- 3103
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 4 سوره حشر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حشر- آیه 4
ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ شَآقُّواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَمَن یُشَآقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
ترجمه
این کیفر به خاطر آن است که آنان با خدا و رسولش دشمنى کردند و هرکس با خدا دشمنى کند، پس (بداند که) همانا خداوند سخت کیفر است.
«جلاء» به معناى ترک دیار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست.
«شاقّوا» از «شقّ» به معناى ایجاد شکاف و جدایى و جبهه گیرى و دشمنى است.
در سوره مجادله آیه 21 فرمود: «کتب اللّه لاغلبّن أنا و رسلى» و در این آیه مىفرماید: «کتب اللّه علیهم الجلاء» یعنى هم پیروزى و هم جلاى وطن با اراده الهى است.
مشابه آیه 4، در سوره انفال آیه 13 درباره جنگ بدر آمده است.
«شدید العقاب» بودن منافاتى با «أرحم الرّاحمین» بودن خداوند ندارد، زیرا هر کدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مى خوانیم: «و ایقنت انّک أرحم الرّاحمین فى موضع العفو و الرحمة و أشدّ المعاقبین فى موضع النکال و النقمة»
پیام ها
1- حداقل کیفر پیمان شکنى، تبعید و بیرون راندن از وطن است. (بنى نضیر به خاطر توطئه و خیانت مستحق کیفر سخت بودند، ولى آن حکم به تبعید شدنشان تبدیل شد.) «لولا ان کتب اللّه علیهم الجلاء لعذّبهم فى الدنیا»
2- ستیزه جوئى، سبب قهر الهى و تبعید بنىنضیر شد، نه یهودى بودن آنان.
«ذلک بانّهم شاقّوا اللّه»
3- کیفرهاى الهى بر اساس عملکرد انسان و عادلانه است. «ذلک بانّهم شاقّوا اللّه»
4- جبهه گیرى در برابر رهبر آسمانى، در واقع جبهه گیرى در برابر خداست. (در ابتداى آیه، جبهه گیرى در برابر خدا و رسول است ولى پایان آن، جبهه گیرى در برابر خداوند مطرح شده است.) «شاقّوا اللّه و رسوله... یشاقّ اللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ شَآقُّواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَمَن یُشَآقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
ترجمه
این کیفر به خاطر آن است که آنان با خدا و رسولش دشمنى کردند و هرکس با خدا دشمنى کند، پس (بداند که) همانا خداوند سخت کیفر است.
«جلاء» به معناى ترک دیار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست.
«شاقّوا» از «شقّ» به معناى ایجاد شکاف و جدایى و جبهه گیرى و دشمنى است.
در سوره مجادله آیه 21 فرمود: «کتب اللّه لاغلبّن أنا و رسلى» و در این آیه مىفرماید: «کتب اللّه علیهم الجلاء» یعنى هم پیروزى و هم جلاى وطن با اراده الهى است.
مشابه آیه 4، در سوره انفال آیه 13 درباره جنگ بدر آمده است.
«شدید العقاب» بودن منافاتى با «أرحم الرّاحمین» بودن خداوند ندارد، زیرا هر کدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مى خوانیم: «و ایقنت انّک أرحم الرّاحمین فى موضع العفو و الرحمة و أشدّ المعاقبین فى موضع النکال و النقمة»
پیام ها
1- حداقل کیفر پیمان شکنى، تبعید و بیرون راندن از وطن است. (بنى نضیر به خاطر توطئه و خیانت مستحق کیفر سخت بودند، ولى آن حکم به تبعید شدنشان تبدیل شد.) «لولا ان کتب اللّه علیهم الجلاء لعذّبهم فى الدنیا»
2- ستیزه جوئى، سبب قهر الهى و تبعید بنىنضیر شد، نه یهودى بودن آنان.
«ذلک بانّهم شاقّوا اللّه»
3- کیفرهاى الهى بر اساس عملکرد انسان و عادلانه است. «ذلک بانّهم شاقّوا اللّه»
4- جبهه گیرى در برابر رهبر آسمانى، در واقع جبهه گیرى در برابر خداست. (در ابتداى آیه، جبهه گیرى در برابر خدا و رسول است ولى پایان آن، جبهه گیرى در برابر خداوند مطرح شده است.) «شاقّوا اللّه و رسوله... یشاقّ اللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است