- 2987
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 - 11 سوره نبأ
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نبأ- آیه 6 -11
أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَاداً
وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً
وَ خَلَقْنَاکُمْ أَزْوَاجاً
وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً
وَجَعَلْنَا الَّیْلَ لِبَاساً
وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشاً
ترجمه
آیا زمین را بستر قرار ندادیم؟
و کوهها را (همچون) میخها؟
و شما را جفت آفریدیم.
و خواب را مایه آرامش شما قرار دادیم.
و شب را پوششى ساختیم.
و روز را وقت تلاش و معاش قرار دادیم.
«اوتاد» جمع «وتد» به معناى میخ است و تشبیه کوه به میخ، از معجزات علمى قرآن است. ریشه کوهها در عمق زمین، مانع حرکت لایه هاى زمین و وقوع زلزله هاى دائمى است. کوهها همچون میخ، چند برابر آنچه در بیروناند، در دل زمین فرورفتهاند، بگذریم که کوهها منافع دیگرى نیز دارند: حافظ برفها براى تابستان، مانع تند بادها، علامت و نشانه راهها، محل معادن و سنگها و غارها و عامل ایجاد درّه ها هستند که هر یک در جاى خود براى زندگى ضرورى است.
«سُبات» به معناى قطع کار و تعطیل کردن آن است که موجب آسایش و آرامش جسم و روان مى شود.
پیام ها
1- مشت نمونه خروار است. مطالعه در هستى، بهترین راه خداشناسى و معادشناسى است. «ألَم نَجْعَل الارْضَ مهاداً...»
2- انسان در دادگاه عقل و وجدان خدا پرست است و مى توان از وجدان او درباره قدرت الهى سوال کرد. «ألَم نَجْعَل»
3- از قدرت خداوند به آفرینش زمین و آسمان و دیگر پدیده هاى طبیعى، به قدرت او براى برپایى قیامت، استدلال کنید. «الارْضَ... الجبال... الّیل... النّهار...»
4- پس از طرد افکار باطل، بر عقاید حقتان استدلال کنید. «کلاّ سیعلمون... ألَم نَجْعَل»
5 - اگر روحیه لجاجت نباشد، انسان از همین زمین و زمان و خواب و خوراک مىتواند درس بگیرد. «الارْضَ... الّیل... النّهار...»
6- قدرت و حکمت الهى در آفرینش ما و هستى، دلیل آن است که ما را با مرگ رها نخواهد کرد. «خلقناکم ازواجاً... نومکم سباتاً... النّهار معاشاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَاداً
وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً
وَ خَلَقْنَاکُمْ أَزْوَاجاً
وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً
وَجَعَلْنَا الَّیْلَ لِبَاساً
وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشاً
ترجمه
آیا زمین را بستر قرار ندادیم؟
و کوهها را (همچون) میخها؟
و شما را جفت آفریدیم.
و خواب را مایه آرامش شما قرار دادیم.
و شب را پوششى ساختیم.
و روز را وقت تلاش و معاش قرار دادیم.
«اوتاد» جمع «وتد» به معناى میخ است و تشبیه کوه به میخ، از معجزات علمى قرآن است. ریشه کوهها در عمق زمین، مانع حرکت لایه هاى زمین و وقوع زلزله هاى دائمى است. کوهها همچون میخ، چند برابر آنچه در بیروناند، در دل زمین فرورفتهاند، بگذریم که کوهها منافع دیگرى نیز دارند: حافظ برفها براى تابستان، مانع تند بادها، علامت و نشانه راهها، محل معادن و سنگها و غارها و عامل ایجاد درّه ها هستند که هر یک در جاى خود براى زندگى ضرورى است.
«سُبات» به معناى قطع کار و تعطیل کردن آن است که موجب آسایش و آرامش جسم و روان مى شود.
پیام ها
1- مشت نمونه خروار است. مطالعه در هستى، بهترین راه خداشناسى و معادشناسى است. «ألَم نَجْعَل الارْضَ مهاداً...»
2- انسان در دادگاه عقل و وجدان خدا پرست است و مى توان از وجدان او درباره قدرت الهى سوال کرد. «ألَم نَجْعَل»
3- از قدرت خداوند به آفرینش زمین و آسمان و دیگر پدیده هاى طبیعى، به قدرت او براى برپایى قیامت، استدلال کنید. «الارْضَ... الجبال... الّیل... النّهار...»
4- پس از طرد افکار باطل، بر عقاید حقتان استدلال کنید. «کلاّ سیعلمون... ألَم نَجْعَل»
5 - اگر روحیه لجاجت نباشد، انسان از همین زمین و زمان و خواب و خوراک مىتواند درس بگیرد. «الارْضَ... الّیل... النّهار...»
6- قدرت و حکمت الهى در آفرینش ما و هستى، دلیل آن است که ما را با مرگ رها نخواهد کرد. «خلقناکم ازواجاً... نومکم سباتاً... النّهار معاشاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است