- 3661
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 165 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 165
این آیه، کلّیات دعوت انبیا و شیوه کار و هدف از بعثت آنان را بیان مى کند.
عقل همچون وحى، حجّت الهى است، ولى چون مدار ادراکاتش محدود است، به تنهایى کافى نیست و حجّت تمام نیست. لذا انبیا از دانستنى هاى غیبى و ملکوتى و اخروى که دست عقل از آن کوتاه است خبر مى دهند.
قرآن در جاى دیگر مى فرماید: «و لو انا اهل کناب هم بعذاب من قبله لقالوا ربنا لولا ارسلت الینا رسولاً» اگر ما پیش از فرستادن رسولان، عذابشان کنیم، مى گویند: چرا براى ما رسولى بیانگر و هشدار دهنده نفرستادى؟
پیام ها
1- شیوه تبلیغ انبیا بر دو محور بیم و امید استوار است. «مبشّرین و منذرین»
2- فلسفه بعثت پیامبران، اتمام حجّت خدا بر مردم است، تا نگویند: رهبر و راهنما نداشتیم و نمى دانستیم. «لئلا یکون للناس على اللّه حجّة»
3- انبیا از نظر صفات شخصى و جسمى، و سوابق زندگى و موقعیّت اجتماعى، سیاسى و خانوادگى، و نیز از جهت داشتن معجزه، بیان صریح و برخوردارى از امدادهاى غیبى، باید در مرحله اى باشند که کسى نتواند در هیچ زمینه بهانه اى بر آنان بگیرد. «لئلایکون للناس علىاللّه حجّة بعد الرسل»
4- چون خداوند عزیز وحکیم است، هیچ کس حجّتى بر او ندارد.«عزیزاًحکیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
این آیه، کلّیات دعوت انبیا و شیوه کار و هدف از بعثت آنان را بیان مى کند.
عقل همچون وحى، حجّت الهى است، ولى چون مدار ادراکاتش محدود است، به تنهایى کافى نیست و حجّت تمام نیست. لذا انبیا از دانستنى هاى غیبى و ملکوتى و اخروى که دست عقل از آن کوتاه است خبر مى دهند.
قرآن در جاى دیگر مى فرماید: «و لو انا اهل کناب هم بعذاب من قبله لقالوا ربنا لولا ارسلت الینا رسولاً» اگر ما پیش از فرستادن رسولان، عذابشان کنیم، مى گویند: چرا براى ما رسولى بیانگر و هشدار دهنده نفرستادى؟
پیام ها
1- شیوه تبلیغ انبیا بر دو محور بیم و امید استوار است. «مبشّرین و منذرین»
2- فلسفه بعثت پیامبران، اتمام حجّت خدا بر مردم است، تا نگویند: رهبر و راهنما نداشتیم و نمى دانستیم. «لئلا یکون للناس على اللّه حجّة»
3- انبیا از نظر صفات شخصى و جسمى، و سوابق زندگى و موقعیّت اجتماعى، سیاسى و خانوادگى، و نیز از جهت داشتن معجزه، بیان صریح و برخوردارى از امدادهاى غیبى، باید در مرحله اى باشند که کسى نتواند در هیچ زمینه بهانه اى بر آنان بگیرد. «لئلایکون للناس علىاللّه حجّة بعد الرسل»
4- چون خداوند عزیز وحکیم است، هیچ کس حجّتى بر او ندارد.«عزیزاًحکیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است