- 10482
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 و 60 سوره الرحمن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 60 و 61
هَلْ جَزَآءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
آیا پاداش نیکى (شما) جز نیکى (ما) است،
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
«احسان» دو معنا دارد: یکى کار نیک و دیگرى نیکى به دیگران. مراد از احسان اول در آیه، کار نیک و مراد از احسان دوم، نیکى به غیر است. «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان»
امام صادق (ع) فرمود: جمله «هل جزاء الاحسان...» در باره کافر و مؤمن جارى است و هر کس براى دیگرى کار نیکى انجام دهد، بر او لازم است جبران کند.
در قرآن، اصلِ مقابله به مثل بارها تکرار شده است:
«فاذکرونى أذکرکم» یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را.
«اِن عُدتم عُدنا» اگر برگردید ما نیز برمىگردیم.
«فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم» به همان مقدار که لطمه زدند، به آنان لطمه بزنید.
«و لهنّ مثل الّذى علیهنّ» به همان مقدار مسئولیّت که بر عهده زن هست، براى او حق و حقوق است.
«اِن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم» اگر قصد انتقام از دشمن دارید، به همان مقدار که ضرر دیدید، ضربه وارد کنید.
«اِن تنصروا اللّه ینصرکم» اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى مىکند.
«فلمّا زاغوا أزاغ اللّه» اگر به اراده خود کج روند، خدا آنان را در کجى رها مى کند.
حضرت على (ع) از رسول خداصلى الله علیه وآله نقل مىکند که خداوند فرمود: آیا پاداش کسى که به او نعمت توحید داده ام غیر از بهشت است. «هل جزاء مَن أنعمتُ علیه بالتّوحید الاّ الجنّه
پیام ها
1- در برابر احسان و نیکى دیگران، ما نیز نیکى کنیم. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» (آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیکوکارى بنده سزاوار است؟)
2- فقط به ارزشها بیاندیشیم نه افراد، جنسیّت، نژاد، سنّ، منطقه و قبیله. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»
3- پاداش احسان به هر نوع، به هر مقدار، در هر زمان و مکان و نسبت به هر شخصى باید احسان باشد. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»
4- یکى از فلسفههاى قیامت، اجراى عدل و جزاى احسانهاست. «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان»
5 - پاداش نیک خد اوند به نیکىهاى ما، نعمت است. «فباىّ آلاء ربّکما تکذّبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
هَلْ جَزَآءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
آیا پاداش نیکى (شما) جز نیکى (ما) است،
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
«احسان» دو معنا دارد: یکى کار نیک و دیگرى نیکى به دیگران. مراد از احسان اول در آیه، کار نیک و مراد از احسان دوم، نیکى به غیر است. «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان»
امام صادق (ع) فرمود: جمله «هل جزاء الاحسان...» در باره کافر و مؤمن جارى است و هر کس براى دیگرى کار نیکى انجام دهد، بر او لازم است جبران کند.
در قرآن، اصلِ مقابله به مثل بارها تکرار شده است:
«فاذکرونى أذکرکم» یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را.
«اِن عُدتم عُدنا» اگر برگردید ما نیز برمىگردیم.
«فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم» به همان مقدار که لطمه زدند، به آنان لطمه بزنید.
«و لهنّ مثل الّذى علیهنّ» به همان مقدار مسئولیّت که بر عهده زن هست، براى او حق و حقوق است.
«اِن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم» اگر قصد انتقام از دشمن دارید، به همان مقدار که ضرر دیدید، ضربه وارد کنید.
«اِن تنصروا اللّه ینصرکم» اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى مىکند.
«فلمّا زاغوا أزاغ اللّه» اگر به اراده خود کج روند، خدا آنان را در کجى رها مى کند.
حضرت على (ع) از رسول خداصلى الله علیه وآله نقل مىکند که خداوند فرمود: آیا پاداش کسى که به او نعمت توحید داده ام غیر از بهشت است. «هل جزاء مَن أنعمتُ علیه بالتّوحید الاّ الجنّه
پیام ها
1- در برابر احسان و نیکى دیگران، ما نیز نیکى کنیم. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» (آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیکوکارى بنده سزاوار است؟)
2- فقط به ارزشها بیاندیشیم نه افراد، جنسیّت، نژاد، سنّ، منطقه و قبیله. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»
3- پاداش احسان به هر نوع، به هر مقدار، در هر زمان و مکان و نسبت به هر شخصى باید احسان باشد. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»
4- یکى از فلسفههاى قیامت، اجراى عدل و جزاى احسانهاست. «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان»
5 - پاداش نیک خد اوند به نیکىهاى ما، نعمت است. «فباىّ آلاء ربّکما تکذّبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است