- 2127
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 - 46 سوره نازعات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نازعات- آیه 42 - 46
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا
فِیمَ أَنتَ مِن ذِکْرَاهَآ
إِلَى رَبِّکَ مُنتَهَاهَآ
إِنَّمَآ أَنتَ مُنذِرُ مَن یَخْشَاهَا
کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَهَا لَمْ یَلْبَثُواْ إِلَّا عَشِیَّةً أَوْ ضُحَاهَا
ترجمه
از تو درباره قیامت مىپرسند که چه وقت بر پا مى شود.
تو را به گفتگو درباره آن چه کار؟
پایان و سرانجام آن با پروردگار توست.
وظیفه تو هشدار کسى است که از آن مىترسد.
روزى که آن را مى بینند، گویى جز شبى یا روزى (در دنیا و برزخ) درنگ نکرده اند.
سؤال از زمان وقوع قیامت، بارها در قرآن مطرح شده، امّا پاسخى به آن داده نشده است. زیرا یکى از الطاف الهى، مخفى بودن زمان مرگ و قیامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونى و ارتباطات بیرونى و سبب رشد اضطرارى است.
آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
براى غافلان، هشدار و انذار لازمتر از بشارت است. لذا «انما انت مبشّر» در قرآن نداریم، امّا «انّما انت منذر» آمده است.
پیام ها
1- برخى سؤالات درباره قیامت، نابجاست و نیاز به پاسخ ندارد. (مانند سؤال از زمان وقوع قیامت) «یسئلونک عن الساعة...»
2- گفتگو در امرى که به بشر مربوط نیست، معنا ندارد. «فیم انت من ذکراها»
3- علم بشر محدود است و نمىتواند به انتهاى علم که مخصوص خداوند است دست یابد. «الى ربّک منتهاها»
4- وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش. «انّما انت منذر»
5 - از شرایط پذیرش دعوت انبیا، آمادگى روحى مردم و پرواداشتن از گناه است. «انت منذر من یخشاها»
6- آخرت به قدرى بزرگ است که تمام عمر دنیا و برزخ در کنار آن، به مقدار شبى یا روزى بیش نیست. «لم یلبثوا الاّ عشیةً او ضحاها»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا
فِیمَ أَنتَ مِن ذِکْرَاهَآ
إِلَى رَبِّکَ مُنتَهَاهَآ
إِنَّمَآ أَنتَ مُنذِرُ مَن یَخْشَاهَا
کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَهَا لَمْ یَلْبَثُواْ إِلَّا عَشِیَّةً أَوْ ضُحَاهَا
ترجمه
از تو درباره قیامت مىپرسند که چه وقت بر پا مى شود.
تو را به گفتگو درباره آن چه کار؟
پایان و سرانجام آن با پروردگار توست.
وظیفه تو هشدار کسى است که از آن مىترسد.
روزى که آن را مى بینند، گویى جز شبى یا روزى (در دنیا و برزخ) درنگ نکرده اند.
سؤال از زمان وقوع قیامت، بارها در قرآن مطرح شده، امّا پاسخى به آن داده نشده است. زیرا یکى از الطاف الهى، مخفى بودن زمان مرگ و قیامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونى و ارتباطات بیرونى و سبب رشد اضطرارى است.
آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
براى غافلان، هشدار و انذار لازمتر از بشارت است. لذا «انما انت مبشّر» در قرآن نداریم، امّا «انّما انت منذر» آمده است.
پیام ها
1- برخى سؤالات درباره قیامت، نابجاست و نیاز به پاسخ ندارد. (مانند سؤال از زمان وقوع قیامت) «یسئلونک عن الساعة...»
2- گفتگو در امرى که به بشر مربوط نیست، معنا ندارد. «فیم انت من ذکراها»
3- علم بشر محدود است و نمىتواند به انتهاى علم که مخصوص خداوند است دست یابد. «الى ربّک منتهاها»
4- وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش. «انّما انت منذر»
5 - از شرایط پذیرش دعوت انبیا، آمادگى روحى مردم و پرواداشتن از گناه است. «انت منذر من یخشاها»
6- آخرت به قدرى بزرگ است که تمام عمر دنیا و برزخ در کنار آن، به مقدار شبى یا روزى بیش نیست. «لم یلبثوا الاّ عشیةً او ضحاها»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است