- 3669
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 و 32 سوره الرحمن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 31 و 32
سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلَانِ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
اى جنّ و انس! به زودى (حساب و کتاب) شما را بررسى مى کنیم.
پس کدام نعمت پروردگارتان را تکذیب مى کنید؟
منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نیست، بلکه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است.
اگر در حسابرسى خداوند، کلمه فراغت به کار رفته است، پس قاضى نیز باید به هنگام قضاوت، از هر امر دیگر خود را فارغ نماید. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فکر و خیال مى خواهد.
به گفته صاحب تفسیر مجمع البیان، چون جنّ و انس نسبت به سایر موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخیص هستند، به اینها «ثِقل» گفته شده است. «ایّه الثقلان»
حساب در قیامت
حسابگر، خداوند است. «کفى بنا حاسبین»
حسابرسى سریع است. «و هو أسرع الحاسبین» از حضرت امیر پرسیدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى رسد؟ فرمود: همان طور که همه را رزق مى دهد.
از همه مى پرسند حتّى از پیامبران. «فلنسئلنّ الّذین أرسل ألیهم و لنسئلنّ المرسلین»
حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً یسیراً»
حسابرسى بعضى سخت است. «یخافون سوء الحساب»، «حساباً شدیداً»
در حدیث مى خوانیم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به میزان داده ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما یداق اللّه العباد فى الحساب یوم القیامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنیا» همانا میزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قیامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنیا مىباشد.
در روایت آمده است: کسانى که در داد و ستد با مردم، سختگیر و تنگنظرند، حساب سخت و شدیدى دارند.
در روایات مىخوانیم: اگر در دنیا خود را محاسبه کنید و از خودتان حساب بکشید، خداوند در قیامت بر شما آسان مى گیرد و امام کاظم (ع) فرمود: از ما نیست کسى که در دنیا از خودش غافل باشد و به حساب کار خود رسیدگى نکند.
پیام ها
1- حسابرسى، از شئون مدیریّت و تربیت است. «وجه ربّک... سنفرغ لکم...»
2- از همه نعمتهاى مادى و معنوى حسابرسى مى شود، از آغاز سوره تا اینجا نعمتهاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در این آیه مى فرماید؛ به زودى به حساب شما رسیدگى مىکنیم: «سنفرغ لکم ایّه الثقلان»
3- همه باید آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لکم ایّه الثقلان»
4- خداوند، هر لحظه در شأن و کارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى کند. «کل یوم هو فى شأن سنفرغ لکم»
5 - خداوند براى حسابرسى تمام امکانات را بسیج مىکند. (بکار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مىتواند اشاره به این امر باشد.)
6- با اینکه هیچ چیز او را از چیزى دیگر باز نمىدارد، «لایشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهمیّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى آید. «سنفرغ لکم»
7- جن و انس هر دو مکلّف و مورد حسابرسى هستند. «ایّه الثقلان»
8 - ایمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره گیرى ما از نعمتهاى دنیوى اثر دارد. «سنفرغ لکم ایّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّکما تکذبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلَانِ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
اى جنّ و انس! به زودى (حساب و کتاب) شما را بررسى مى کنیم.
پس کدام نعمت پروردگارتان را تکذیب مى کنید؟
منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نیست، بلکه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است.
اگر در حسابرسى خداوند، کلمه فراغت به کار رفته است، پس قاضى نیز باید به هنگام قضاوت، از هر امر دیگر خود را فارغ نماید. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فکر و خیال مى خواهد.
به گفته صاحب تفسیر مجمع البیان، چون جنّ و انس نسبت به سایر موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخیص هستند، به اینها «ثِقل» گفته شده است. «ایّه الثقلان»
حساب در قیامت
حسابگر، خداوند است. «کفى بنا حاسبین»
حسابرسى سریع است. «و هو أسرع الحاسبین» از حضرت امیر پرسیدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى رسد؟ فرمود: همان طور که همه را رزق مى دهد.
از همه مى پرسند حتّى از پیامبران. «فلنسئلنّ الّذین أرسل ألیهم و لنسئلنّ المرسلین»
حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً یسیراً»
حسابرسى بعضى سخت است. «یخافون سوء الحساب»، «حساباً شدیداً»
در حدیث مى خوانیم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به میزان داده ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما یداق اللّه العباد فى الحساب یوم القیامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنیا» همانا میزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قیامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنیا مىباشد.
در روایت آمده است: کسانى که در داد و ستد با مردم، سختگیر و تنگنظرند، حساب سخت و شدیدى دارند.
در روایات مىخوانیم: اگر در دنیا خود را محاسبه کنید و از خودتان حساب بکشید، خداوند در قیامت بر شما آسان مى گیرد و امام کاظم (ع) فرمود: از ما نیست کسى که در دنیا از خودش غافل باشد و به حساب کار خود رسیدگى نکند.
پیام ها
1- حسابرسى، از شئون مدیریّت و تربیت است. «وجه ربّک... سنفرغ لکم...»
2- از همه نعمتهاى مادى و معنوى حسابرسى مى شود، از آغاز سوره تا اینجا نعمتهاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در این آیه مى فرماید؛ به زودى به حساب شما رسیدگى مىکنیم: «سنفرغ لکم ایّه الثقلان»
3- همه باید آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لکم ایّه الثقلان»
4- خداوند، هر لحظه در شأن و کارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى کند. «کل یوم هو فى شأن سنفرغ لکم»
5 - خداوند براى حسابرسى تمام امکانات را بسیج مىکند. (بکار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مىتواند اشاره به این امر باشد.)
6- با اینکه هیچ چیز او را از چیزى دیگر باز نمىدارد، «لایشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهمیّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى آید. «سنفرغ لکم»
7- جن و انس هر دو مکلّف و مورد حسابرسى هستند. «ایّه الثقلان»
8 - ایمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره گیرى ما از نعمتهاى دنیوى اثر دارد. «سنفرغ لکم ایّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّکما تکذبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است