- 4445
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 7 - 11 سوره ذاریات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 7-11
وَالسَّمَآءِ ذَاتِ الْحُبُکِ
إِنَّکُمْ لَفِى قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ
یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ
قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ
الَّذِینَ هُمْ فِى غَمْرَةٍ سَاهُونَ
ترجمه
سوگند به آسمانِ داراى راهها (و زیبایىها)ى بسیار.
به درستى که شما در گفتار گوناگون (سرگردان) هستید.
هر که از حق منصرف گشت، (در آینده نیز) به انحراف کشیده خواهد شد.
مرگ بر دروغزنان (که بى دلیل و برهان درباره قرآن و قیامت سخن مى گویند).
آنان که در بى خبرى و غفلت غرقند.
«حُبُک» جمع «حبیکه» و «حباک» به سه معناى راه، زینت و اعتدال آمده است که براى هر یک از معانى آن براى توصیف آسمان در قرآن شاهدى وجود دارد:
«لقد خلقنا فوقکم سَبع طرائق» ما بالاى سر شما هفت راه آفریدیم.
«زیّنّا السماء الدنیا بزینة الکواکب» ما آسمان دنیا را با ستارگان، زینت دادیم.
«والسّماء رفعها و وضع المیزان» آسمان را برافراشت و توازن برقرار کرد.
«یؤفک» از «اِفک» به معناى منصرف ساختن و به انحراف کشاندن است. لذا به دروغ که انحراف از حقیقت و مایه انحراف است، افک گویند.
«خرّاص» از «خَرص»، به سخنى گفته مى شود که پایه علمى ندارد و بر اساس گمان، تخمین و حدس است. «غمرة» به آب فراوانى گفته مى شود که عمق آن پیدا نباشد و مراد از آن در اینجا جهالت و نادانى عمیقى است که انسان را فراگیرد.
عدّه اى کارشان شایعه سازى بر اساس حدس، پندار، القاى بافته هاى خود به دیگران و ایجاد تردید در آنهاست. معمولاً شایعه را دشمن سفارش مى دهد، منافقان تولید مى کنند و افراد ساده لوح مى پذیرند.
امام باقر در باره «یؤفک عنه مَن افک» فرمودند: کسى که از ولایت اهل بیت پیامبر منحرف و سرپیچى کند، از بهشت بازخواهد ماند.
پیام ها
1- کسى که اهل منطق نباشد، ثباتى نداشته و هر لحظه حرفى مى زند. لذا راه مستقیم یکى است، ولى بیراهه زیاد. عقیده حقّ یکى است، ولى ناحق زیاد. «انّکم لفى قول مختلف»
2- مخالفان، درباره پیامبر اکرم سخنان مختلفى مى گفتند، از قبیل: شاعر، کاذب، شاگرد دیگران، جادوگر، جادو شده، مجنون، کمک گیرنده از دیگران، بازگو کننده افکار و افسانه هاى پیشینیان و امثال آن. «انّکم لفى قول مختلف»
3- هر انحراف، لغزش و گناهى، زمینه ساز انحرافات، لغزشها و گناهان دیگرى است. «یؤفک عنه من افک»
4- سخن گفتن بى دلیل و بى اساس و تکیه بر حدس و گمان، زمینه دریافت لعنت الهى است. «قتل الخراصون»
5 - نفرین و شعار مرده باد...، شعارى قرآنى است. «قتل الخرّاصون»
6- جامعه اسلامى باید با قاطعیّت، افراد نااهل را طرد نماید. «قتل الخرّاصون»
7- حدس و گمان و اشتباه، گاهى براى افراد پیدا مى شود، لیکن خطر آنجاست که کار انسان، حدس زدن و عمر انسان در خطا و غفلت غرق باشد. «الخرّاصون... فى غمرة ساهون...» (تکیه گاه انسان باید علم و دانش باشد، نه حدس و گمان)
8 - کسى که در غفلت و اشتباه غرق شده و در دنیاى حدس و خیال زندگى مى کند، ارزش حیات و زندگى ندارد. «قتل الخرّاصون الّذین هم فى غمرة ساهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَالسَّمَآءِ ذَاتِ الْحُبُکِ
إِنَّکُمْ لَفِى قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ
یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ
قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ
الَّذِینَ هُمْ فِى غَمْرَةٍ سَاهُونَ
ترجمه
سوگند به آسمانِ داراى راهها (و زیبایىها)ى بسیار.
به درستى که شما در گفتار گوناگون (سرگردان) هستید.
هر که از حق منصرف گشت، (در آینده نیز) به انحراف کشیده خواهد شد.
مرگ بر دروغزنان (که بى دلیل و برهان درباره قرآن و قیامت سخن مى گویند).
آنان که در بى خبرى و غفلت غرقند.
«حُبُک» جمع «حبیکه» و «حباک» به سه معناى راه، زینت و اعتدال آمده است که براى هر یک از معانى آن براى توصیف آسمان در قرآن شاهدى وجود دارد:
«لقد خلقنا فوقکم سَبع طرائق» ما بالاى سر شما هفت راه آفریدیم.
«زیّنّا السماء الدنیا بزینة الکواکب» ما آسمان دنیا را با ستارگان، زینت دادیم.
«والسّماء رفعها و وضع المیزان» آسمان را برافراشت و توازن برقرار کرد.
«یؤفک» از «اِفک» به معناى منصرف ساختن و به انحراف کشاندن است. لذا به دروغ که انحراف از حقیقت و مایه انحراف است، افک گویند.
«خرّاص» از «خَرص»، به سخنى گفته مى شود که پایه علمى ندارد و بر اساس گمان، تخمین و حدس است. «غمرة» به آب فراوانى گفته مى شود که عمق آن پیدا نباشد و مراد از آن در اینجا جهالت و نادانى عمیقى است که انسان را فراگیرد.
عدّه اى کارشان شایعه سازى بر اساس حدس، پندار، القاى بافته هاى خود به دیگران و ایجاد تردید در آنهاست. معمولاً شایعه را دشمن سفارش مى دهد، منافقان تولید مى کنند و افراد ساده لوح مى پذیرند.
امام باقر در باره «یؤفک عنه مَن افک» فرمودند: کسى که از ولایت اهل بیت پیامبر منحرف و سرپیچى کند، از بهشت بازخواهد ماند.
پیام ها
1- کسى که اهل منطق نباشد، ثباتى نداشته و هر لحظه حرفى مى زند. لذا راه مستقیم یکى است، ولى بیراهه زیاد. عقیده حقّ یکى است، ولى ناحق زیاد. «انّکم لفى قول مختلف»
2- مخالفان، درباره پیامبر اکرم سخنان مختلفى مى گفتند، از قبیل: شاعر، کاذب، شاگرد دیگران، جادوگر، جادو شده، مجنون، کمک گیرنده از دیگران، بازگو کننده افکار و افسانه هاى پیشینیان و امثال آن. «انّکم لفى قول مختلف»
3- هر انحراف، لغزش و گناهى، زمینه ساز انحرافات، لغزشها و گناهان دیگرى است. «یؤفک عنه من افک»
4- سخن گفتن بى دلیل و بى اساس و تکیه بر حدس و گمان، زمینه دریافت لعنت الهى است. «قتل الخراصون»
5 - نفرین و شعار مرده باد...، شعارى قرآنى است. «قتل الخرّاصون»
6- جامعه اسلامى باید با قاطعیّت، افراد نااهل را طرد نماید. «قتل الخرّاصون»
7- حدس و گمان و اشتباه، گاهى براى افراد پیدا مى شود، لیکن خطر آنجاست که کار انسان، حدس زدن و عمر انسان در خطا و غفلت غرق باشد. «الخرّاصون... فى غمرة ساهون...» (تکیه گاه انسان باید علم و دانش باشد، نه حدس و گمان)
8 - کسى که در غفلت و اشتباه غرق شده و در دنیاى حدس و خیال زندگى مى کند، ارزش حیات و زندگى ندارد. «قتل الخرّاصون الّذین هم فى غمرة ساهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان