- 5459
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 7 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 7
وَ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَکُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِیمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
و به یاد آورید نعمتى را که خداوند بر شما عطا کرده و پیمانى را که به طور محکم با شما بست، آنگاه که گفتید: شنیدیم و اطاعت کردیم. و از خداوند پروا کنید، زیرا که خدا از درون سینه ها آگاه است.
گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح در آیه، یک هشدار کلّى و عمومى است، ولى ممکن است به دلایلى مسأله رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلایل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد و میثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا که ظالمان به عهد من (امامت) نمى رسند، گواه بر این مطلب است. «لاینال عهدى الظالمین»
2- پس از تعیین حضرت على (ع) به امامت در غدیر خم، آیه سوّم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3- مردم در غدیر خم با حضرت على (ع) بیعت کردند و سمعاً و طاعةً گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان هایى مى شود که انسان ها به طور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته اند، مثل بیعت ها و شهادت هاى آنان به توحید و نبوّت.
پیام ها
1- تأکید این آیه بر مفاهیمى چون نعمت، میثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیه غدیر خم، مى تواند اشاره به فراموشى محتواى آیه سوّم و تخلّف از خط غدیر باشد. (چنانکه امام باقر (ع) فرمود.) «واذکروا نعمةاللَّه...»
2- یاد نعمت هاى الهى لازم است. «واذکروا نعمة اللَّه»
3- یاد و یادآورى نعمت ها، میثاق ها، گفته ها و علم و آگاهى خدا، عامل و زمینه تقواست. «واذکروا نعمة اللَّه...»
4- به فکر پیمان شکنى نباشیم که خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّاللّه علیم بذات الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَکُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِیمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
و به یاد آورید نعمتى را که خداوند بر شما عطا کرده و پیمانى را که به طور محکم با شما بست، آنگاه که گفتید: شنیدیم و اطاعت کردیم. و از خداوند پروا کنید، زیرا که خدا از درون سینه ها آگاه است.
گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح در آیه، یک هشدار کلّى و عمومى است، ولى ممکن است به دلایلى مسأله رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلایل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد و میثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا که ظالمان به عهد من (امامت) نمى رسند، گواه بر این مطلب است. «لاینال عهدى الظالمین»
2- پس از تعیین حضرت على (ع) به امامت در غدیر خم، آیه سوّم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3- مردم در غدیر خم با حضرت على (ع) بیعت کردند و سمعاً و طاعةً گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان هایى مى شود که انسان ها به طور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته اند، مثل بیعت ها و شهادت هاى آنان به توحید و نبوّت.
پیام ها
1- تأکید این آیه بر مفاهیمى چون نعمت، میثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیه غدیر خم، مى تواند اشاره به فراموشى محتواى آیه سوّم و تخلّف از خط غدیر باشد. (چنانکه امام باقر (ع) فرمود.) «واذکروا نعمةاللَّه...»
2- یاد نعمت هاى الهى لازم است. «واذکروا نعمة اللَّه»
3- یاد و یادآورى نعمت ها، میثاق ها، گفته ها و علم و آگاهى خدا، عامل و زمینه تقواست. «واذکروا نعمة اللَّه...»
4- به فکر پیمان شکنى نباشیم که خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّاللّه علیم بذات الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است