- 283
- 1000
- 1000
- 1000
راه رسیدن به هدف آفرینش، جلسه چهارم
سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی با موضوع «راه رسیدن به هدف آفرینش»، جلسه چهارم، سال 1402
یکی از عوامل غفلت از هدف خلقت، هوای نفس است. اهمیت مسئله هوای نفس در آیات و روایات و نقشی که در برخی از آیات و روایات برای آن ذکر شده بود بیان شد. به فرمایش علامه مصباح که بین عوامل کلی سقوط که یکی دنیاست، یکی هوای نفس و یکی شیطان، عرض شد که عامل اصلی هوای نفس است.
حالا این سوال مطرح است که هوای نفس چیست؟ که این بحث هم در بحث های اخلاقی و هم در بحث های تفسیری و هم در بحث های عرفانی و هم در بحث های فلسفی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است و دیدگاه های مختلفی درباره آن مطرح است.
اینکه عرض می شود هویت انسان بدون هوای نفس چیست برای این است که انسان را دقیق تر بشناسیم تا در مقام مقابله با آن موفق تر عمل کند.
برخی و بیشتر کسانی که عنایت به روایات دارند و محور را راوایات قرار می دهند گفته اند انسان دارای نفس های مختلفی است که یکی از آنها نفس اماره است که این همان هوای نفس است. برخی هم گفته اند انسان دارای دو نفس است. یکی نفس انسانی و خدایی و یکی هم نفس شیطانی که همان هوای نفس است. به نظر می رسد تحلیلی که علامه مصباح راجع به هوای نفس دارند دقیق تر باشد و با آیات و روایات سازگارتر است.
هر انسانی دارای یک نفس بیشتر نیست و با وجدان سازگارتر است. ما وقتی در خودمان بررسی می کنیم می بینیم که یک موجود بیشتر نیستیم. کسی نیست که بگوید من دو تا موجود هستم.
یکی از عوامل غفلت از هدف خلقت، هوای نفس است. اهمیت مسئله هوای نفس در آیات و روایات و نقشی که در برخی از آیات و روایات برای آن ذکر شده بود بیان شد. به فرمایش علامه مصباح که بین عوامل کلی سقوط که یکی دنیاست، یکی هوای نفس و یکی شیطان، عرض شد که عامل اصلی هوای نفس است.
حالا این سوال مطرح است که هوای نفس چیست؟ که این بحث هم در بحث های اخلاقی و هم در بحث های تفسیری و هم در بحث های عرفانی و هم در بحث های فلسفی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است و دیدگاه های مختلفی درباره آن مطرح است.
اینکه عرض می شود هویت انسان بدون هوای نفس چیست برای این است که انسان را دقیق تر بشناسیم تا در مقام مقابله با آن موفق تر عمل کند.
برخی و بیشتر کسانی که عنایت به روایات دارند و محور را راوایات قرار می دهند گفته اند انسان دارای نفس های مختلفی است که یکی از آنها نفس اماره است که این همان هوای نفس است. برخی هم گفته اند انسان دارای دو نفس است. یکی نفس انسانی و خدایی و یکی هم نفس شیطانی که همان هوای نفس است. به نظر می رسد تحلیلی که علامه مصباح راجع به هوای نفس دارند دقیق تر باشد و با آیات و روایات سازگارتر است.
هر انسانی دارای یک نفس بیشتر نیست و با وجدان سازگارتر است. ما وقتی در خودمان بررسی می کنیم می بینیم که یک موجود بیشتر نیستیم. کسی نیست که بگوید من دو تا موجود هستم.
تاکنون نظری ثبت نشده است