- 3223
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 - 14 سوره تکویر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تکویر- آیه 6 - 14
وَإِذَا البِحارُ سُجِّرَتْ
وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ
بِأَىِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ
وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ
وَإِذَا السَّمَآءُ کُشِطَتْ
وَإِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ
وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّآ أَحْضَرَتْ
ترجمه
و آنگاه که دریاها به جوش آیند.
و آنگاه که جانها جفت و قرین شوند.
و آنگاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود.
که به کدامین گناه کشته شده است؟
و آنگاه که نامه هاى عمل گشوده شود.
و آنگاه که آسمان از جاى کنده شود.
و آنگاه که دوزخ شعله ور شود.
و آنگاه که بهشت (براى اهلش) نزدیک آورده شود.
هر کس بداند که چه حاضر کرده است.
«سُجّرت» چند معنا شده است: 1. به جوش آمدن 2. به هم پیوستن 3. پُر و لبریز شدن دریاها که همه آنها طبیعى است، زیرا از یک سو کوهها از جا کنده شده و دریاها به یکدیگر متصل مىشوند و از سوى دیگر زمین لرزه شدید، گداختگى درون زمین را بیرون ریخته، آبها به جوش آیند و بخار شوند.
در قیامت، حوریان بهشتى به تزویج بهشتیان سعادتمند در آید. چنانکه در آیات دیگر مى فرماید: «و زوّجناهم بحور عین» و جهنّمیان دوزخى با قرینهاى شیطانیشان ازدواج مى کنند. چنانکه در آیهاى دیگر مىفرماید: «و من یعش عن ذکر الرّحمن نقیّض له شیطاناً فهو له قرین» چنانکه امام باقر (ع) در تفسیر آیه «و اذا النفوس زوِّجت» فرمودند: اهل ایمان با همسران بهشتى و اهل دوزخ با شیطان قرین مى شوند.
«موؤدة» به معناى دختر زنده به گور شده است. یکى از عادات بسیار بد جاهلیّت این بود که به خاطر فقر یا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مىکردند.
ولایت والدین بر فرزند محدود است و آنان حق گرفتن حقوق طبیعى فرزند همچون حقّ حیات را ندارند. پدر نمى تواند بگوید فرزند خودم است و حق دارم هر تصمیمى راجع به او بگیرم، چنانکه مادر نمى تواند بگوید من نمى خواستم بچهدار شوم و حق دارم فرزند در شکم را سقط کنم.
پیام ها
1- دفاع از مظلوم، اسلام و کفر ندارد. با اینکه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولى قرآن از حقّ آنان دفاع مى کند. «و اذا الموؤدة سئلت»
2- دفاع از مظلوم، زن و مرد، کوچک و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتى از یک دختر کوچک باید دفاع کرد. «باىّ ذنب قتلت»
3- با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «بأىّ ذنب قتلت»
4- ولایت پدر بر فرزند، شامل حق کشتن فرزند نمى شود. «بأىّ ذنب قتلت»
5 - بیم و امید در کنار هم سازنده است. «الجحیم سُعِّرت - الجنّة اُزلفت»
6- در قیامت، بهشت و دوزخ به اهلش نزدیک مىشود. «الجنّة ازلفت» (و در آیه 23 سوره فجر مى فرماید: «و جىء یومئذ بجهنّم» در آن روز جهنّم آورده شود.)
7- اعمال انسان در دنیا ثبت شده و پرونده عمل هر کس در قیامت باز مى شود. «و اذا الصحف نشرت»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا البِحارُ سُجِّرَتْ
وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ
بِأَىِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ
وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ
وَإِذَا السَّمَآءُ کُشِطَتْ
وَإِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ
وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّآ أَحْضَرَتْ
ترجمه
و آنگاه که دریاها به جوش آیند.
و آنگاه که جانها جفت و قرین شوند.
و آنگاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود.
که به کدامین گناه کشته شده است؟
و آنگاه که نامه هاى عمل گشوده شود.
و آنگاه که آسمان از جاى کنده شود.
و آنگاه که دوزخ شعله ور شود.
و آنگاه که بهشت (براى اهلش) نزدیک آورده شود.
هر کس بداند که چه حاضر کرده است.
«سُجّرت» چند معنا شده است: 1. به جوش آمدن 2. به هم پیوستن 3. پُر و لبریز شدن دریاها که همه آنها طبیعى است، زیرا از یک سو کوهها از جا کنده شده و دریاها به یکدیگر متصل مىشوند و از سوى دیگر زمین لرزه شدید، گداختگى درون زمین را بیرون ریخته، آبها به جوش آیند و بخار شوند.
در قیامت، حوریان بهشتى به تزویج بهشتیان سعادتمند در آید. چنانکه در آیات دیگر مى فرماید: «و زوّجناهم بحور عین» و جهنّمیان دوزخى با قرینهاى شیطانیشان ازدواج مى کنند. چنانکه در آیهاى دیگر مىفرماید: «و من یعش عن ذکر الرّحمن نقیّض له شیطاناً فهو له قرین» چنانکه امام باقر (ع) در تفسیر آیه «و اذا النفوس زوِّجت» فرمودند: اهل ایمان با همسران بهشتى و اهل دوزخ با شیطان قرین مى شوند.
«موؤدة» به معناى دختر زنده به گور شده است. یکى از عادات بسیار بد جاهلیّت این بود که به خاطر فقر یا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مىکردند.
ولایت والدین بر فرزند محدود است و آنان حق گرفتن حقوق طبیعى فرزند همچون حقّ حیات را ندارند. پدر نمى تواند بگوید فرزند خودم است و حق دارم هر تصمیمى راجع به او بگیرم، چنانکه مادر نمى تواند بگوید من نمى خواستم بچهدار شوم و حق دارم فرزند در شکم را سقط کنم.
پیام ها
1- دفاع از مظلوم، اسلام و کفر ندارد. با اینکه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولى قرآن از حقّ آنان دفاع مى کند. «و اذا الموؤدة سئلت»
2- دفاع از مظلوم، زن و مرد، کوچک و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتى از یک دختر کوچک باید دفاع کرد. «باىّ ذنب قتلت»
3- با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «بأىّ ذنب قتلت»
4- ولایت پدر بر فرزند، شامل حق کشتن فرزند نمى شود. «بأىّ ذنب قتلت»
5 - بیم و امید در کنار هم سازنده است. «الجحیم سُعِّرت - الجنّة اُزلفت»
6- در قیامت، بهشت و دوزخ به اهلش نزدیک مىشود. «الجنّة ازلفت» (و در آیه 23 سوره فجر مى فرماید: «و جىء یومئذ بجهنّم» در آن روز جهنّم آورده شود.)
7- اعمال انسان در دنیا ثبت شده و پرونده عمل هر کس در قیامت باز مى شود. «و اذا الصحف نشرت»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان