- 3010
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 63 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 63
حضرت على (ع) در اواخر خطبه «قاصعه» مى فرماید: خداوند اقوام پیشین را مورد لعن قرار نداد مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهى از منکر. خداوند عوام را به خاطر ارتکاب معاصى و دانشمندان را به خاطر ترک نهى از منکر لعنت کرد.
منظور از «ربّانیون» علماى مسیحى و منظور از «احبار» علماى یهود است.
امام حسین (ع) ذیل این آیه فرمود: دلیل سکوت علما و رها کردن امر به معروف و نهى از منکر، یا طمع به منافع ستمگران است و یا ترس از آنان «رغبة فیما کانوا ینالون منهم او رهبة مما یحذرون»
آیه قبل درباره گناهکاران، جمله «ما کانوا یعملون» را آورد، ولى اینجا درباره سکوت علما جمله «ما کانوا یصنعون» را بکار مى برد. مرحوم فیض کاشانى مى گوید: فرق میان «یعملون» و «یصنعون» این است که صانع، کسى است که با تجربه و زبر دستى کارآزموده شده و کار براى او به صورت خصلت و ملکه در آمده باشد.
پیام ها
1- مسئولیّت امر به معروف و نهى از منکر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاینهاهم الربانیون...»
2- سکوت و بى تفاوتى علما، زمینه ترویج فساد است. «ترى... یسارعون فى الاثم... لولا ینهاهم...»
3- علما باید قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگیرند. «لولا ینهاهم»
4- اگر نهى از منکر، جلوى گناه را نگیرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى گیرد. «یسارعون فى الاثم... لولا ینهاهم»
5 - علماى اهل کتاب، حتّى به حداقل وظیفه هم عمل نکردند. (در آیه قبل، اثم و عدوان و حرام خوارى، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اینجا کلمه عدوان نیامده، شاید اشاره باشد به این که اگر علماى اهل کتاب، قدرت جلوگیرى از عدوان را ندارند، چرا جلوى اثم و سحت را نگرفتند)؟!
6- زیبایى علم، در اظهار آن و زشتى اش در سکوت و کتمان است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
7- سکوت عالم، بدتر از گناه خلافکار است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
8 - تظاهر به گناه، کثرت گناهکار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و... هیچ یک دلیل بر سکوت علما نیست. «ترى کثیراً منهم یسارعون فى الاثم و... لولا ینهاهم» (کلمه «تَرى» رمز تظاهر به گناه، کلمه «کثیر» رمز جمعیّت زیاد، کلمه «یسارعون» رمز سرعت در گناه و کلمه «اثم»، «عدوان» و «سُحت»، رمز تنوع گناه است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
حضرت على (ع) در اواخر خطبه «قاصعه» مى فرماید: خداوند اقوام پیشین را مورد لعن قرار نداد مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهى از منکر. خداوند عوام را به خاطر ارتکاب معاصى و دانشمندان را به خاطر ترک نهى از منکر لعنت کرد.
منظور از «ربّانیون» علماى مسیحى و منظور از «احبار» علماى یهود است.
امام حسین (ع) ذیل این آیه فرمود: دلیل سکوت علما و رها کردن امر به معروف و نهى از منکر، یا طمع به منافع ستمگران است و یا ترس از آنان «رغبة فیما کانوا ینالون منهم او رهبة مما یحذرون»
آیه قبل درباره گناهکاران، جمله «ما کانوا یعملون» را آورد، ولى اینجا درباره سکوت علما جمله «ما کانوا یصنعون» را بکار مى برد. مرحوم فیض کاشانى مى گوید: فرق میان «یعملون» و «یصنعون» این است که صانع، کسى است که با تجربه و زبر دستى کارآزموده شده و کار براى او به صورت خصلت و ملکه در آمده باشد.
پیام ها
1- مسئولیّت امر به معروف و نهى از منکر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاینهاهم الربانیون...»
2- سکوت و بى تفاوتى علما، زمینه ترویج فساد است. «ترى... یسارعون فى الاثم... لولا ینهاهم...»
3- علما باید قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگیرند. «لولا ینهاهم»
4- اگر نهى از منکر، جلوى گناه را نگیرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى گیرد. «یسارعون فى الاثم... لولا ینهاهم»
5 - علماى اهل کتاب، حتّى به حداقل وظیفه هم عمل نکردند. (در آیه قبل، اثم و عدوان و حرام خوارى، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اینجا کلمه عدوان نیامده، شاید اشاره باشد به این که اگر علماى اهل کتاب، قدرت جلوگیرى از عدوان را ندارند، چرا جلوى اثم و سحت را نگرفتند)؟!
6- زیبایى علم، در اظهار آن و زشتى اش در سکوت و کتمان است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
7- سکوت عالم، بدتر از گناه خلافکار است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
8 - تظاهر به گناه، کثرت گناهکار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و... هیچ یک دلیل بر سکوت علما نیست. «ترى کثیراً منهم یسارعون فى الاثم و... لولا ینهاهم» (کلمه «تَرى» رمز تظاهر به گناه، کلمه «کثیر» رمز جمعیّت زیاد، کلمه «یسارعون» رمز سرعت در گناه و کلمه «اثم»، «عدوان» و «سُحت»، رمز تنوع گناه است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است