- 4359
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 65 و 66 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 66 و65
1- اهل کتاب در عصر پیامبر اکرم مردمى بى ایمان و بى تقوى بودند. «و لو انّ اهل الکتاب آمنوا و اتّقوا»
2- ایمان و تقوا، کیفر انحراف هاست و مسائل قبلى را محو مى کند. «لکفّرنا» (در حدیث آمده است: «الاسلام یَجُبّ ماقبله»)
3- ایمان منهاى تقوا، کارساز نیست. «آمنوا واتّقوا»
4- براى دریافت الطاف الهى، باید ابتدا از گناهان پاک شد. «کفّرنا، أدخلنا»
5 - خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «کفّرنا، ادخلنا»
در آیه قبل، نقش ایمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در این آیه نقش آن در سعادت دنیوى و رفاه اقتصادى بیان شده است.
اگر پیروان کتب آسمانى دیگر در برابر قرآن تسلیم مى شدند و تسلیم در مقابل قرآن را تسلیم نژاد بنى اسرائیل در برابر نژاد عرب نمى پنداشتند و مى دانستند که اصول تعالیم انبیا یکى است و ایمان به آنچه پس از تورات و انجیل نازل شده، راه یافتن به کلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پیشین، در این صورت، علاوه بر بهره هاى اخروى در قیامت، در همین دنیا نیز انواع نعمتدها به سویشان سرازیر مىدشد.
در آیه قبل، از عقیده یهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در این آیه مى فرماید: شما به کتاب هاى آسمانى روى آورید، سپس قضاوت کنید که دست خدا بسته است یا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبدیل شده، به خاطر کفر و پشت کردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آیه 96 سوره اعراف نیز مشابه این آیه است: «و لو انّ اهل القُرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض» و اگر ساکنان آبادىها ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، همانا درهاى برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشاییم.
سؤال: آیا به پا داشتن کتب آسمانى، سبب توسعه رزق است؟
پاسخ: یا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مى دهد یا در خود کتب آسمانى راههاى طبیعى توسعه رزق آمده است که اگر آنان کتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راه ها دست خواهند یافت.
پیامبر اکرم فرمود: یهود 71 فرقه و نصارى 72 فرقه مى شوند که تنها یک فرقه آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت على (ع) این حدیث را از رسول اکرم نقل مى فرمود، این آیه را نیز تلاوت مى کردند.
پیام ها
1- اهل کتاب، به همه کتب آسمانى ایمان ندارند. «و لو انّهم» (کلمه «لو» براى امتناع است)
2- کتب آسمانى (تحریف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حرکت هاست و مانند پرچم باید همواره برپا داشته شود. «اقاموا»
3- براى دعوت دیگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحیح آنان لطمه نزنیم. «اقاموا التوراة ...»
4- تنها تلاوت کتاب آسمانى کافى نیست، اقامه آن نیز لازم است. «أقاموا التوراة و الانجیل»
5 - همه کتب آسمانى، محترم است. «اقاموا التوراة والانجیل و ما انزل الیهم»
6- قرآن، براى همه امّتهاست، نه فقط مسلمانان. «ما انزل الیهم من ربّهم»
7- اسلام، به رفاه مردم نیز توجّه دارد. «لأکلوا»
8 - توجّه به دستورهاى دینى، زندگى مادى را هم سروسامان مىدهد. «لو انّهم... لأکلوا...»
9- در نظام هستى، ایمان افراد، در حاصلخیزى زمین و بارش باران و رشد کشاورزى و محصولات، نقش دارد. «اقاموا التوراة... لاکلوا»
10- جامعه فاسد، انسان را مجبور به فساد نمى کند. در میان انبوه بدکاران، گروهى هم معتدلند. «منهم اُمّة مقتصدة»
11- در اقامه کتب آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط و تفریط. «مقتصدة»
12- هیچ گاه همه افراد یک مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نکنیم. «منهم اُمّة مقتصدة»
13- کثرت جمعیّت، نشانه حقّانیّت نیست. «کثیر منهم ساء مایعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
1- اهل کتاب در عصر پیامبر اکرم مردمى بى ایمان و بى تقوى بودند. «و لو انّ اهل الکتاب آمنوا و اتّقوا»
2- ایمان و تقوا، کیفر انحراف هاست و مسائل قبلى را محو مى کند. «لکفّرنا» (در حدیث آمده است: «الاسلام یَجُبّ ماقبله»)
3- ایمان منهاى تقوا، کارساز نیست. «آمنوا واتّقوا»
4- براى دریافت الطاف الهى، باید ابتدا از گناهان پاک شد. «کفّرنا، أدخلنا»
5 - خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «کفّرنا، ادخلنا»
در آیه قبل، نقش ایمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در این آیه نقش آن در سعادت دنیوى و رفاه اقتصادى بیان شده است.
اگر پیروان کتب آسمانى دیگر در برابر قرآن تسلیم مى شدند و تسلیم در مقابل قرآن را تسلیم نژاد بنى اسرائیل در برابر نژاد عرب نمى پنداشتند و مى دانستند که اصول تعالیم انبیا یکى است و ایمان به آنچه پس از تورات و انجیل نازل شده، راه یافتن به کلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پیشین، در این صورت، علاوه بر بهره هاى اخروى در قیامت، در همین دنیا نیز انواع نعمتدها به سویشان سرازیر مىدشد.
در آیه قبل، از عقیده یهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در این آیه مى فرماید: شما به کتاب هاى آسمانى روى آورید، سپس قضاوت کنید که دست خدا بسته است یا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبدیل شده، به خاطر کفر و پشت کردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آیه 96 سوره اعراف نیز مشابه این آیه است: «و لو انّ اهل القُرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض» و اگر ساکنان آبادىها ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، همانا درهاى برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشاییم.
سؤال: آیا به پا داشتن کتب آسمانى، سبب توسعه رزق است؟
پاسخ: یا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مى دهد یا در خود کتب آسمانى راههاى طبیعى توسعه رزق آمده است که اگر آنان کتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راه ها دست خواهند یافت.
پیامبر اکرم فرمود: یهود 71 فرقه و نصارى 72 فرقه مى شوند که تنها یک فرقه آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت على (ع) این حدیث را از رسول اکرم نقل مى فرمود، این آیه را نیز تلاوت مى کردند.
پیام ها
1- اهل کتاب، به همه کتب آسمانى ایمان ندارند. «و لو انّهم» (کلمه «لو» براى امتناع است)
2- کتب آسمانى (تحریف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حرکت هاست و مانند پرچم باید همواره برپا داشته شود. «اقاموا»
3- براى دعوت دیگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحیح آنان لطمه نزنیم. «اقاموا التوراة ...»
4- تنها تلاوت کتاب آسمانى کافى نیست، اقامه آن نیز لازم است. «أقاموا التوراة و الانجیل»
5 - همه کتب آسمانى، محترم است. «اقاموا التوراة والانجیل و ما انزل الیهم»
6- قرآن، براى همه امّتهاست، نه فقط مسلمانان. «ما انزل الیهم من ربّهم»
7- اسلام، به رفاه مردم نیز توجّه دارد. «لأکلوا»
8 - توجّه به دستورهاى دینى، زندگى مادى را هم سروسامان مىدهد. «لو انّهم... لأکلوا...»
9- در نظام هستى، ایمان افراد، در حاصلخیزى زمین و بارش باران و رشد کشاورزى و محصولات، نقش دارد. «اقاموا التوراة... لاکلوا»
10- جامعه فاسد، انسان را مجبور به فساد نمى کند. در میان انبوه بدکاران، گروهى هم معتدلند. «منهم اُمّة مقتصدة»
11- در اقامه کتب آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط و تفریط. «مقتصدة»
12- هیچ گاه همه افراد یک مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نکنیم. «منهم اُمّة مقتصدة»
13- کثرت جمعیّت، نشانه حقّانیّت نیست. «کثیر منهم ساء مایعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است