- 6839
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 207 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 207
ابن ابى الحدید که از علماى قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته اند این آیه درباره على بن ابىطالب (ع) نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آن را انکار نمى کند.
مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله اى یک نفر را براى کشتن پیامبر انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر از نقشه ى آنان با خبر شد و حضرت على (ع) براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید.
همین که امام على (ع) در آن شب خطرناک به جاى پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشته ى خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده کنید که چگونه على بن ابىطالب (ع) حاضر است جان خود را فداى رسول خدا کند.
گاهى باید براى احیاى یک معروف و یا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت على (ع) فرمودند: کسى که در راه امر به معروف و نهى از منکر کشته شود، یکى از مصادیق این آیه است.
بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت حضرت على (ع) اقرار کرده اند که علاّمه امینى »ره« در الغدیر آنان را نام برده است،
پیام ها
1- نااهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامى دارد، ولى مؤمن، عملش دنیا را متعجّب مى کند. «منالنّاس مَن یعجبک قوله»، «منالنّاس مَن یشرى نفسه»
2- یاد ایثارگران را زنده بداریم. «من الناس من یشرى»
3- پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «من الناس من یشرى»
4- بزرگترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط براى کسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه»
5 - در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسى است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه اى اتفاق نیفتاد. «من یشرى نفسه...»
6- رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند براى هرکارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى فرماید: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ابن ابى الحدید که از علماى قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته اند این آیه درباره على بن ابىطالب (ع) نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آن را انکار نمى کند.
مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله اى یک نفر را براى کشتن پیامبر انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر از نقشه ى آنان با خبر شد و حضرت على (ع) براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید.
همین که امام على (ع) در آن شب خطرناک به جاى پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشته ى خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده کنید که چگونه على بن ابىطالب (ع) حاضر است جان خود را فداى رسول خدا کند.
گاهى باید براى احیاى یک معروف و یا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت على (ع) فرمودند: کسى که در راه امر به معروف و نهى از منکر کشته شود، یکى از مصادیق این آیه است.
بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت حضرت على (ع) اقرار کرده اند که علاّمه امینى »ره« در الغدیر آنان را نام برده است،
پیام ها
1- نااهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامى دارد، ولى مؤمن، عملش دنیا را متعجّب مى کند. «منالنّاس مَن یعجبک قوله»، «منالنّاس مَن یشرى نفسه»
2- یاد ایثارگران را زنده بداریم. «من الناس من یشرى»
3- پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «من الناس من یشرى»
4- بزرگترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط براى کسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه»
5 - در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسى است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه اى اتفاق نیفتاد. «من یشرى نفسه...»
6- رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند براى هرکارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى فرماید: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان