- 1528
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 - 46 سوره ذاریات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 43 - 46
وَ فِى ثَمُودَ إِذْ قِیلَ لَهُمْ تَمَتَّعُواْ حَتَّى حِینٍ
فَعَتَوْاْ عَنْ أَمْرِرَبِّهِمْ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ وَهُمْ یَنظُرُونَ
فَمَا اسْتَطَاعُواْ مِن قِیَامٍ وَمَا کَانُواْ مُنتَصِرِینَ
وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ
ترجمه
و در (سرگذشت) قوم ثمود (نیز نشانه هاى عبرتى است)، آنگاه که به آنان گفته شد تا زمانى (کوتاه، از زندگى) بهره ببرید. آنان از فرمان پروردگارشان سر باز زدند، پس در حالى که مىنگریستند، صاعقه آنان را فراگرفت.
پس، نه توان برخاستن داشتند و نه توانستند از کسى یارى طلبند.
و پیش از آنان قوم نوح (را هلاک کردیم، زیرا) مردمانى فاسق بودند.
پیامبر قوم ثمود، حضرت صالح بود که به درخواست قومش شترى از دل کوه بیرون آورد و فرمان داد به این شتر آسیبى نرسانند، امّا آنان شتر را کشتند و صالح را تکذیب کردند.
مراد از «حتّى حین»، مهلت سه روزهاى است که به آنان داده شد تا شاید پشیمان شوند و توبه کنند. امّا آنان از گناهان دست برنداشتند و پس از سه روز عذاب الهى نازل شد. چنانکه در آیه 65 سوره هود مى فرماید: «تمتّعوا فى دارکم ثلاثة أیّام ذلک وعد غیر مکذوب»
پیام ها
1- سنّت خداوند، مهلت دادن به مجرمان است. «تمتّعوا حتّى حین»
2- دستورات الهى، برخاسته از ربوبیّت او و براى تربیت انسان است. «أمر ربّهم»
3- تجاوز از حدود الهى، عامل هلاکت است. «فعتوا... فاخذتهم»
4- آب، باد و صاعقه، مىتواند ابزار قهر خداوند قرار گیرد. «الیمّ... الریح... الصاعقة»
5 - دیدن نزول عذاب و توان فرار نداشتن، بیانگر اوج ذلّت مجرمان است. «ینظرون... فما استطاعوا...»
6- کسانى که از گذشتگان عبرت نگیرند، خود مایه عبرت دیگران مىشوند. «و قوم نوح من قبل...» (قوم عاد از قوم نوح که پیشاز آنان بودند، عبرت نگرفتند)
7- سرگذشت قوم نوح، که با هزار سال تبلیغ حضرت نوح، بازهم ایمان نیاورند، براى پیامبر و مسلمانان، مایه عبرت است. «و قوم نوح من قبل...»
8 - بدتر از فسق، مداومت بر فسق است. «کانوا... فاسقین»
9- گاهى گناه، فراگیر و عمومى مى شود و زمینه نزول عذاب را فراهم مى سازد. «قوماً فاسقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ فِى ثَمُودَ إِذْ قِیلَ لَهُمْ تَمَتَّعُواْ حَتَّى حِینٍ
فَعَتَوْاْ عَنْ أَمْرِرَبِّهِمْ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ وَهُمْ یَنظُرُونَ
فَمَا اسْتَطَاعُواْ مِن قِیَامٍ وَمَا کَانُواْ مُنتَصِرِینَ
وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ
ترجمه
و در (سرگذشت) قوم ثمود (نیز نشانه هاى عبرتى است)، آنگاه که به آنان گفته شد تا زمانى (کوتاه، از زندگى) بهره ببرید. آنان از فرمان پروردگارشان سر باز زدند، پس در حالى که مىنگریستند، صاعقه آنان را فراگرفت.
پس، نه توان برخاستن داشتند و نه توانستند از کسى یارى طلبند.
و پیش از آنان قوم نوح (را هلاک کردیم، زیرا) مردمانى فاسق بودند.
پیامبر قوم ثمود، حضرت صالح بود که به درخواست قومش شترى از دل کوه بیرون آورد و فرمان داد به این شتر آسیبى نرسانند، امّا آنان شتر را کشتند و صالح را تکذیب کردند.
مراد از «حتّى حین»، مهلت سه روزهاى است که به آنان داده شد تا شاید پشیمان شوند و توبه کنند. امّا آنان از گناهان دست برنداشتند و پس از سه روز عذاب الهى نازل شد. چنانکه در آیه 65 سوره هود مى فرماید: «تمتّعوا فى دارکم ثلاثة أیّام ذلک وعد غیر مکذوب»
پیام ها
1- سنّت خداوند، مهلت دادن به مجرمان است. «تمتّعوا حتّى حین»
2- دستورات الهى، برخاسته از ربوبیّت او و براى تربیت انسان است. «أمر ربّهم»
3- تجاوز از حدود الهى، عامل هلاکت است. «فعتوا... فاخذتهم»
4- آب، باد و صاعقه، مىتواند ابزار قهر خداوند قرار گیرد. «الیمّ... الریح... الصاعقة»
5 - دیدن نزول عذاب و توان فرار نداشتن، بیانگر اوج ذلّت مجرمان است. «ینظرون... فما استطاعوا...»
6- کسانى که از گذشتگان عبرت نگیرند، خود مایه عبرت دیگران مىشوند. «و قوم نوح من قبل...» (قوم عاد از قوم نوح که پیشاز آنان بودند، عبرت نگرفتند)
7- سرگذشت قوم نوح، که با هزار سال تبلیغ حضرت نوح، بازهم ایمان نیاورند، براى پیامبر و مسلمانان، مایه عبرت است. «و قوم نوح من قبل...»
8 - بدتر از فسق، مداومت بر فسق است. «کانوا... فاسقین»
9- گاهى گناه، فراگیر و عمومى مى شود و زمینه نزول عذاب را فراهم مى سازد. «قوماً فاسقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است