- 1575
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 و 42 سوره ذاریات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 41 و 42
وَفِى عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الرِّیحَ الْعَقِیمَ
مَا تَذَرُ مِن شَىْءٍ أَتَتْ عَلَیْهِ إِلَّا جَعَلَتْهُ کَالرَّمِیمِ
ترجمه
و در (سرگذشت) قوم عاد نیز آنگاه که بر آنان باد نازا (ویرانگر) فرستادیم (عبرت و نشانه هایى است).
(این باد) هیچ چیزى را که بر آن مىوزید باقى نمىگذاشت مگر آنکه آن را خرد و تباه مى کرد.
پیامبر قوم عاد، حضرت هود بود که هرچه قومش را هشدار داد به سخنان او اعتنایى نکردند و زمینه نزول عذاب را فراهم ساختند.
بادها، گاهى زاینده و عامل رویش مىباشند «ارسلنا الریاح لواقح»، «یرسل الریاح مبشرات» و گاهى نازا و وسیله ریزش و ویرانگرى هستند. «الریح العقیم» یعنى باد ویرانگر. بادى که عامل عذاب قوم عاد بود، به قدرى سوزنده و مسموم کننده بود که انسان، حیوان، گیاه و هر چه را در مسیرش قرار داشت، نابود مىکرد.
«رمیم» به معناى پوسیدگى است و «ترمیم» یعنى اصلاح پوسیدگى.
با اینکه قوم عاد بسیار نیرومند و بلند قامت بودند، ولى بادى که از قهر الهى وزید، آنان را مثل استخوان پوسیده خرد و شکننده کرد.
پیام ها
1- پدیده هاى طبیعى همچون باد و باران و آثار مثبت و منفى آنها به دست خداست. «ارسلنا علیهم الرّیح العقیم»
2- بلایاى طبیعى همچون خشکسالى و قحطى، مىتواند عذاب الهى باشد. «ما تذر من شىء... جعلته کالرّمیم»
3- آب و باد، لشگر خدا در برابر ظالمان است. «نبذناهم فى الیمّ... الریح العقیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَفِى عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الرِّیحَ الْعَقِیمَ
مَا تَذَرُ مِن شَىْءٍ أَتَتْ عَلَیْهِ إِلَّا جَعَلَتْهُ کَالرَّمِیمِ
ترجمه
و در (سرگذشت) قوم عاد نیز آنگاه که بر آنان باد نازا (ویرانگر) فرستادیم (عبرت و نشانه هایى است).
(این باد) هیچ چیزى را که بر آن مىوزید باقى نمىگذاشت مگر آنکه آن را خرد و تباه مى کرد.
پیامبر قوم عاد، حضرت هود بود که هرچه قومش را هشدار داد به سخنان او اعتنایى نکردند و زمینه نزول عذاب را فراهم ساختند.
بادها، گاهى زاینده و عامل رویش مىباشند «ارسلنا الریاح لواقح»، «یرسل الریاح مبشرات» و گاهى نازا و وسیله ریزش و ویرانگرى هستند. «الریح العقیم» یعنى باد ویرانگر. بادى که عامل عذاب قوم عاد بود، به قدرى سوزنده و مسموم کننده بود که انسان، حیوان، گیاه و هر چه را در مسیرش قرار داشت، نابود مىکرد.
«رمیم» به معناى پوسیدگى است و «ترمیم» یعنى اصلاح پوسیدگى.
با اینکه قوم عاد بسیار نیرومند و بلند قامت بودند، ولى بادى که از قهر الهى وزید، آنان را مثل استخوان پوسیده خرد و شکننده کرد.
پیام ها
1- پدیده هاى طبیعى همچون باد و باران و آثار مثبت و منفى آنها به دست خداست. «ارسلنا علیهم الرّیح العقیم»
2- بلایاى طبیعى همچون خشکسالى و قحطى، مىتواند عذاب الهى باشد. «ما تذر من شىء... جعلته کالرّمیم»
3- آب و باد، لشگر خدا در برابر ظالمان است. «نبذناهم فى الیمّ... الریح العقیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است