- 3831
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 - 9 سوره مزمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مزمل- آیه 6 -9
إِنَّ نَاشِئَةَ الَّیْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْئاً وَأَقْوَمُ قِیلاً
إِنَّ لَکَ فِى النَّهَارِ سَبْحاً طَوِیلاً
وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً
رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً
ترجمه
همانا برخاستن در شب (براى عبادت) پایدارتر پابرجاتر و گفتار آن استوارتر است.
همانا تو در روز حرکت و تلاشى طولانى دارى (و کمتر به عبادت مىرسى)
و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به سوى او منقطع شو.
او که پروردگار مشرق و مغرب است، معبودى جز او نیست، پس او را وکیل خود ساز.
مراد از «ناشئة اللّیل» «برخاستن از خواب» است، چنانکه در روایتى از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مىخوانیم: مراد از «ناشئة اللیل» قیام براى نماز شب است.
«وطأ» به معناى زیر پا گذاشتن و قدم نهادن بر چیزى است و در آیه به معناى قدم گذاشتن در راه عبادت است. امام صادق (ع) در تفسیر «اشدّ وطأ» فرمود: منظور برخاستن از رختخواب است در حالى که جز خداوند را اراده نکرده باشد.
«تبتّل» به معناى بریدن از هواى نفس و توجه کردن به خداوند است.
امام باقر (ع) فرمودند: مراد از «تبتُّل» بالا بردن دست ها در هنگام تکبیر نماز است، و امام صادقعلیه السلام فرمود: «تبتُّل»، حالت خضوع و خشوع به هنگام دعا در درگاه الهى است.
نماز شب در روایات
پیامبر اکرم فرمود: بهترین شما کسى است که کلامش نیکو باشد، گرسنگان را سیر کند و به هنگامى که مردم در خوابند، نماز شب بخواند.
آن حضرت سه بار به على بن ابیطالب فرمود: بر تو باد به نماز شب. «علیک بصلاة اللیل، علیک بصلاة اللیل، علیک بصلاة اللیل»
امام صادق (ع) فرمود: شرافت مؤمن به نماز شب است و در روایتى دیگر فرمود: زینت و افتخار مؤمن به خواندن نماز شب است.
شخصى به حضرت علىعلیه السلام گفت: من از توفیق خواندن نماز شب محروم شده ام! امام فرمود: «قَیَّدتک ذنوبک» گناهانت تو را بازداشته است.
خداوند به حضرت موسىعلیه السلام خطاب کرد: اى موسى، دروغ مىگوید کسى که خیال مىکند مرا دوست دارد ولى هنگامى که شب فرا رسد، به جاى گفتگو با من، به خواب مىرود.
پیامبر خدا فرمود: دو رکعت نماز در دل شب، از دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوبتر است.
در روایات از نماز شب به عنوان عامل زیاد شدن رزق، اداى دین، رفع همّ و غمّ و جلاى چشم یاد شده است.
براساس روایات، نماز شب، سبب بخشش گناهان روز مىشود.
همچنین، نماز شب، سبب سلامتى بدن و دریافت رحمت الهى شمرده شده است.
خداوند در قرآن پاداش بعضى از اعمال را بیان فرموده است ولى در مورد نماز شب مىفرماید: هیچ کس نمىداند که خداوند چه چیزى براى او ذخیره کرده است: «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم...»
پیام ها
1- در عبادت، عنصر زمان مؤثر است. «ناشئة اللیل»
2- بعضى از فیوضات و برکات، از شب نشأت و ریشه مىگیرد. «ناشئة اللیل»
3- تاریکى شب، زمینه بهترى براى عبادت بىریا و همراه با خضوع و خشوع فراهم مىکند. «ناشئة اللیل»
4- عبادت شبانه تأثیر ماندگارترى در روح دارد. «اشدّ وطأً»
5 - نمازشب، عامل ثباتقدم و تقویت عقیده مؤمن مىشود. «اشدّ وطاً واقوم قیلاً»
6- حتّى پیامبر، به یاد خدا و نیایش با او محتاج است. «اذکر اسم ربّک و تبتّل الیه»
7- موفقیّت در روز، نیازمند کسب قوّت در نیایشهاى شبانه است. «قم اللیّل... ان لک فى النهار سبحاً طویلا»
8 - ربوبیّت خداوند اقتضا دارد که همواره به یاد او باشیم. «واذکر اسم ربّک»
9- در دستیابى به کمالات، بالاترین درجه را مدّ نظر قرار دهید. «تبتّل الیه تبتیلاً»
10- عبادت شبانه و ذکر روزانه، مقدّمه اى براى انقطاع کامل به سوى خداوند است. «تبتّل الیه تبتیلاً»
11- ربوبیّت خداوند نسبت به مشرق و مغرب، دلیل یکتایى او و لزوم توکّل بر او است. «ربّ المشرق والمغرب لا اله الاّ هو فاتّخذه وکیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ نَاشِئَةَ الَّیْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْئاً وَأَقْوَمُ قِیلاً
إِنَّ لَکَ فِى النَّهَارِ سَبْحاً طَوِیلاً
وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً
رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً
ترجمه
همانا برخاستن در شب (براى عبادت) پایدارتر پابرجاتر و گفتار آن استوارتر است.
همانا تو در روز حرکت و تلاشى طولانى دارى (و کمتر به عبادت مىرسى)
و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به سوى او منقطع شو.
او که پروردگار مشرق و مغرب است، معبودى جز او نیست، پس او را وکیل خود ساز.
مراد از «ناشئة اللّیل» «برخاستن از خواب» است، چنانکه در روایتى از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مىخوانیم: مراد از «ناشئة اللیل» قیام براى نماز شب است.
«وطأ» به معناى زیر پا گذاشتن و قدم نهادن بر چیزى است و در آیه به معناى قدم گذاشتن در راه عبادت است. امام صادق (ع) در تفسیر «اشدّ وطأ» فرمود: منظور برخاستن از رختخواب است در حالى که جز خداوند را اراده نکرده باشد.
«تبتّل» به معناى بریدن از هواى نفس و توجه کردن به خداوند است.
امام باقر (ع) فرمودند: مراد از «تبتُّل» بالا بردن دست ها در هنگام تکبیر نماز است، و امام صادقعلیه السلام فرمود: «تبتُّل»، حالت خضوع و خشوع به هنگام دعا در درگاه الهى است.
نماز شب در روایات
پیامبر اکرم فرمود: بهترین شما کسى است که کلامش نیکو باشد، گرسنگان را سیر کند و به هنگامى که مردم در خوابند، نماز شب بخواند.
آن حضرت سه بار به على بن ابیطالب فرمود: بر تو باد به نماز شب. «علیک بصلاة اللیل، علیک بصلاة اللیل، علیک بصلاة اللیل»
امام صادق (ع) فرمود: شرافت مؤمن به نماز شب است و در روایتى دیگر فرمود: زینت و افتخار مؤمن به خواندن نماز شب است.
شخصى به حضرت علىعلیه السلام گفت: من از توفیق خواندن نماز شب محروم شده ام! امام فرمود: «قَیَّدتک ذنوبک» گناهانت تو را بازداشته است.
خداوند به حضرت موسىعلیه السلام خطاب کرد: اى موسى، دروغ مىگوید کسى که خیال مىکند مرا دوست دارد ولى هنگامى که شب فرا رسد، به جاى گفتگو با من، به خواب مىرود.
پیامبر خدا فرمود: دو رکعت نماز در دل شب، از دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوبتر است.
در روایات از نماز شب به عنوان عامل زیاد شدن رزق، اداى دین، رفع همّ و غمّ و جلاى چشم یاد شده است.
براساس روایات، نماز شب، سبب بخشش گناهان روز مىشود.
همچنین، نماز شب، سبب سلامتى بدن و دریافت رحمت الهى شمرده شده است.
خداوند در قرآن پاداش بعضى از اعمال را بیان فرموده است ولى در مورد نماز شب مىفرماید: هیچ کس نمىداند که خداوند چه چیزى براى او ذخیره کرده است: «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم...»
پیام ها
1- در عبادت، عنصر زمان مؤثر است. «ناشئة اللیل»
2- بعضى از فیوضات و برکات، از شب نشأت و ریشه مىگیرد. «ناشئة اللیل»
3- تاریکى شب، زمینه بهترى براى عبادت بىریا و همراه با خضوع و خشوع فراهم مىکند. «ناشئة اللیل»
4- عبادت شبانه تأثیر ماندگارترى در روح دارد. «اشدّ وطأً»
5 - نمازشب، عامل ثباتقدم و تقویت عقیده مؤمن مىشود. «اشدّ وطاً واقوم قیلاً»
6- حتّى پیامبر، به یاد خدا و نیایش با او محتاج است. «اذکر اسم ربّک و تبتّل الیه»
7- موفقیّت در روز، نیازمند کسب قوّت در نیایشهاى شبانه است. «قم اللیّل... ان لک فى النهار سبحاً طویلا»
8 - ربوبیّت خداوند اقتضا دارد که همواره به یاد او باشیم. «واذکر اسم ربّک»
9- در دستیابى به کمالات، بالاترین درجه را مدّ نظر قرار دهید. «تبتّل الیه تبتیلاً»
10- عبادت شبانه و ذکر روزانه، مقدّمه اى براى انقطاع کامل به سوى خداوند است. «تبتّل الیه تبتیلاً»
11- ربوبیّت خداوند نسبت به مشرق و مغرب، دلیل یکتایى او و لزوم توکّل بر او است. «ربّ المشرق والمغرب لا اله الاّ هو فاتّخذه وکیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان