- 2106
- 1000
- 1000
- 1000
ادب، نامی برای تمام خوبی ها، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "ادب، نامی برای تمام خوبی ها"، جلسه اول، سال 1393
انگیزه ما برای خوب بودن می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. مثلا گاهی محبت و علاقه به خدا و اولیاء الهی می تواند انگیزه برای خوب بودن باشد. این انگیزه اگر چه ارزشمند است ولی به راحتی به دست نمی آید، به علاوه محبت افت و خیز دارد.
انگیزه دیگر برای رفتار خوب، عقلانیت است و به تعبیر دیگر، منفعت است. مثلا ما ورزش می کنیم چون برای سلامتی مفید است. در این نوع انگیزه، منفعت جای محبت را می گیرد و عقل منفعت طلب حاکم می شود. اشکال چنین انگیزه ای این است که نمی توان نفع و ضرر را به راحتی تشخیص داد.
راه سوم در کسب انگیزه برای خوب بودن، ادب است که عوارض دو راه سابق را ندارد. ادب در مقایسه با بسیاری از دیگر مفاهیم خوب هم برجستگی ویژگی های خاص خود را به رخ می کشد و در حوزه روابط خانوادگی، رشد فردی و اجتماعی، ابعاد و آثار ویژه ای را داراست. ادب انگیزه ای متمایز برای خوب بودن، هست و بادوام تر و سهل الوصول تر از سایر انگیزه هاست.
عموم دستورات دینی و مسیر درست تربیت بر پایه ادب است. ادب مقوله دیگری است و محبت، ادب نمی آورد و اینطور نیست که انسان با محبت، حتما انسان با ادبی هم باشد. اگر فرزندانمان را بر محور ادب تربیت کنیم، ثبات بیشتری دارد و استمرار ویژگی مهم ادب است.ادب راه رسیدن به قله های محبت است و امری اکتسابی است و چیزی نیست که از ابتدا در وجود انسان باشد.
انگیزه ما برای خوب بودن می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. مثلا گاهی محبت و علاقه به خدا و اولیاء الهی می تواند انگیزه برای خوب بودن باشد. این انگیزه اگر چه ارزشمند است ولی به راحتی به دست نمی آید، به علاوه محبت افت و خیز دارد.
انگیزه دیگر برای رفتار خوب، عقلانیت است و به تعبیر دیگر، منفعت است. مثلا ما ورزش می کنیم چون برای سلامتی مفید است. در این نوع انگیزه، منفعت جای محبت را می گیرد و عقل منفعت طلب حاکم می شود. اشکال چنین انگیزه ای این است که نمی توان نفع و ضرر را به راحتی تشخیص داد.
راه سوم در کسب انگیزه برای خوب بودن، ادب است که عوارض دو راه سابق را ندارد. ادب در مقایسه با بسیاری از دیگر مفاهیم خوب هم برجستگی ویژگی های خاص خود را به رخ می کشد و در حوزه روابط خانوادگی، رشد فردی و اجتماعی، ابعاد و آثار ویژه ای را داراست. ادب انگیزه ای متمایز برای خوب بودن، هست و بادوام تر و سهل الوصول تر از سایر انگیزه هاست.
عموم دستورات دینی و مسیر درست تربیت بر پایه ادب است. ادب مقوله دیگری است و محبت، ادب نمی آورد و اینطور نیست که انسان با محبت، حتما انسان با ادبی هم باشد. اگر فرزندانمان را بر محور ادب تربیت کنیم، ثبات بیشتری دارد و استمرار ویژگی مهم ادب است.ادب راه رسیدن به قله های محبت است و امری اکتسابی است و چیزی نیست که از ابتدا در وجود انسان باشد.
کاربر مهمان