- 2165
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 16 - 21 سوره انشقاق
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انشقاق- آیه 16 - 21
فَلَا أُقْسِمُ بَالشَّفَقِ
وَالَّیْلِ وَمَا وَسَقَ
وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ
لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ
فَمَا لَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ
وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ لَا یَسْجُدُونَ
ترجمه
به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مىخورم،
و به شب و آنچه (زیر پرده سیاهى خود) جمع مىکند سوگند،
و به ماه آنگاه که کامل گردد سوگند.
که شما همواره از حالى به حال دیگر درآیید.
پس آنان را چه شده که ایمان نمىآورند؟
و آنگاه که قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمىکنند؟
«یَحور» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حیات اخروى در قیامت مىباشد.
«طَبَق» به معناى تطبیق و انطباق است، یعنى قرار گرفتن دو چیز روى هم و به حالت نیز گفته مى شود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لترکبن طبقاً عن طبق» یعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مىشوید که مثل مَرکبى شما را به سوى مقصد مى برد.
همان گونه که در آستانه غروب، سرخى نمودار مى شود، سپس سیاهى شب آن را مىپوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاریکى شب پرتو مىافکند و این حالات یکى پس از دیگرى مى آید، شما انسانها نیز یکى پس از دیگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسیر تکامل به سوى خدا هستید.
مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق»، مراحل مختلف زندگى است که انسان در مسیر حرکتش به سوى پروردگار آنها را طى مىکند. حیات دنیوى، حیات برزخى و حیات اخروى.
ممکن است مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق» این باشد که سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انکار کنید، هلاک مى شوید و اگر مثل آنان ایمان آورید، نجات مىیابید. حدیثى نیز این معنا را تأیید مى کند.
مراد از سجده در آیه «اذا قرىء القرآن لا یسجدون»، خضوع و تصدیق و ایمان است و گرنه باید هر آیهاى که تلاوت شود مردم به سجده افتند.
پیام ها
1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد یا انکار آن است. «ظنَّ ان لن یحور»
2- منکران معاد بر اساس گمان انکار مى کنند نه علم. «ظنّ ان لن یحور»
3- ریشه خوشى هاى مستانه، غفلت از آخرت است. «کان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن یحور»
4- عقل و احتیاط حکم مى کند که اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یظنّون انهم ملاقوا ربّهم» نه آنکه به عدم وقوع قیامت گمان برید که منشأ هلاکت است. «ظنّ ان لن یحور»
5 - نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. «اذا قرىء... القرآن لا یسجدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَلَا أُقْسِمُ بَالشَّفَقِ
وَالَّیْلِ وَمَا وَسَقَ
وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ
لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ
فَمَا لَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ
وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ لَا یَسْجُدُونَ
ترجمه
به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مىخورم،
و به شب و آنچه (زیر پرده سیاهى خود) جمع مىکند سوگند،
و به ماه آنگاه که کامل گردد سوگند.
که شما همواره از حالى به حال دیگر درآیید.
پس آنان را چه شده که ایمان نمىآورند؟
و آنگاه که قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمىکنند؟
«یَحور» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حیات اخروى در قیامت مىباشد.
«طَبَق» به معناى تطبیق و انطباق است، یعنى قرار گرفتن دو چیز روى هم و به حالت نیز گفته مى شود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لترکبن طبقاً عن طبق» یعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مىشوید که مثل مَرکبى شما را به سوى مقصد مى برد.
همان گونه که در آستانه غروب، سرخى نمودار مى شود، سپس سیاهى شب آن را مىپوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاریکى شب پرتو مىافکند و این حالات یکى پس از دیگرى مى آید، شما انسانها نیز یکى پس از دیگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسیر تکامل به سوى خدا هستید.
مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق»، مراحل مختلف زندگى است که انسان در مسیر حرکتش به سوى پروردگار آنها را طى مىکند. حیات دنیوى، حیات برزخى و حیات اخروى.
ممکن است مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق» این باشد که سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انکار کنید، هلاک مى شوید و اگر مثل آنان ایمان آورید، نجات مىیابید. حدیثى نیز این معنا را تأیید مى کند.
مراد از سجده در آیه «اذا قرىء القرآن لا یسجدون»، خضوع و تصدیق و ایمان است و گرنه باید هر آیهاى که تلاوت شود مردم به سجده افتند.
پیام ها
1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد یا انکار آن است. «ظنَّ ان لن یحور»
2- منکران معاد بر اساس گمان انکار مى کنند نه علم. «ظنّ ان لن یحور»
3- ریشه خوشى هاى مستانه، غفلت از آخرت است. «کان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن یحور»
4- عقل و احتیاط حکم مى کند که اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یظنّون انهم ملاقوا ربّهم» نه آنکه به عدم وقوع قیامت گمان برید که منشأ هلاکت است. «ظنّ ان لن یحور»
5 - نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. «اذا قرىء... القرآن لا یسجدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است