- 1786
- 1000
- 1000
- 1000
کنترل ذهن در مسیر تقرّب – جلسه شانزدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "کنترل ذهن در مسیر تقرّب"، جلسه شانزدهم، سال 1398
ما به طور کلی دو گونه رفتار و عملکرد برای انسان ها داریم. یکی رفتارهای درونی و روحی که عموما رفتارهای ذهنی هستند و به حوزه فکر و توجه مربوط هستند و یکی رفتارهای اعضا و جوارح مثل زبان و گوش و چشم؛ راه رفتن و لباس پوشیدن و...
ارزش رفتارهای اعضا و جوارح خیلی پایین تر از رفتارهای درونی و روحی ما است. البته حلال و حرام ها بیشتر جوارحی هستند مثل لقمه حرام نخوردن، غیبت نکردن و نشنیدن و...
ممنوعیت های رفتاری ما بیشتر در رفتارهای بدنی ماست ولی معنای این، آن نیست که دین بیشتر برای کنترل بدن آمده است.
حضرت امام راحل می فرماید: «اگر کسی احکام اسلامی را گفت و ابعاد روحی و معنوی و عرفانی آن را نگفت، در واقع به دین خیانت کرده است.» حضرت امام در کتاب آداب الصلاه چنین افرادی را راهزن نامیدند.
حداقلِ دین رفتارهای بدنی و جوارحی است. هم اصل دین و هم هدف دین برای تغییر رفتار درونی و روحی است و مرکز رفتار روحی فکر و ذکر و کنترل ذهن است.
اگر خداوند جهنم را قرار داده و بدن ما را آنجا معذب می کند برای این است که از یک چیزهایی پرهیز کنیم و به سوی خدا برویم.
*سایر نکات مهم در این سخنرانی*
• رفتار اعضاء و جوارح انسان ارزش کمتری نسبت به رفتارهای درونی دارند.
• رفتارهای اعضاء بدن، بیشتر دارای حکم واجب و حرام هستند.
• دین فقط برای کنترل اعضای بدن نیامده است.
• ذهن وسیله ای برای رسیدن به عشق الهی است.
• عدهای دین را در حد کنترل شهوات تقلیل دادهاند.
• عجب و ریا؛ دو نمونه از مسائل منفی ذهنی هستند.
ما به طور کلی دو گونه رفتار و عملکرد برای انسان ها داریم. یکی رفتارهای درونی و روحی که عموما رفتارهای ذهنی هستند و به حوزه فکر و توجه مربوط هستند و یکی رفتارهای اعضا و جوارح مثل زبان و گوش و چشم؛ راه رفتن و لباس پوشیدن و...
ارزش رفتارهای اعضا و جوارح خیلی پایین تر از رفتارهای درونی و روحی ما است. البته حلال و حرام ها بیشتر جوارحی هستند مثل لقمه حرام نخوردن، غیبت نکردن و نشنیدن و...
ممنوعیت های رفتاری ما بیشتر در رفتارهای بدنی ماست ولی معنای این، آن نیست که دین بیشتر برای کنترل بدن آمده است.
حضرت امام راحل می فرماید: «اگر کسی احکام اسلامی را گفت و ابعاد روحی و معنوی و عرفانی آن را نگفت، در واقع به دین خیانت کرده است.» حضرت امام در کتاب آداب الصلاه چنین افرادی را راهزن نامیدند.
حداقلِ دین رفتارهای بدنی و جوارحی است. هم اصل دین و هم هدف دین برای تغییر رفتار درونی و روحی است و مرکز رفتار روحی فکر و ذکر و کنترل ذهن است.
اگر خداوند جهنم را قرار داده و بدن ما را آنجا معذب می کند برای این است که از یک چیزهایی پرهیز کنیم و به سوی خدا برویم.
*سایر نکات مهم در این سخنرانی*
• رفتار اعضاء و جوارح انسان ارزش کمتری نسبت به رفتارهای درونی دارند.
• رفتارهای اعضاء بدن، بیشتر دارای حکم واجب و حرام هستند.
• دین فقط برای کنترل اعضای بدن نیامده است.
• ذهن وسیله ای برای رسیدن به عشق الهی است.
• عدهای دین را در حد کنترل شهوات تقلیل دادهاند.
• عجب و ریا؛ دو نمونه از مسائل منفی ذهنی هستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است