- 2271
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 و 6 سوره حدید
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حدید - آیه 5 و6
لَهُ مُلْکُ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
یُولِجُ الَّیْلَ فِى النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِى الَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
فرمانروایى آسمانها و زمین براى اوست و تمام برنامه ها و کارها به خداوند بازمى گردد.
شب را در روز و روز را در شب داخل مىکند و او به راز دلها، (نیّتها و انگیزه ها) داناست.
هدف قرآن، معرّفى صفات خداوند و دعوت به توحید و یکتا پرستى است و در آیات آغازین سوره مبارکه حدید، این هدف برجستگى دارد. «و هو العزیز الحکیم، و هو على کلّ شىءٍ قدیر، هو الّذى خلق السّموات... هو الاوّل و الآخر و هو بکلّ شىءٍ علیم، و هو معکم، هو علیم بذات الصّدور»
اصول حکومت و مدیریّت را مىتوان در چند چیز خلاصه کرد:
الف) علم و آگاهى به ظاهر و پنهان: «یعلم ما یلج فى الارض...، و هو علیم بذات الصّدور»
ب) قدرت و توانایى: «و هو على کلّ شىءٍ قدیر»
ج) عزّت و حکمت: «و هو العزیز الحکیم»
د) نظارت و حضور فراگیر: «و هو معکم اینما کنتم»
ه) بررسى و حسابرسى عملکرد: «و الى اللّه ترجع الامور»
پیام ها
1- خداوند، هم آفریننده هستى است، هم مدیر و مدبّر امور هستى. «خلق السّموات و الارض... له ملک السّموات و الارض»
2- خداوند، نه در آفریدن شریک دارد، «هو الّذى خلق...»، نه در اداره کردن نیازمند شریک است. «له ملک السّموات»
3- خداوند، سرچشمه هستى است، «هو الاول» و پایان هستى به او باز مى گردد. «و الى اللّه ترجع الامور»
4- هستى داراى هدف و در حرکت به سوى خداوند است. «الى اللّه ترجع الامور»
5 - گردش شب و روز و کوتاه و بلند شدن ایام، نمونه اى از تدبیر الهى است. «له ملک السّموات... یولج الّیل...»
6- خداوند هم به کردار ما آگاه است، «بما تعملون بصیر» و هم به افکار و نیّات ما. «علیم بذات الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَهُ مُلْکُ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
یُولِجُ الَّیْلَ فِى النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِى الَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
فرمانروایى آسمانها و زمین براى اوست و تمام برنامه ها و کارها به خداوند بازمى گردد.
شب را در روز و روز را در شب داخل مىکند و او به راز دلها، (نیّتها و انگیزه ها) داناست.
هدف قرآن، معرّفى صفات خداوند و دعوت به توحید و یکتا پرستى است و در آیات آغازین سوره مبارکه حدید، این هدف برجستگى دارد. «و هو العزیز الحکیم، و هو على کلّ شىءٍ قدیر، هو الّذى خلق السّموات... هو الاوّل و الآخر و هو بکلّ شىءٍ علیم، و هو معکم، هو علیم بذات الصّدور»
اصول حکومت و مدیریّت را مىتوان در چند چیز خلاصه کرد:
الف) علم و آگاهى به ظاهر و پنهان: «یعلم ما یلج فى الارض...، و هو علیم بذات الصّدور»
ب) قدرت و توانایى: «و هو على کلّ شىءٍ قدیر»
ج) عزّت و حکمت: «و هو العزیز الحکیم»
د) نظارت و حضور فراگیر: «و هو معکم اینما کنتم»
ه) بررسى و حسابرسى عملکرد: «و الى اللّه ترجع الامور»
پیام ها
1- خداوند، هم آفریننده هستى است، هم مدیر و مدبّر امور هستى. «خلق السّموات و الارض... له ملک السّموات و الارض»
2- خداوند، نه در آفریدن شریک دارد، «هو الّذى خلق...»، نه در اداره کردن نیازمند شریک است. «له ملک السّموات»
3- خداوند، سرچشمه هستى است، «هو الاول» و پایان هستى به او باز مى گردد. «و الى اللّه ترجع الامور»
4- هستى داراى هدف و در حرکت به سوى خداوند است. «الى اللّه ترجع الامور»
5 - گردش شب و روز و کوتاه و بلند شدن ایام، نمونه اى از تدبیر الهى است. «له ملک السّموات... یولج الّیل...»
6- خداوند هم به کردار ما آگاه است، «بما تعملون بصیر» و هم به افکار و نیّات ما. «علیم بذات الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است