- 2963
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه 96 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 96
تفسیر مجمع البیان و برخى تفاسیر دیگر و کتب فقهى، از این آیه استفاده کرده اند که در حال احرام، صید حیوانات دریایى و مصرف آن حلال است، امّا حیوانات صحرایى، شکار و مصرفشان حرام است.
البتّه مراد از حیوان دریایى، آبزیان و حیواناتى است که در آب زندگى مى کنند، گرچه در رودخانه باشد.
امام صادق (ع) درباره « و طعامه متاعاً لکم و للسّیارة» فرمودند: مقصود ماهى نمکزده اى است که مى خورند. (که براى مدّت طولانى و در سفرها به وسیله نمک زدن مانع فاسد شدن آن مى شدند.)
پیام ها
1- براى افراد محرم، همه راه ها بسته نیست. (خداوند در کنار منع شکار صحرایى، شکار دریایى را جایز دانسته است.) «احلّ... حرم»
2- شکار آنگاه حلال است که براى تغذیه باشد نه تفریح و لغو. «متاعاً لکم»
3- منافع و فرآورده هاى دریایى، تنها مخصوص ساحل نشینان نیست. «متاعاً لکم و للسّیارة»
4- ساحل نشینان، در بهره گیرى از دریا اولویّت دارند. «لکم وللسیارة» (کلمه «لکم» قبل از کلمه «للسیارة» آمده است)
5 - صید حیوانات صحرایى یا خوردن آن در حال احرام، بى تقوایى است. «حرّم علیکم صید البرّ ما دمتم حرماً و اتّقواللَّه»
6- به متخلّفان باید هشدار داد. «واتّقواللَّه الّذى الیه تحشرون»
7- ایمان به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. «واتّقوا اللَّه الّذى الیه تحشرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تفسیر مجمع البیان و برخى تفاسیر دیگر و کتب فقهى، از این آیه استفاده کرده اند که در حال احرام، صید حیوانات دریایى و مصرف آن حلال است، امّا حیوانات صحرایى، شکار و مصرفشان حرام است.
البتّه مراد از حیوان دریایى، آبزیان و حیواناتى است که در آب زندگى مى کنند، گرچه در رودخانه باشد.
امام صادق (ع) درباره « و طعامه متاعاً لکم و للسّیارة» فرمودند: مقصود ماهى نمکزده اى است که مى خورند. (که براى مدّت طولانى و در سفرها به وسیله نمک زدن مانع فاسد شدن آن مى شدند.)
پیام ها
1- براى افراد محرم، همه راه ها بسته نیست. (خداوند در کنار منع شکار صحرایى، شکار دریایى را جایز دانسته است.) «احلّ... حرم»
2- شکار آنگاه حلال است که براى تغذیه باشد نه تفریح و لغو. «متاعاً لکم»
3- منافع و فرآورده هاى دریایى، تنها مخصوص ساحل نشینان نیست. «متاعاً لکم و للسّیارة»
4- ساحل نشینان، در بهره گیرى از دریا اولویّت دارند. «لکم وللسیارة» (کلمه «لکم» قبل از کلمه «للسیارة» آمده است)
5 - صید حیوانات صحرایى یا خوردن آن در حال احرام، بى تقوایى است. «حرّم علیکم صید البرّ ما دمتم حرماً و اتّقواللَّه»
6- به متخلّفان باید هشدار داد. «واتّقواللَّه الّذى الیه تحشرون»
7- ایمان به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. «واتّقوا اللَّه الّذى الیه تحشرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است