- 6862
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره جمعه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جمعه - آیه 11
وَإِذَا رَأَوْاْ تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّواْ إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَآئِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ
ترجمه
و چون داد و ستد یا سرگرمى ببینند، (از دور تو) پراکنده و به سوى آن روانه شوند و تو را ایستاده (در حال خواندن خطبه) رها کنند. (به آنان) بگو: آنچه (از فضل و برکت) نزد خداست، از سرگرمى و داد و ستد بهتر است و خداوند بهترین روزى دهندگان است.
در تفاسیر مى خوانیم: پیامبر گرامى اسلام مشغول خواندن خطبه هاى نماز جمعه بود که کاروان تجارى همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدینه شد. بیشتر نمازگزاران به سراغ کاروان رفتند و حضرت را که در حال ایستاده مشغول ایراد خطبه بود، تنها گذاشتند. این آیه نازل شد و آنان را توبیخ کرد.
آیه به جاى انتقاد از ترک خطبه و نماز، از تنها گذاردن پیامبر، انتقاد مى کند. آرى، شکستن حرمت رهبر آسمانى از شکستن خطبه و نماز مهمتر است.
آغاز این سوره با بعثت پیامبر اسلام بود و پایان آن، با انتقاد از تنها گذاشتن آن حضرت و این خود هشدار به مؤمنان است.
پیام ها
1- قرآن، از حرص و بى تقوایى در کسب و کار انتقاد مىکند. «و اذا رأوا... انفضّوا الیها»
2- عامل انحراف از یاد خدا، یا مادّیات است و یا نفسانیّات. «تجارة او لهواً»
3- خطیب جمعه باید در حال ایستاده، به ایراد خطبه بپردازد. «و ترکوک قائماً»
4- هرکارى که اطراف رهبر الهى را خلوت کند، قابل توبیخ است. «و ترکوک قائماً»
5 - گرایشهاى مردم، همیشه صحیح و به حق نیست. «و ترکوک قائماً»
6- دو خطبه، جزء نماز جمعه است و استماع آنها لازم است. «و ترکوک قائماً»
7- در تبلیغ، مسایل مادّى را نفى نکنید بلکه برترى معنویات را مطرح کنید. «ما عنداللّه خیر من اللهو و من التجارة»
8 - ملاک ارزشها، حسن عاقبت است نه کامیابىهاى زود گذر. «ما عند اللّه خیر من اللهو و من التجارة»
9- براى کسب رزق، عبادت را رها نکنید تا به سراغ تجارت بروید. بلکه ابتدا عبادت کنید و سپس به سراغ تجارت بروید، که رزق به دست خداست. «ما عند اللّه خیر... و اللّه خیر الرازقین»
10- تجارت تنها راه به دست آوردن رزق نیست، اگر خدا بخواهد از غیر آن هم به شما رزق مى دهد. «و اللّه خیر الرازقین»
11- خداوند روزى نمازگزاران جمعه را تضمین کرده است. «و اللّه خیر الرازقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا رَأَوْاْ تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّواْ إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَآئِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ
ترجمه
و چون داد و ستد یا سرگرمى ببینند، (از دور تو) پراکنده و به سوى آن روانه شوند و تو را ایستاده (در حال خواندن خطبه) رها کنند. (به آنان) بگو: آنچه (از فضل و برکت) نزد خداست، از سرگرمى و داد و ستد بهتر است و خداوند بهترین روزى دهندگان است.
در تفاسیر مى خوانیم: پیامبر گرامى اسلام مشغول خواندن خطبه هاى نماز جمعه بود که کاروان تجارى همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدینه شد. بیشتر نمازگزاران به سراغ کاروان رفتند و حضرت را که در حال ایستاده مشغول ایراد خطبه بود، تنها گذاشتند. این آیه نازل شد و آنان را توبیخ کرد.
آیه به جاى انتقاد از ترک خطبه و نماز، از تنها گذاردن پیامبر، انتقاد مى کند. آرى، شکستن حرمت رهبر آسمانى از شکستن خطبه و نماز مهمتر است.
آغاز این سوره با بعثت پیامبر اسلام بود و پایان آن، با انتقاد از تنها گذاشتن آن حضرت و این خود هشدار به مؤمنان است.
پیام ها
1- قرآن، از حرص و بى تقوایى در کسب و کار انتقاد مىکند. «و اذا رأوا... انفضّوا الیها»
2- عامل انحراف از یاد خدا، یا مادّیات است و یا نفسانیّات. «تجارة او لهواً»
3- خطیب جمعه باید در حال ایستاده، به ایراد خطبه بپردازد. «و ترکوک قائماً»
4- هرکارى که اطراف رهبر الهى را خلوت کند، قابل توبیخ است. «و ترکوک قائماً»
5 - گرایشهاى مردم، همیشه صحیح و به حق نیست. «و ترکوک قائماً»
6- دو خطبه، جزء نماز جمعه است و استماع آنها لازم است. «و ترکوک قائماً»
7- در تبلیغ، مسایل مادّى را نفى نکنید بلکه برترى معنویات را مطرح کنید. «ما عنداللّه خیر من اللهو و من التجارة»
8 - ملاک ارزشها، حسن عاقبت است نه کامیابىهاى زود گذر. «ما عند اللّه خیر من اللهو و من التجارة»
9- براى کسب رزق، عبادت را رها نکنید تا به سراغ تجارت بروید. بلکه ابتدا عبادت کنید و سپس به سراغ تجارت بروید، که رزق به دست خداست. «ما عند اللّه خیر... و اللّه خیر الرازقین»
10- تجارت تنها راه به دست آوردن رزق نیست، اگر خدا بخواهد از غیر آن هم به شما رزق مى دهد. «و اللّه خیر الرازقین»
11- خداوند روزى نمازگزاران جمعه را تضمین کرده است. «و اللّه خیر الرازقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان