- 3035
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 205 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 205
کلمه «تولّى» را دو نوع مى توان معنا نمود: یکى به معناى به قدرت و حکومت رسیدن که در ترجمه آمده است. و دیگر به معناى اعراض کردن است که در این صورت معناى آیه این مى شود: هرگاه از حقّ و هدایت الهى اعراض نمود و از نزد تو بیرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مى رود.
در آیه قبل، گفتار به ظاهر نیکوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانه ى آنان را بیان مى کند.
قرآن مى فرماید: «الّذین ان مکنّاهم فى الارض أقاموا الصلوة واتوا الزّکوة وأمروا بالمعروف ونَهوا عن المنکر» اگر صالحان حکومت را بدست گیرند، نماز به پا مى دارند و زکات مى دهند و امر به معروف و نهى از منکر مى کنند. و بدین وسیله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مى کنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوس هاى درونى و ناآگاهى ها و فشارهاى بیرونى، همه چیز جامعه را فداى خود مى کند. به گفته ى المیزان؛ تاریخ گواه آن است که چه مسلمان نمایانى به نام اسلام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاکم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.
کسانى که با جعل قوانین و تهاجم فرهنگى و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد مى شوند، مصداق این آیه و «مفسد فى الارض» هستند.
هلاک حرث به معناى محو کشاورزى، و هلاک نسل، انحراف نسل آینده است. مراغى و فخررازى در تفاسیر خود احتمال داده اند که مراد از «حرث» زنان باشند، بدلیل «نساؤکم حرث لکم» و مراد از «نسل» فرزندان. یعنى طاغوت ها، نظام خانواده و تربیت فرزندان را نابود مى کنند.
پیام ها
1- نااهل اگر به قدرت رسد، همه چیز را به فساد مى کشاند. «اذا تولّى سعى»
2- بزرگترین خطر، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «یهلک الحرث و النسل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه «تولّى» را دو نوع مى توان معنا نمود: یکى به معناى به قدرت و حکومت رسیدن که در ترجمه آمده است. و دیگر به معناى اعراض کردن است که در این صورت معناى آیه این مى شود: هرگاه از حقّ و هدایت الهى اعراض نمود و از نزد تو بیرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مى رود.
در آیه قبل، گفتار به ظاهر نیکوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانه ى آنان را بیان مى کند.
قرآن مى فرماید: «الّذین ان مکنّاهم فى الارض أقاموا الصلوة واتوا الزّکوة وأمروا بالمعروف ونَهوا عن المنکر» اگر صالحان حکومت را بدست گیرند، نماز به پا مى دارند و زکات مى دهند و امر به معروف و نهى از منکر مى کنند. و بدین وسیله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مى کنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوس هاى درونى و ناآگاهى ها و فشارهاى بیرونى، همه چیز جامعه را فداى خود مى کند. به گفته ى المیزان؛ تاریخ گواه آن است که چه مسلمان نمایانى به نام اسلام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاکم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.
کسانى که با جعل قوانین و تهاجم فرهنگى و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد مى شوند، مصداق این آیه و «مفسد فى الارض» هستند.
هلاک حرث به معناى محو کشاورزى، و هلاک نسل، انحراف نسل آینده است. مراغى و فخررازى در تفاسیر خود احتمال داده اند که مراد از «حرث» زنان باشند، بدلیل «نساؤکم حرث لکم» و مراد از «نسل» فرزندان. یعنى طاغوت ها، نظام خانواده و تربیت فرزندان را نابود مى کنند.
پیام ها
1- نااهل اگر به قدرت رسد، همه چیز را به فساد مى کشاند. «اذا تولّى سعى»
2- بزرگترین خطر، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «یهلک الحرث و النسل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است