- 4659
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 44 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 44
ربّانى از «ربّان»، به معناى تربیت کننده است. به گفته بعضى، ربّانى کسى است که با ربّ العالمین پیوند خورده، با علم وعمل، خدایى شده و تربیت مردم را بر عهده دارد.
از حضرت على (ع) نقل شده که فرمود: أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة ربّانى این امّت من هستم. امام صادق (ع) نیز فرمود: ربّانیّون، اهل بیت پیامبر مى باشند.
حِبْر به معناى اثر نیک است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نیکند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مى شود. به ابن عباس هم لقب حِبر الاُمّة داده اند.
رسول خدا فرمود: کسى که حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ کند، مشمول جمله آخر این آیه مى شود. هم الکافرون
پیام ها
1- ضمن توجّه به تحریف تورات موجود، باید از اصل کتب آسمانى تجلیل کرد. فیها هُدىً و نورٌ
2- گرچه تورات بر موسى (ع) نازل شد، ولى همهى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حکم کنند. یحکم بها النبیّون
3- قوانین مستند بر وحى را باید پذیرفت. (لازمهى وجوب قضاوت بر انبیا و علما، قبول کردن مردم است) یحکم بها النبیّون...
4- انبیا، از پیش خود حکمى ندارند، بلکه تسلیم حکم خدایند. أسلموا
5 - اسلام (تسلیم خدا بودن)، دین همهى موحّدان است، انبیاى بنىاسرائیل هم با جملهى أسلموا توصیف شدهاند. النبیّون الّذین اسلموا
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احکام الهى در میان مردم هستند. (ولایتفقیه، ریشه در تمام ادیان دارد) یحکم بها النبیّون... والربّانیّون والاحبار
7- سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. النبیّون... والربّانیّون والاحبار
8 - یهود، انبیاى متعدّد داشتند. یحکم بها النبیّون...
9- تورات، قوانین قضایى و حکومتى دارد و محور قضاوت بوده است. یحکم بها النبیّون...
10- نور و هدایت زمانى در جامعه جریان پیدا مىکند که بر اساس کتاب آسمانى، قضاوت و حکومت شود. فیها هدىً و نور یحکم بها
11- راه حفظ کتب آسمانى، عمل و قضاوت و حکومت بر طبق آن است. یحکم بها... بما استحفظوا (بنابر اینکه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)
12- علما باید محافظ مکتب باشند. بما استحفظوا من کتاب اللَّه
13- قضاوت، مسئولیّت عالمان است. یحکم بها... الربّانیون و الاحبار بما استحفظوا من کتاب اللَّه
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حکم خدا را از ترس مردم تغییر ندهند. فلا تخشوا النّاس
ب: به طمع مال دنیا، دچار کتمان و لغزش نشوند. و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً
15- انحراف در قضاوت، کفر است. و من لمیحکم بماانزل اللَّه فاولئک همالکافرون
16- در قضاوت، صراحت، جرأت و قاطعیّت لازم است و نباید تحت تأثیر تهدید و جوّسازى ها قرار گرفت. فلاتخشوا النّاس
17- خشیت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. یحکم... فلاتخشوا النّاس واخشون
18- تحریف، سکوت، کتمان و حکم به غیر فرمان خدا، اگرچه به قیمت به دست آوردن همه دنیا باشد خسارت است. ولاتشتروا... ثمناً قلیلا... فاولئک هم الکافرون (چون کلّ دنیا متاع قلیل است)
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن کفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. و من لم یحکم بما أنزل اللّه فاولئک هم الکافرون
20- کسى که شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى کند کفر ورزیده است. و من لم یحکم بما انزل اللَّه فاولئک هم الکافرون
21- سکوت و کتمان در برابر طاغوتها، دین فروشى در برابر سرمایهداران و عوامفریبى، از خطراتى است که علما را تهدید مى کند. فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...
22- علماى ترسو و حریص، در دیندارى و حفاظت از کتاب آسمانى سست هستند. فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. لاتشتروا بایاتى...
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب کفر است. فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئک هم الکافرون
انّ الذین یفترون على اللَّه الکذب لایفلحون. متاع قلیل و لهم عذاب الیم». نحل، 116 تا 117.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ربّانى از «ربّان»، به معناى تربیت کننده است. به گفته بعضى، ربّانى کسى است که با ربّ العالمین پیوند خورده، با علم وعمل، خدایى شده و تربیت مردم را بر عهده دارد.
از حضرت على (ع) نقل شده که فرمود: أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة ربّانى این امّت من هستم. امام صادق (ع) نیز فرمود: ربّانیّون، اهل بیت پیامبر مى باشند.
حِبْر به معناى اثر نیک است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نیکند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مى شود. به ابن عباس هم لقب حِبر الاُمّة داده اند.
رسول خدا فرمود: کسى که حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ کند، مشمول جمله آخر این آیه مى شود. هم الکافرون
پیام ها
1- ضمن توجّه به تحریف تورات موجود، باید از اصل کتب آسمانى تجلیل کرد. فیها هُدىً و نورٌ
2- گرچه تورات بر موسى (ع) نازل شد، ولى همهى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حکم کنند. یحکم بها النبیّون
3- قوانین مستند بر وحى را باید پذیرفت. (لازمهى وجوب قضاوت بر انبیا و علما، قبول کردن مردم است) یحکم بها النبیّون...
4- انبیا، از پیش خود حکمى ندارند، بلکه تسلیم حکم خدایند. أسلموا
5 - اسلام (تسلیم خدا بودن)، دین همهى موحّدان است، انبیاى بنىاسرائیل هم با جملهى أسلموا توصیف شدهاند. النبیّون الّذین اسلموا
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احکام الهى در میان مردم هستند. (ولایتفقیه، ریشه در تمام ادیان دارد) یحکم بها النبیّون... والربّانیّون والاحبار
7- سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. النبیّون... والربّانیّون والاحبار
8 - یهود، انبیاى متعدّد داشتند. یحکم بها النبیّون...
9- تورات، قوانین قضایى و حکومتى دارد و محور قضاوت بوده است. یحکم بها النبیّون...
10- نور و هدایت زمانى در جامعه جریان پیدا مىکند که بر اساس کتاب آسمانى، قضاوت و حکومت شود. فیها هدىً و نور یحکم بها
11- راه حفظ کتب آسمانى، عمل و قضاوت و حکومت بر طبق آن است. یحکم بها... بما استحفظوا (بنابر اینکه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)
12- علما باید محافظ مکتب باشند. بما استحفظوا من کتاب اللَّه
13- قضاوت، مسئولیّت عالمان است. یحکم بها... الربّانیون و الاحبار بما استحفظوا من کتاب اللَّه
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حکم خدا را از ترس مردم تغییر ندهند. فلا تخشوا النّاس
ب: به طمع مال دنیا، دچار کتمان و لغزش نشوند. و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً
15- انحراف در قضاوت، کفر است. و من لمیحکم بماانزل اللَّه فاولئک همالکافرون
16- در قضاوت، صراحت، جرأت و قاطعیّت لازم است و نباید تحت تأثیر تهدید و جوّسازى ها قرار گرفت. فلاتخشوا النّاس
17- خشیت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. یحکم... فلاتخشوا النّاس واخشون
18- تحریف، سکوت، کتمان و حکم به غیر فرمان خدا، اگرچه به قیمت به دست آوردن همه دنیا باشد خسارت است. ولاتشتروا... ثمناً قلیلا... فاولئک هم الکافرون (چون کلّ دنیا متاع قلیل است)
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن کفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. و من لم یحکم بما أنزل اللّه فاولئک هم الکافرون
20- کسى که شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى کند کفر ورزیده است. و من لم یحکم بما انزل اللَّه فاولئک هم الکافرون
21- سکوت و کتمان در برابر طاغوتها، دین فروشى در برابر سرمایهداران و عوامفریبى، از خطراتى است که علما را تهدید مى کند. فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...
22- علماى ترسو و حریص، در دیندارى و حفاظت از کتاب آسمانى سست هستند. فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. لاتشتروا بایاتى...
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب کفر است. فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئک هم الکافرون
انّ الذین یفترون على اللَّه الکذب لایفلحون. متاع قلیل و لهم عذاب الیم». نحل، 116 تا 117.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان