- 1311
- 1000
- 1000
- 1000
آثار سقیفه باقیست، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «آثار سقیفه باقیست»، جلسه سوم، سال 1401
هر کسی دلش به حال اسلام و مسلمین بسوزد و نگران باشد و به دنبال بررسی چراییِ انحطاط مسلمین است، چرا وضع مسلمین چنین شده است؟ کدام کشور اسلامی است که موفقیت اسلامی ویژه داشته باشد؟
فعلاً راجع به ایران نفیاً و اثباتاً صحبت نمیکنم. تونس و لیبی، هند و پاکستان، عراق و سوریه، لبنان، مصر… جاهایی هم که ثروتی هست، رشد دینی که دین رشد ایجاد کرده باشد نیست. در کویت و امارات و… یا با فسق و فجور است و یا با نفت است.
کجاست که دین عاملِ رشد باشد؟ خود این موضوع در ابتدا یک نگرانی جدّی است که امروز مهمترین عامل توسعهی سکولاریزم در جهان اسلام، این وضع خرابِ کشورهای اسلامی است. یعنی وقتی دینداریِ اینها نتوانسته است برای مردم سعادت بیاورد، و بر خلاف فطرت مردم هست، لذا امروز شما میبینید در مصر، سکولارها حاکم هستند، در ترکیه معلوم است چه کسانی حاکم هستند، نامشان را نبینید که اسلامگرا هستند، اسلامِ گزینشی است، خیلی روشن است که خیلی از جاهای مختلف اسلام نیست، امروز کشور امارات مرکز فسق و فجور است.
لذا نه الآن، در این قرن اخیر، مصلحان اجتماعی به این فکر افتادهاند که چه کنیم که ریشهی مشکلاتمان را پیدا کنیم. در کشور ما هم بعد از مشروطه به این فکر افتادهاند. کتابهای فراوانی هم نوشته شده است. چون در دوره مشروطه و حوالی آن، ما هم از همین سنخ مشکلات زیاد داشتیم. آیا این بدین معناست که الآن مشکلات نداریم؟ الآن سنخ مشکلاتمان تفاوت پیدا کرده است، برای همین هم عرض کردم راجع به مشکلات کشور خودمان حرف نمیزنم، نه اینکه مشکل نیست.
ما هم در دوره مشروطه این مشکل را داشتهایم، کتابهای فراوان و رسالههای فراوانی نوشته شده است، بررسی کردهاند که چرا ما اینقدر بیچاره و عقبمانده هستیم؟ یک نگاه عقبماندگی «تکنولوژی» است. سر جای خود باید بحث بشود که آیا اصلاً توسعه تکنولوژی به این شکل انسانی هست یا نه.
اما چون بیچاره و عقبمانده بودند و فاصله فکری داشتند، در دوره مشروطه و بعد از آن در دوره پهلوی، کسانی که نسبی دیندار بودند، در این زمینه زیاد کتاب نوشتهاند.
بعد هر کسی جستجو کرده است و نقطهای را پیدا کرده است و گفته است که مشکل مسلمین از اینجا شروع شده است.
هر کسی دلش به حال اسلام و مسلمین بسوزد و نگران باشد و به دنبال بررسی چراییِ انحطاط مسلمین است، چرا وضع مسلمین چنین شده است؟ کدام کشور اسلامی است که موفقیت اسلامی ویژه داشته باشد؟
فعلاً راجع به ایران نفیاً و اثباتاً صحبت نمیکنم. تونس و لیبی، هند و پاکستان، عراق و سوریه، لبنان، مصر… جاهایی هم که ثروتی هست، رشد دینی که دین رشد ایجاد کرده باشد نیست. در کویت و امارات و… یا با فسق و فجور است و یا با نفت است.
کجاست که دین عاملِ رشد باشد؟ خود این موضوع در ابتدا یک نگرانی جدّی است که امروز مهمترین عامل توسعهی سکولاریزم در جهان اسلام، این وضع خرابِ کشورهای اسلامی است. یعنی وقتی دینداریِ اینها نتوانسته است برای مردم سعادت بیاورد، و بر خلاف فطرت مردم هست، لذا امروز شما میبینید در مصر، سکولارها حاکم هستند، در ترکیه معلوم است چه کسانی حاکم هستند، نامشان را نبینید که اسلامگرا هستند، اسلامِ گزینشی است، خیلی روشن است که خیلی از جاهای مختلف اسلام نیست، امروز کشور امارات مرکز فسق و فجور است.
لذا نه الآن، در این قرن اخیر، مصلحان اجتماعی به این فکر افتادهاند که چه کنیم که ریشهی مشکلاتمان را پیدا کنیم. در کشور ما هم بعد از مشروطه به این فکر افتادهاند. کتابهای فراوانی هم نوشته شده است. چون در دوره مشروطه و حوالی آن، ما هم از همین سنخ مشکلات زیاد داشتیم. آیا این بدین معناست که الآن مشکلات نداریم؟ الآن سنخ مشکلاتمان تفاوت پیدا کرده است، برای همین هم عرض کردم راجع به مشکلات کشور خودمان حرف نمیزنم، نه اینکه مشکل نیست.
ما هم در دوره مشروطه این مشکل را داشتهایم، کتابهای فراوان و رسالههای فراوانی نوشته شده است، بررسی کردهاند که چرا ما اینقدر بیچاره و عقبمانده هستیم؟ یک نگاه عقبماندگی «تکنولوژی» است. سر جای خود باید بحث بشود که آیا اصلاً توسعه تکنولوژی به این شکل انسانی هست یا نه.
اما چون بیچاره و عقبمانده بودند و فاصله فکری داشتند، در دوره مشروطه و بعد از آن در دوره پهلوی، کسانی که نسبی دیندار بودند، در این زمینه زیاد کتاب نوشتهاند.
بعد هر کسی جستجو کرده است و نقطهای را پیدا کرده است و گفته است که مشکل مسلمین از اینجا شروع شده است.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان