- 3413
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه101 و 102سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 101 و 102
پیامبر اکرم با مردم درباره حج سخن مى گفت. کسى پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یکبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار براى چیست؟ اگر بگویم هر سال، کار بر شما سخت مى شود، تا موضوعى را مطرح نکرده ام، شما هم نپرسید، یکى از عوامل هلاکت امّت هاى گذشته سؤال هاى نابجاى آنان بود.
گرچه آنچه را نمى دانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّکر ان کنتم لاتعلمون»، امّا برخى سؤال هاست که اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل سؤال از عیوب دیگران، یا اسرار نظامى.
نمونه ها و مصادیق
* مسئولین، بعضى از مطالبى را که مى دانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادى مانند کمبود گندم ویا...
* صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفید نیست.
* اخبار و اطّلاعات، باید رده بندى و طبقه بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حدیث از امام باقر (ع) مى دانست که حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت.
* برخى از اخبار، نباید از رسانه ها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهى سکوت و بیان نکردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلکم تسؤکم»
* معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیّت شنوندگان را حساب کنند.
* در برخى موارد، باید به شیوهى تقیّه، عقاید را کتمان کرد و برخى سؤالها را جواب نداد. «ان تبدلکم تسؤکم»
* انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد.
پیام ها
1- دانستن هر چیزى، نه لازم است، نه مفید، بلکه باید سراغ دانشهاى مفید رفت. «لاتسألوا» (حسّ کنجکاوى باید تعدیل شود و نباید در پى اطلاعاتى رفت که سبب ایجاد کدورت، مشکلات و اختلال نظام جامعه مى شود.)
2- مکلّف نساختن مردم به پارهاى از احکام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها»
3- خداوند به بندگان مهلت توبه مى دهد. «غفور حلیم»
4- اگر مردم ظرفیّت نداشته باشند، بیان پارهاى حقایق، سبب کفر آنها مى شود. «قد سألها قوم من قبلکم ثمّ اصبحوا بها کافرین»
منبع:پایگاه درس هایی از قرآن
پیامبر اکرم با مردم درباره حج سخن مى گفت. کسى پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یکبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار براى چیست؟ اگر بگویم هر سال، کار بر شما سخت مى شود، تا موضوعى را مطرح نکرده ام، شما هم نپرسید، یکى از عوامل هلاکت امّت هاى گذشته سؤال هاى نابجاى آنان بود.
گرچه آنچه را نمى دانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّکر ان کنتم لاتعلمون»، امّا برخى سؤال هاست که اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل سؤال از عیوب دیگران، یا اسرار نظامى.
نمونه ها و مصادیق
* مسئولین، بعضى از مطالبى را که مى دانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادى مانند کمبود گندم ویا...
* صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفید نیست.
* اخبار و اطّلاعات، باید رده بندى و طبقه بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حدیث از امام باقر (ع) مى دانست که حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت.
* برخى از اخبار، نباید از رسانه ها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهى سکوت و بیان نکردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلکم تسؤکم»
* معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیّت شنوندگان را حساب کنند.
* در برخى موارد، باید به شیوهى تقیّه، عقاید را کتمان کرد و برخى سؤالها را جواب نداد. «ان تبدلکم تسؤکم»
* انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد.
پیام ها
1- دانستن هر چیزى، نه لازم است، نه مفید، بلکه باید سراغ دانشهاى مفید رفت. «لاتسألوا» (حسّ کنجکاوى باید تعدیل شود و نباید در پى اطلاعاتى رفت که سبب ایجاد کدورت، مشکلات و اختلال نظام جامعه مى شود.)
2- مکلّف نساختن مردم به پارهاى از احکام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها»
3- خداوند به بندگان مهلت توبه مى دهد. «غفور حلیم»
4- اگر مردم ظرفیّت نداشته باشند، بیان پارهاى حقایق، سبب کفر آنها مى شود. «قد سألها قوم من قبلکم ثمّ اصبحوا بها کافرین»
منبع:پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است