سخنرانی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با موضوع "سعادت و شقاوت ابدی"
زندگی انسان به دو بخش تقسیم میشود؛ یکی زندگی نزدیک است و دیگری زندگی پسین. اولی را "عاجله" یا دنیا و دومی را "آجله" یا آخرت میگوییم. شاید در غیر از کتب آسمانی و انبیاء در هیچ مکتب و مسلکی به این حد روی این دو موضوع اینقدر مباحثی مطرح نشده است. سؤال اینجاست که چرا اینقدر روی این دو موضوع تأکید شده است؟!
بعضی افراد حیات پس از زندگی دنیا را انکار میکنند. بعضی دیگر زبان دین را زبان اسطورهای تلقی میکنند و مثل کتاب کلیله و دمنه میدانند. و کسانی دیگر میگویند نه دلیل داریم بر اثباتش و نه دلیل داریم بر نفیش و قائل به لا أدری میشوند. عدهای دیگر قائلند که آثاری هست و انسان نابود نمیشود ولی مثل خواب و سایه است و آنچه اصل است دنیا است.
در عین حال بعضی قائلند که حیات واقعی، حیات بعد از مرگ است و آن زندگی هم از نظر مدت و هم کیفیت با این دنیا قابل مقایسه با این دنیا نیست. هم نعمتهایش و هم عذابهای آن با این دنیا قابل مقایسه نیست و از نظر مدت هم ابدی میباشد. آنچه که آن دنیا را میسازد عملکرد این دنیا میباشد.
زندگی انسان به دو بخش تقسیم میشود؛ یکی زندگی نزدیک است و دیگری زندگی پسین. اولی را "عاجله" یا دنیا و دومی را "آجله" یا آخرت میگوییم. شاید در غیر از کتب آسمانی و انبیاء در هیچ مکتب و مسلکی به این حد روی این دو موضوع اینقدر مباحثی مطرح نشده است. سؤال اینجاست که چرا اینقدر روی این دو موضوع تأکید شده است؟!
بعضی افراد حیات پس از زندگی دنیا را انکار میکنند. بعضی دیگر زبان دین را زبان اسطورهای تلقی میکنند و مثل کتاب کلیله و دمنه میدانند. و کسانی دیگر میگویند نه دلیل داریم بر اثباتش و نه دلیل داریم بر نفیش و قائل به لا أدری میشوند. عدهای دیگر قائلند که آثاری هست و انسان نابود نمیشود ولی مثل خواب و سایه است و آنچه اصل است دنیا است.
در عین حال بعضی قائلند که حیات واقعی، حیات بعد از مرگ است و آن زندگی هم از نظر مدت و هم کیفیت با این دنیا قابل مقایسه با این دنیا نیست. هم نعمتهایش و هم عذابهای آن با این دنیا قابل مقایسه نیست و از نظر مدت هم ابدی میباشد. آنچه که آن دنیا را میسازد عملکرد این دنیا میباشد.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است