- 3398
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 119 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 119
1- تشخیص روحیات دشمن و انگیزه هاى حقیقى خود، بسیار دقیق است، به همین جهت در صدر آیه، کلمه «ها» براى هشدار و تنبیه آمده است.
2- دوستى باید دو جانبه باشد وگرنه مایه ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است. «تحبّونهم و لا یحبّونکم»
3- مسلمان به تمام کتب آسمانى پیشین ایمان دارد، گرچه دیگران به قرآن ایمان نیاورند. «تؤمنون بالکتاب کلّه»
4- به هر اظهار ایمانى اطمینان نکنید. «قالوا امنّا و اذاخلوا...»
5 - گمان نکنید محبّت شما، دشمنان کینه توز را نسبت به شما دلگرم مى کند. «تحبّونهم... عضّواعلیکم الانامل من الغیظ»
6- انگیزه هاى درونى، بازتاب بیرونى دارد. در آیه قبل: «قدبدت البغضاء من أفواههم» در این آیه «عضّواعلیکم الانامل من الغیظ»
7- دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غیظ دارد. غیظ در مواردى بکار مى رود که ظرف انسان از غضب پر شده باشد. «من الغیظ»
8 - یکى از امدادهاى الهى، افشاى روحیه هاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشیار باشند. «وما تخفى صدورهم اکبر... و اذا خَلوا عضّوا علیکم الانامل...»
9- دشمنان خود را تحقیر کنید. «موتوا بغیظکم»
10- گاهى مسائل روانى چون حسد و کینه، انسان را تا سرحد مرگ پیش مى برد. «موتوا بغیظکم»
11- برخورد اسلام با منافقانِ موذى، شدیدتر از کافران یکرنگ است. «اذا لقوکم قالوا آمنّا... موتوا بغیضکم»
12- گاهى اعلان نفرت و نفرین لازم است. کافران کینه توز و منافقان حیله گر شایسته نابودى هستند. «موتوا بغیظکم»
13- به بهانه جذب کفّار، به آنها محبّت نکنید، زیرا گاهى انگیزه واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است. «انّ اللّه علیم بذات الصدور»
14- خداوند به اسرار دل ها آگاه است. «علیم بذات الصدور»
اگر باور کنیم که خداوند همه چیز را مى داند، کمتر دست به حیله و فریب مى زنیم. منافقان توطئه گر نیز بدانند که خداوند عملکرد آنان را مى داند و به موقع پاسخ خواهد داد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
1- تشخیص روحیات دشمن و انگیزه هاى حقیقى خود، بسیار دقیق است، به همین جهت در صدر آیه، کلمه «ها» براى هشدار و تنبیه آمده است.
2- دوستى باید دو جانبه باشد وگرنه مایه ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است. «تحبّونهم و لا یحبّونکم»
3- مسلمان به تمام کتب آسمانى پیشین ایمان دارد، گرچه دیگران به قرآن ایمان نیاورند. «تؤمنون بالکتاب کلّه»
4- به هر اظهار ایمانى اطمینان نکنید. «قالوا امنّا و اذاخلوا...»
5 - گمان نکنید محبّت شما، دشمنان کینه توز را نسبت به شما دلگرم مى کند. «تحبّونهم... عضّواعلیکم الانامل من الغیظ»
6- انگیزه هاى درونى، بازتاب بیرونى دارد. در آیه قبل: «قدبدت البغضاء من أفواههم» در این آیه «عضّواعلیکم الانامل من الغیظ»
7- دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غیظ دارد. غیظ در مواردى بکار مى رود که ظرف انسان از غضب پر شده باشد. «من الغیظ»
8 - یکى از امدادهاى الهى، افشاى روحیه هاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشیار باشند. «وما تخفى صدورهم اکبر... و اذا خَلوا عضّوا علیکم الانامل...»
9- دشمنان خود را تحقیر کنید. «موتوا بغیظکم»
10- گاهى مسائل روانى چون حسد و کینه، انسان را تا سرحد مرگ پیش مى برد. «موتوا بغیظکم»
11- برخورد اسلام با منافقانِ موذى، شدیدتر از کافران یکرنگ است. «اذا لقوکم قالوا آمنّا... موتوا بغیضکم»
12- گاهى اعلان نفرت و نفرین لازم است. کافران کینه توز و منافقان حیله گر شایسته نابودى هستند. «موتوا بغیظکم»
13- به بهانه جذب کفّار، به آنها محبّت نکنید، زیرا گاهى انگیزه واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است. «انّ اللّه علیم بذات الصدور»
14- خداوند به اسرار دل ها آگاه است. «علیم بذات الصدور»
اگر باور کنیم که خداوند همه چیز را مى داند، کمتر دست به حیله و فریب مى زنیم. منافقان توطئه گر نیز بدانند که خداوند عملکرد آنان را مى داند و به موقع پاسخ خواهد داد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است