- 3349
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 - 20 سوره نبأ
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نبأ- آیه 17 -20
إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کَانَ مِیقَاتاً
یَوْمَ یُنفَخُ فِى الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً
وَفُتِحَتِ السَّمَآءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً
وَ سُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَاباً
ترجمه
همانا روز جدایى، وعدهگاه (ما با شما) است.
روزى که در صور دمیده شود و گروه گروه مىآیید.
و آسمان گشوده شود و به صورت درهایى باز درآید.
و کوهها روان شوند و چون سراب گردند.
قیامت از جهتى «یوم الجمع» است که همه در آن اجتماع مىکنند و از جهتى «یوم الفصل» نامیده شده، زیرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فیصله داده مىشود.
در روایات مىخوانیم که در قیامت مردم به گروههاى مختلفى تقسیم مىشوند و هر گروه به شکلى؛ سخن چین در قیافه میمون، حرامخوار در شکل خوک، رباخوار در قالب وارونه، قاضى ظالم به صورت کور، خودپسند کر و لال، عالم بى عمل در حال جویدن زبان، همسایه آزار بىدست و پا، سعایت کننده آویخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخى محشور مى شوند.
حرکت کوهها مقدّمه به هم خوردن آنها و خرد شدن و ذره ذره شدن سنگها و در نهایت، روان شدن به گونه اى است که از دور سراب به نظر آیند. «و سُیّرت الجبال فکانت سراباً»
پیام ها
1- دنیا، مقدّمه قیامت است و این همه نعمت عبث و بیهوده نیست.«انّ یَوم الْفصل کانَ میقاتاً»
2- زمان قیامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «کان میقاتاً»
3- قیامت نیز نظامى دارد «یَوم یُنفخُ فى الصُّور»
4- در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون مى شود. «فتحت السماء...سیّرت الجبال»
5 - انسان با مرگ، رها و فراموش نمىشود. «یوم الفصل کان میقاتاً»
6- به پیوندها و روابط دنیوى دلخوش نباشید که روزى همه چیز گسسته مىشود. «یوم الفصل»
7- ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مى یابد. «فتحت السماء»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کَانَ مِیقَاتاً
یَوْمَ یُنفَخُ فِى الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً
وَفُتِحَتِ السَّمَآءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً
وَ سُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَاباً
ترجمه
همانا روز جدایى، وعدهگاه (ما با شما) است.
روزى که در صور دمیده شود و گروه گروه مىآیید.
و آسمان گشوده شود و به صورت درهایى باز درآید.
و کوهها روان شوند و چون سراب گردند.
قیامت از جهتى «یوم الجمع» است که همه در آن اجتماع مىکنند و از جهتى «یوم الفصل» نامیده شده، زیرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فیصله داده مىشود.
در روایات مىخوانیم که در قیامت مردم به گروههاى مختلفى تقسیم مىشوند و هر گروه به شکلى؛ سخن چین در قیافه میمون، حرامخوار در شکل خوک، رباخوار در قالب وارونه، قاضى ظالم به صورت کور، خودپسند کر و لال، عالم بى عمل در حال جویدن زبان، همسایه آزار بىدست و پا، سعایت کننده آویخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخى محشور مى شوند.
حرکت کوهها مقدّمه به هم خوردن آنها و خرد شدن و ذره ذره شدن سنگها و در نهایت، روان شدن به گونه اى است که از دور سراب به نظر آیند. «و سُیّرت الجبال فکانت سراباً»
پیام ها
1- دنیا، مقدّمه قیامت است و این همه نعمت عبث و بیهوده نیست.«انّ یَوم الْفصل کانَ میقاتاً»
2- زمان قیامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «کان میقاتاً»
3- قیامت نیز نظامى دارد «یَوم یُنفخُ فى الصُّور»
4- در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون مى شود. «فتحت السماء...سیّرت الجبال»
5 - انسان با مرگ، رها و فراموش نمىشود. «یوم الفصل کان میقاتاً»
6- به پیوندها و روابط دنیوى دلخوش نباشید که روزى همه چیز گسسته مىشود. «یوم الفصل»
7- ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مى یابد. «فتحت السماء»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان