- 1059
- 1000
- 1000
- 1000
اسرار حج- بخش اول
سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان "اسرار حج"
همه ی عبادات دارای یک سرّ مشترک هستند و هر کدام از آنها اسرار مخصوص به خود را دارند. روزه و حج، هر دو ضیافت الهی هستند. عظمت حج در دعاهای ماه مبارک رمضان، چشمگیر است. در یکی از این دعاها می خوانیم: "وارزُقنی حجّ بَیتِکَ الحَرام فی عامی هذا و فی کُلّ عام." خدا به عنوان میزبان ماه ضیافت، به بندگان روزه دارش می آموزد که توفیق حجّ خانه اش را از وی درخواست کنیم. ارزش اعمال، بستگی به خلوص آن است. انسان مادام که به اسرار حج پی نبرد، خلوص او محدود می ماند. لذا کسب آگاهی و معرفت نسبت به این عبادت بزرگ، امری لازم است.
هر یک از عبادات، حقیقتی دارد که انسان در عالم برزخ با آن روبه رو می شود. بر طبق روایات، هنگامی که جنازه ی مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می شود که عبارتند از: نماز، زکات، حج، روزه، نیکی به برادران دینی و ولایت. اگر انسان، حقیقت عبادات را باور داشته باشد، با خلوص و توجّه بیشتری، به انجام آنها مبادرت خواهد کرد. در برخی از روایات، ذیل آیه ی 50 از سوره ی "ذاریات" که به "فرار کردن به سوی خدا" اشاره کرده، از "حج" به عنوان "فرار به سوی خدا" یاد شده است. یکی از بهترین موقعیت ها برای فرار از غیر خدا به سوی خدا، موسم حج است.
هنگامی که امام سجاد علیه السلام از سفر حج بازمی گشت، شخصی به نام «شِبلی» که او نیز حج گزارده بود، به استقبال امام شتافت. امام از او پرسید: ای شبلی! آیا حج گزاردی؟ شبلی گفت: آری! امام علیه السلام فرمود: آیا به «میقات» فرود آمدی و جامههای دوخته را از تن درآوردی و غسل کردی؟ شبلی گفت: آری. امام فرمود: آن گاه که به میقات فرود آمدی و جامههایت را درآورده، غسل احرام کردی و خواستی لباس احرام بپوشی، آیا چنین نیّت کردی که لباس گناه را نیز از خویشتن دور گردانی و جامه ی اطاعت خدا را در بر کُنی؟ شبلی گفت: نه! امام فرمود: هنگامی که آلودگیهای بدن خویش را با غسل می زدودی، آیا در این اندیشه بودی که خویشتن را نیز از زشتیها و گناهان بشویی؟ شبلی گفت: نه! امام علیه السلام فرمود: پس نه به میقات فرود آمده ای و نه از لباس دوخته، جدا شده ای و نه غسل به جای آورده ای!
همه ی عبادات دارای یک سرّ مشترک هستند و هر کدام از آنها اسرار مخصوص به خود را دارند. روزه و حج، هر دو ضیافت الهی هستند. عظمت حج در دعاهای ماه مبارک رمضان، چشمگیر است. در یکی از این دعاها می خوانیم: "وارزُقنی حجّ بَیتِکَ الحَرام فی عامی هذا و فی کُلّ عام." خدا به عنوان میزبان ماه ضیافت، به بندگان روزه دارش می آموزد که توفیق حجّ خانه اش را از وی درخواست کنیم. ارزش اعمال، بستگی به خلوص آن است. انسان مادام که به اسرار حج پی نبرد، خلوص او محدود می ماند. لذا کسب آگاهی و معرفت نسبت به این عبادت بزرگ، امری لازم است.
هر یک از عبادات، حقیقتی دارد که انسان در عالم برزخ با آن روبه رو می شود. بر طبق روایات، هنگامی که جنازه ی مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می شود که عبارتند از: نماز، زکات، حج، روزه، نیکی به برادران دینی و ولایت. اگر انسان، حقیقت عبادات را باور داشته باشد، با خلوص و توجّه بیشتری، به انجام آنها مبادرت خواهد کرد. در برخی از روایات، ذیل آیه ی 50 از سوره ی "ذاریات" که به "فرار کردن به سوی خدا" اشاره کرده، از "حج" به عنوان "فرار به سوی خدا" یاد شده است. یکی از بهترین موقعیت ها برای فرار از غیر خدا به سوی خدا، موسم حج است.
هنگامی که امام سجاد علیه السلام از سفر حج بازمی گشت، شخصی به نام «شِبلی» که او نیز حج گزارده بود، به استقبال امام شتافت. امام از او پرسید: ای شبلی! آیا حج گزاردی؟ شبلی گفت: آری! امام علیه السلام فرمود: آیا به «میقات» فرود آمدی و جامههای دوخته را از تن درآوردی و غسل کردی؟ شبلی گفت: آری. امام فرمود: آن گاه که به میقات فرود آمدی و جامههایت را درآورده، غسل احرام کردی و خواستی لباس احرام بپوشی، آیا چنین نیّت کردی که لباس گناه را نیز از خویشتن دور گردانی و جامه ی اطاعت خدا را در بر کُنی؟ شبلی گفت: نه! امام فرمود: هنگامی که آلودگیهای بدن خویش را با غسل می زدودی، آیا در این اندیشه بودی که خویشتن را نیز از زشتیها و گناهان بشویی؟ شبلی گفت: نه! امام علیه السلام فرمود: پس نه به میقات فرود آمده ای و نه از لباس دوخته، جدا شده ای و نه غسل به جای آورده ای!
کاربر مهمان