- 3575
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 163 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 163
هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده خداى یگانه است. آفرینش آسمان ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است.
سعدى مى گوید:
آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار
کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار
عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار
پاک و بى عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار
کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى خوانیم: هرگاه بادى مى وزید پیامبر (ص) مى فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب.
پیام ها
1- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات»
2- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد»
3- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک»
4- هر موجودى در جهان هستى، آیه اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار
5 - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون»
منبع: درس هایی از قرآن
هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده خداى یگانه است. آفرینش آسمان ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است.
سعدى مى گوید:
آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار
کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار
عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار
پاک و بى عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار
کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى خوانیم: هرگاه بادى مى وزید پیامبر (ص) مى فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب.
پیام ها
1- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات»
2- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد»
3- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک»
4- هر موجودى در جهان هستى، آیه اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار
5 - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون»
منبع: درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است