به سبب گناهان شان، از سنّتهاى الهى است. «فاهلکناهم بذنوبهم»
10- خداوند، علاوه بر عذاب آخرت، در این دنیا هم کیفر مىدهد. «فأهلکناهم»
11- اگر امکانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مى دارند. «ان مکّناهم فى الارض اقاموا الصلاة» ولى اگر در دست نااهلان بى ایمان باشد، فساد و گناه مىکنند. «مکّناهم... فاهلکناهم بذنوبهم»
12- امکانات مادّى، مانع قهر و عذاب الهى نیست. «مکّناهم... فاهلکناهم» آن گونه که کافران خیال مىکردند: «نحناکثر أموالاً وأولاداً ومانحن بمعذّبین»
13- امکانات مادّى، رمز کامیابى نیست. «مکّناهم... فاهلکناهم» چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «انّ الانسان لیطغى أن رآه استغنى»
14- دو نوع مرگ داریم: طبیعى، که با رسیدن أجل است و غیر طبیعى که به خاطر کیفر الهى و با حوادث غیر منتظره است. «بذنوبهم»
15- قدرتمندان گنهکار فکر نکنند دنیا همیشه به کامشان است، خداوند دیگران را جایگزین آنان مى کند. «أهلکناهم ... و أنشأنا من بعدهم قرناً آخرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است