- 1855
- 1000
- 1000
- 1000
ها علی بشر کیف بشر
سخنرانی از حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع «ها علی بشر کیف بشر»، سال 1399
در شعر فارسی و عربی شعرا برای عرض ارادت به ساحت مقدس امیرمومنان علی علیه السلام مسابقه ای دارند.
چون صبح فردا آفتاب از کوه بطحا سر زند *** روح القدس بهر خبر،اللّه اکبر برزند
اوّل حصار کعبه را پیراهن دیگر زند *** و آنگه درون خانه را آیین زیباتر زند
لوحی به شکل «یا علی» بر بام و بر سر در زند *** نقشی برای جای پا بر دوش پیغمبر زند
بر مشرکان چشمک زند، لبخند بر خیبر زند *** یعنی رسید آن کو کزو نسل عدو گردد تلف
و در ادامه، به زمینهسازی خدا برای میهمان نوازی از «مولود کعبه»، دربندی دیگر چنین میسراید:
این خانه را باید خدا یک روز معماری کند *** آدم بنایش برنهد، نوحش پرستاری کند
و آنگه خلیلش با پسر تا سقف حجّاری کند ***آن یک در و بامش نهد و آن نقش و گچکاری کند
هر یک ز آباء رسول، پس خانه سالاری کند *** کامروز اندر خانهاش یک میهمانداری کند
وز این گرامی میهمان امری عجب جاری کند *** پس نقشههای ما سَلَف، بُد بهر این زیبا خَلَف
یا اینکه:
«ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بَشَر *** رَبُّه فیه تَجَلّى و ظَهَر
عِلّةُ الکَونِ و لولاهُ لما *** کانَ للعالَمِ عَینٌ و أثر
یقین داشته باشد نه ما، بلکه هیچ کس به مقامات امیرالمومنین نمی رسد. چون خود رسوا خدا صلی الله علیه و آله و سلم در باب عظمت امیر مومنان فرمود: اگر نگران نبودم همانگونه که عده ای از مسیحیان قائل به الوهیت و خدایی عیسی مسیح شدند، آنچنان پرده ها را درباره عظمت تو کنار می زدم، از هر کجا که عبور کنی، خاک زیر پای تو و زیادی آب وضوی تو را برای شفا ببرند.»
جرج جرداق سخنان امیرالمومنین (ع) را با اعلامیه حقوق بشر مقایسه میکند، یکی از تفاوتهای این دو را از دیدگاه جرداق اینگونه بیان میکند: «هزاران نفر بر اثر تجارب و کشت و کشتارهایی که در جهان به وقوع پیوست اندیشه کردند و اعلامیه حقوق بشر را نوشتند در حالیکه امام علی(ع) تمامی آن سخنان را خود به تنهایی نوشته است و اعلامیه او یک اعلامیه جهانی است.»
کسانی که اعلامیه حقوق بشر را نوشته اند با تمام کمبودهای آن، چنان لاف و گزاف میزنند و جهان را پر کرده اند گویی که تمام بشر را خریده و آزاد کرده اند در حالیکه امام علی(ع) نه تنها لاف و گزاف نمیزند بلکه بسیار خاشع و متواضع رفتار می کند و آن را وظیفه خود میداند.
سومین تفاوت از دیدگاه جرج جرداق اینگونه است که اعلامیه حقوق بشر حقوق عده ای را در بر دارد نه حقوق همه را در حالیکه آنچه را علی(ع) گفته است نه حداقل میشناسد، نه حداکثر؛ نه مسلمان میشناسد، نه غیر مسلمان و حقوق یک انسان را ترسیم میکند.
تمام کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و ایران را محکوم می کنند که چرا حقوق بشر را رعایت نمی کنند، خودشان را سربازانی را جهان سوم میفرستند و مردم را سرکوب میکنند و تمام این مدعیان، حقوق بشر را از بین بردهاند.
عرب ها از قرن ها پیش به قومیت خود می نازند ولی امام علی(ع) تعصبات جاهلی را از بین برد و انسانیت را به عرب و غیر عرب انسان داد و بسیاری از عربها به دلیل اینکه جرج جرداق اندیشه امام علی(ع) را ترویج می کرد با او مخالفت میکنند.
جرج جرداق ابعادی از وجود امام علی(ع) را معرفی کرده که کمترکسی می توانست آن را انجام دهد. آن که یک مسیحی امام علی(ع) را از سخنان خودش(امام علی(ع))به عنوان یک چهره جهانی معرفی کند بسیار قابل توجه و مهم است.
در شعر فارسی و عربی شعرا برای عرض ارادت به ساحت مقدس امیرمومنان علی علیه السلام مسابقه ای دارند.
چون صبح فردا آفتاب از کوه بطحا سر زند *** روح القدس بهر خبر،اللّه اکبر برزند
اوّل حصار کعبه را پیراهن دیگر زند *** و آنگه درون خانه را آیین زیباتر زند
لوحی به شکل «یا علی» بر بام و بر سر در زند *** نقشی برای جای پا بر دوش پیغمبر زند
بر مشرکان چشمک زند، لبخند بر خیبر زند *** یعنی رسید آن کو کزو نسل عدو گردد تلف
و در ادامه، به زمینهسازی خدا برای میهمان نوازی از «مولود کعبه»، دربندی دیگر چنین میسراید:
این خانه را باید خدا یک روز معماری کند *** آدم بنایش برنهد، نوحش پرستاری کند
و آنگه خلیلش با پسر تا سقف حجّاری کند ***آن یک در و بامش نهد و آن نقش و گچکاری کند
هر یک ز آباء رسول، پس خانه سالاری کند *** کامروز اندر خانهاش یک میهمانداری کند
وز این گرامی میهمان امری عجب جاری کند *** پس نقشههای ما سَلَف، بُد بهر این زیبا خَلَف
یا اینکه:
«ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بَشَر *** رَبُّه فیه تَجَلّى و ظَهَر
عِلّةُ الکَونِ و لولاهُ لما *** کانَ للعالَمِ عَینٌ و أثر
یقین داشته باشد نه ما، بلکه هیچ کس به مقامات امیرالمومنین نمی رسد. چون خود رسوا خدا صلی الله علیه و آله و سلم در باب عظمت امیر مومنان فرمود: اگر نگران نبودم همانگونه که عده ای از مسیحیان قائل به الوهیت و خدایی عیسی مسیح شدند، آنچنان پرده ها را درباره عظمت تو کنار می زدم، از هر کجا که عبور کنی، خاک زیر پای تو و زیادی آب وضوی تو را برای شفا ببرند.»
جرج جرداق سخنان امیرالمومنین (ع) را با اعلامیه حقوق بشر مقایسه میکند، یکی از تفاوتهای این دو را از دیدگاه جرداق اینگونه بیان میکند: «هزاران نفر بر اثر تجارب و کشت و کشتارهایی که در جهان به وقوع پیوست اندیشه کردند و اعلامیه حقوق بشر را نوشتند در حالیکه امام علی(ع) تمامی آن سخنان را خود به تنهایی نوشته است و اعلامیه او یک اعلامیه جهانی است.»
کسانی که اعلامیه حقوق بشر را نوشته اند با تمام کمبودهای آن، چنان لاف و گزاف میزنند و جهان را پر کرده اند گویی که تمام بشر را خریده و آزاد کرده اند در حالیکه امام علی(ع) نه تنها لاف و گزاف نمیزند بلکه بسیار خاشع و متواضع رفتار می کند و آن را وظیفه خود میداند.
سومین تفاوت از دیدگاه جرج جرداق اینگونه است که اعلامیه حقوق بشر حقوق عده ای را در بر دارد نه حقوق همه را در حالیکه آنچه را علی(ع) گفته است نه حداقل میشناسد، نه حداکثر؛ نه مسلمان میشناسد، نه غیر مسلمان و حقوق یک انسان را ترسیم میکند.
تمام کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و ایران را محکوم می کنند که چرا حقوق بشر را رعایت نمی کنند، خودشان را سربازانی را جهان سوم میفرستند و مردم را سرکوب میکنند و تمام این مدعیان، حقوق بشر را از بین بردهاند.
عرب ها از قرن ها پیش به قومیت خود می نازند ولی امام علی(ع) تعصبات جاهلی را از بین برد و انسانیت را به عرب و غیر عرب انسان داد و بسیاری از عربها به دلیل اینکه جرج جرداق اندیشه امام علی(ع) را ترویج می کرد با او مخالفت میکنند.
جرج جرداق ابعادی از وجود امام علی(ع) را معرفی کرده که کمترکسی می توانست آن را انجام دهد. آن که یک مسیحی امام علی(ع) را از سخنان خودش(امام علی(ع))به عنوان یک چهره جهانی معرفی کند بسیار قابل توجه و مهم است.
تاکنون نظری ثبت نشده است