- 12434
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 35 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 35
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً
ترجمه
و اگر از (ناسازگارى و) جدایى میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داورى از خانواده شوهر، و داورى از خانواده زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگى کنند) اگر این دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو را به توافق مى رساند، زیرا خداوند، (از نیّات همه) با خبر و آگاه است.
این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى کند:
1- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته باشند.
2- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
3- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است.
4- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى ماند.
5 - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى باشند.
براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند.
از امام صادق (ع) درباره «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته باشند.
پیام ها
1- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. «ان خفتم»
2- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم»
3- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق»
4- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
5 - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسریع است.
6- جامعه در برابر اختلافات خانواده ها، مسئولیّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا»
7- بستگان، در رفع اختلاف خانواده ها، مسئولیّت بیشترى دارند. «من اهله»
8 - زن و مرد در انتخاب داور، حقّ یکسان دارند. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
9- در جامعه به افرادى اعتماد کنیم و داورى آنان را بپذیریم. «فابعثوا حکماً...»
10- مشکلات مردم را با کمک خود مردم حل کنیم. «فابعثوا حکماً من اهله»
11- از آشتى دادن ناامید و مأیوس و نسبت به آن بى تفاوت نباشیم. «فابعثوا»
12- بیش از نگرانى، موج ایجاد نکنیم، یک داور براى هر یک کافى است. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
13- اسلام به مسائل شورایى و کدخدامنشى توجّه دارد. «حکماً من اهله و... اهلها»
14- همه مسائل را به قاضى و دادگاه نکشانید، خودتان درون گروهى حل کنید. «فابعثوا حکماً من اهله»
15- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفین باید حضور داشته باشند. «حکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
16- باید زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذیرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حکم اوست.)
17- در انتخاب داور باید به آگاهى، رازدارى و اصلاح طلبى آنان توجّه کرد. «ان یریدا اصلاحاً»
18- هرجا حسن نیّت و بناى اصلاح باشد، توفیق الهى هم سرازیر مى شود. «ان یریدا اصلاحاً یوفّق اللّه بینهما»
19- دل ها بدست خداست. «یوفّق اللَّه بینهما»
20- به عقل و تدبیر خود مغرور نشوید، توفیق را از خداوند بدانید. «یوفّق اللّه»
21- طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حکمت الهى است. «علیماً خبیراً»
22- باید حسن نیّت داشت، چرا که خداوند، به انگیزه هاى همه آگاه است. «انّ اللّه کان علیماً خبیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً
ترجمه
و اگر از (ناسازگارى و) جدایى میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داورى از خانواده شوهر، و داورى از خانواده زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگى کنند) اگر این دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو را به توافق مى رساند، زیرا خداوند، (از نیّات همه) با خبر و آگاه است.
این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى کند:
1- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته باشند.
2- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
3- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است.
4- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى ماند.
5 - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى باشند.
براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند.
از امام صادق (ع) درباره «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته باشند.
پیام ها
1- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. «ان خفتم»
2- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم»
3- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق»
4- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
5 - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسریع است.
6- جامعه در برابر اختلافات خانواده ها، مسئولیّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا»
7- بستگان، در رفع اختلاف خانواده ها، مسئولیّت بیشترى دارند. «من اهله»
8 - زن و مرد در انتخاب داور، حقّ یکسان دارند. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
9- در جامعه به افرادى اعتماد کنیم و داورى آنان را بپذیریم. «فابعثوا حکماً...»
10- مشکلات مردم را با کمک خود مردم حل کنیم. «فابعثوا حکماً من اهله»
11- از آشتى دادن ناامید و مأیوس و نسبت به آن بى تفاوت نباشیم. «فابعثوا»
12- بیش از نگرانى، موج ایجاد نکنیم، یک داور براى هر یک کافى است. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
13- اسلام به مسائل شورایى و کدخدامنشى توجّه دارد. «حکماً من اهله و... اهلها»
14- همه مسائل را به قاضى و دادگاه نکشانید، خودتان درون گروهى حل کنید. «فابعثوا حکماً من اهله»
15- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفین باید حضور داشته باشند. «حکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
16- باید زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذیرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حکم اوست.)
17- در انتخاب داور باید به آگاهى، رازدارى و اصلاح طلبى آنان توجّه کرد. «ان یریدا اصلاحاً»
18- هرجا حسن نیّت و بناى اصلاح باشد، توفیق الهى هم سرازیر مى شود. «ان یریدا اصلاحاً یوفّق اللّه بینهما»
19- دل ها بدست خداست. «یوفّق اللَّه بینهما»
20- به عقل و تدبیر خود مغرور نشوید، توفیق را از خداوند بدانید. «یوفّق اللّه»
21- طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حکمت الهى است. «علیماً خبیراً»
22- باید حسن نیّت داشت، چرا که خداوند، به انگیزه هاى همه آگاه است. «انّ اللّه کان علیماً خبیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است