- 3750
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 22 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 22
قَالُواْ یَمُوسَى إِنَّ فِیهَا قَوْماً جَبَّارِینَ وَإِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا حَتَّى یَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِن یَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِنَّا دَ خِلُونَ
ترجمه
(بنى اسرائیل در پاسخ) گفتند: اى موسى! همانا در آن سرزمین گروهى ستمگر وجود دارد و ما هرگز وارد آن نمى شویم، تا آنان از آن سرزمین بیرون شوند، پس اگر از آنجا بیرون روند بىتردید ما داخل مى شویم!
«جبّار» از «جَبْر» به معناى اصلاح و جبران چیزى همراه با قهر و فشار است. امّا به هر یک از این دو معنا به تنهایى نیز آمده است: 1- جبران کردن 2- قهر و غلبه، و درباره خداوند به هر دو معنى به کار مى رود.
«قوم جبّار» همان عمالقه، از نژاد سامى بودند که در شمال عربستان در صحراى سینا زندگى مى کردند و به مصر حمله کرده و پانصد سال حکومت داشتند.
پیام ها
1- بودن نااهلان در جایى، دلیل کناره گیرى افراد شایسته نیست. «یا قوم ادخلوا... فان یخرجوا منها فانّا داخلون»
2- باید دشمن را بیرون کرد، نه آنکه صبر کرد تا خودش بیرون رود. «فان یخرجوا منها فانّا داخلون»
3- راحت طلبى، ممنوع است باید اقدام کرد و امداد خواست تا دشمن را بیرون راند. (انتقاد قرآن از بنى اسرائیل که گفتند: «انّا لن ندخلها»)
4- توقّع پیروزى بدون مبارزه، تفکّرى نادرست است. «فانیخرجوا منها فانّا داخلون»
5 - بدتر از نافرمانى، جسارت و لجاجت است. «لن ندخلها» (با توجّه به اینکه در حرف «لن» ایهام جسارت است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ یَمُوسَى إِنَّ فِیهَا قَوْماً جَبَّارِینَ وَإِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا حَتَّى یَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِن یَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِنَّا دَ خِلُونَ
ترجمه
(بنى اسرائیل در پاسخ) گفتند: اى موسى! همانا در آن سرزمین گروهى ستمگر وجود دارد و ما هرگز وارد آن نمى شویم، تا آنان از آن سرزمین بیرون شوند، پس اگر از آنجا بیرون روند بىتردید ما داخل مى شویم!
«جبّار» از «جَبْر» به معناى اصلاح و جبران چیزى همراه با قهر و فشار است. امّا به هر یک از این دو معنا به تنهایى نیز آمده است: 1- جبران کردن 2- قهر و غلبه، و درباره خداوند به هر دو معنى به کار مى رود.
«قوم جبّار» همان عمالقه، از نژاد سامى بودند که در شمال عربستان در صحراى سینا زندگى مى کردند و به مصر حمله کرده و پانصد سال حکومت داشتند.
پیام ها
1- بودن نااهلان در جایى، دلیل کناره گیرى افراد شایسته نیست. «یا قوم ادخلوا... فان یخرجوا منها فانّا داخلون»
2- باید دشمن را بیرون کرد، نه آنکه صبر کرد تا خودش بیرون رود. «فان یخرجوا منها فانّا داخلون»
3- راحت طلبى، ممنوع است باید اقدام کرد و امداد خواست تا دشمن را بیرون راند. (انتقاد قرآن از بنى اسرائیل که گفتند: «انّا لن ندخلها»)
4- توقّع پیروزى بدون مبارزه، تفکّرى نادرست است. «فانیخرجوا منها فانّا داخلون»
5 - بدتر از نافرمانى، جسارت و لجاجت است. «لن ندخلها» (با توجّه به اینکه در حرف «لن» ایهام جسارت است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است