- 4417
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 171 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 171
«کلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبى است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات» ما کلمات کامل الهى هستیم.
شاید هم مراد از کلمه، همان جمله «کن فیکون» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنان که در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى (ع) را به آفرینش آدم (ع) تشبیه نموده و مى فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون»
از امام صادق (ع) درباره «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسى (ع) قرار داد.
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه این دو خدا مىدانند، که نوعى کفر است. قرآن هم مى فرماید: «لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة» آنانکه خدا را یکى از خدایان سه گانه مى دانند، کافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یکى از خدایان سه گانه مى دانند که قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه»اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند.
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
پیام ها
1- غلوّ نشانهى تعصّب نابجا است و در همه ادیان ممنوع مى باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مسیحیان «عیسى» را. «لاتغلوا فى دینکم»
2- یکى از آفات ادیان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دینى است. «لاتغلوافىدینکم»
3- میانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیاى خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دینکم»
4- غلوّ کردن درباره انسانها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا علىالله الاالحقّ»
5 - در قرآن و انجیل، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عیسى بن مریم رسول اللّه»
6- آفرینش غیر طبیعى عیسى، آیه و نشانه خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانهى معناست. «کلمته القاها»
7- عیسى جزیى از خدا نیست، بلکه پرتوى از قدرت حیات بخش الهى است. «روح منه»
8 - قرآن، بیانگر عقیده صحیح و نافى عقاید باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...»
9- خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان یکون له ولد» (تعبیراتى چون ثارالله، یدالله، کلمةالله که در متون دینى آمده، تعبیرات مجازى است)
10- خدایى که آسمان ها ملک اوست، چه نیازى به فرزند و شریک دارد؟ «سبحانه ان یکون له ولد له ما فى السموات»
11- هر چیزى از خداست، پس باید بنده او بود و تنها به او توکّل کرد. «له ما فى السموات و ما فى الارض و کفى باللّه وکیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«کلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبى است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات» ما کلمات کامل الهى هستیم.
شاید هم مراد از کلمه، همان جمله «کن فیکون» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنان که در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى (ع) را به آفرینش آدم (ع) تشبیه نموده و مى فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون»
از امام صادق (ع) درباره «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسى (ع) قرار داد.
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه این دو خدا مىدانند، که نوعى کفر است. قرآن هم مى فرماید: «لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة» آنانکه خدا را یکى از خدایان سه گانه مى دانند، کافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یکى از خدایان سه گانه مى دانند که قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه»اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند.
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
پیام ها
1- غلوّ نشانهى تعصّب نابجا است و در همه ادیان ممنوع مى باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مسیحیان «عیسى» را. «لاتغلوا فى دینکم»
2- یکى از آفات ادیان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دینى است. «لاتغلوافىدینکم»
3- میانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیاى خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دینکم»
4- غلوّ کردن درباره انسانها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا علىالله الاالحقّ»
5 - در قرآن و انجیل، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عیسى بن مریم رسول اللّه»
6- آفرینش غیر طبیعى عیسى، آیه و نشانه خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانهى معناست. «کلمته القاها»
7- عیسى جزیى از خدا نیست، بلکه پرتوى از قدرت حیات بخش الهى است. «روح منه»
8 - قرآن، بیانگر عقیده صحیح و نافى عقاید باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...»
9- خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان یکون له ولد» (تعبیراتى چون ثارالله، یدالله، کلمةالله که در متون دینى آمده، تعبیرات مجازى است)
10- خدایى که آسمان ها ملک اوست، چه نیازى به فرزند و شریک دارد؟ «سبحانه ان یکون له ولد له ما فى السموات»
11- هر چیزى از خداست، پس باید بنده او بود و تنها به او توکّل کرد. «له ما فى السموات و ما فى الارض و کفى باللّه وکیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان