- 2082
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 - 14 سوره ق
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ق - آیه 12- 14
کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ
وَعَادٌ وَ فِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ
وَأَصْحَابُ الْأَیْکَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِیدِ
ترجمه
پیش از اینان، قوم نوح و اصحاب رس و قوم ثمود، (پیامبرانشان را) تکذیب کردند.
و (نیز قوم) عاد و فرعون و برادران(قبیله اى) لوط.
و اصحاب ایکه (قوم شعیب) و قوم تبع (پادشاهان یمن) همگى پیامبران را تکذیب کردند، پس وعده عذاب من، بر آنان قطعى شد (و نابود شدند).
نام «اصحاب الرَّس»، در این سوره و در سوره فرقان آیه 38 آمده است. «اصحاب رسّ» در یمامه زندگى مى کردند و پیامبرى به نام حنظله داشتند که پیامبرشان را تکذیب کرده، او را در چاه انداختند. چون «رَسّ» به معناى چاه مى باشد آن قوم را اصحاب رسّ نامیدند. برخى آنان را قومى مى دانند که درخت صنوبر را معبود خود قرار داده و آن را مى پرستیدند. امام صادق در مورد علّت عذاب اصحاب رسّ فرمودند: زنانشان به زنان اکتفا مى کردند (و همجنس باز بودند).
قوم ثمود، قوم حضرت صالح و قوم عاد، قوم حضرت هودعلیه السلام است.
«ایکه» به معناى بیشه زار و جایى است که درختان درهم آمده دارد. اصحاب ایکه، یک گروه از قوم حضرت شعیب بودند که در بیشه زارها زندگى مى کردند. در سوره حجر و شعراء از آنان نام برده شده است.
«تُبّع» لقب پادشاهان یمن است و قوم تُبّع، به گروهى از مردم یمن گفته شده که پیرو پادشاهان خود بودهاند. نام آنان در سوره دخان آیه 37 نیز آمده است.
در حدیث مىخوانیم که پادشاه یمن (تبّع) به دو قبیله أوس و خزرج گفت: شما در همین یثرب بمانید تا پیامبر اسلام مبعوث شود و من هم اگر آن پیامبر را درک کنم، به او خدمت مى کنم و با او همراه مىشوم.
از آنجا که قوم حضرت لوط، همگى از اقوام و خویشان او بودند، لذا قرآن در مورد آنان به «اخوان لوط» تعبیر کرده است. البتّه قرآن، پیامبران را برادران مردم مى داند و شاید از این جهت نیز به قوم لوط، برادران او اطلاق شده است.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ و مشکلات انبیا، مایه دلدارى پیامبر اسلام است. «کلّ کذّب الرسل»
2- تضادّ میان حق و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «کلّ کذّب الرسل»
3- خداوند با فرستادن انبیا، اتمام حجت مى کند و اگر مردم لجاجت کردند و نپذیرفتند، کیفر مى کند. «کذّب الرسل... فحقّ وعید»
4- کیفر برخى اقوام لجوج، در دنیا بوده است. «فحقّ وعید»
5 - تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین، درس عبرتى براى آیندگان است. «کل کذب الرسل... فحق وعید»
6- تکذیب هر یک از پیامبران، عذاب و قهر الهى را به دنبال دارد. «کلّ کذّب الرسل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ
وَعَادٌ وَ فِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ
وَأَصْحَابُ الْأَیْکَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِیدِ
ترجمه
پیش از اینان، قوم نوح و اصحاب رس و قوم ثمود، (پیامبرانشان را) تکذیب کردند.
و (نیز قوم) عاد و فرعون و برادران(قبیله اى) لوط.
و اصحاب ایکه (قوم شعیب) و قوم تبع (پادشاهان یمن) همگى پیامبران را تکذیب کردند، پس وعده عذاب من، بر آنان قطعى شد (و نابود شدند).
نام «اصحاب الرَّس»، در این سوره و در سوره فرقان آیه 38 آمده است. «اصحاب رسّ» در یمامه زندگى مى کردند و پیامبرى به نام حنظله داشتند که پیامبرشان را تکذیب کرده، او را در چاه انداختند. چون «رَسّ» به معناى چاه مى باشد آن قوم را اصحاب رسّ نامیدند. برخى آنان را قومى مى دانند که درخت صنوبر را معبود خود قرار داده و آن را مى پرستیدند. امام صادق در مورد علّت عذاب اصحاب رسّ فرمودند: زنانشان به زنان اکتفا مى کردند (و همجنس باز بودند).
قوم ثمود، قوم حضرت صالح و قوم عاد، قوم حضرت هودعلیه السلام است.
«ایکه» به معناى بیشه زار و جایى است که درختان درهم آمده دارد. اصحاب ایکه، یک گروه از قوم حضرت شعیب بودند که در بیشه زارها زندگى مى کردند. در سوره حجر و شعراء از آنان نام برده شده است.
«تُبّع» لقب پادشاهان یمن است و قوم تُبّع، به گروهى از مردم یمن گفته شده که پیرو پادشاهان خود بودهاند. نام آنان در سوره دخان آیه 37 نیز آمده است.
در حدیث مىخوانیم که پادشاه یمن (تبّع) به دو قبیله أوس و خزرج گفت: شما در همین یثرب بمانید تا پیامبر اسلام مبعوث شود و من هم اگر آن پیامبر را درک کنم، به او خدمت مى کنم و با او همراه مىشوم.
از آنجا که قوم حضرت لوط، همگى از اقوام و خویشان او بودند، لذا قرآن در مورد آنان به «اخوان لوط» تعبیر کرده است. البتّه قرآن، پیامبران را برادران مردم مى داند و شاید از این جهت نیز به قوم لوط، برادران او اطلاق شده است.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ و مشکلات انبیا، مایه دلدارى پیامبر اسلام است. «کلّ کذّب الرسل»
2- تضادّ میان حق و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «کلّ کذّب الرسل»
3- خداوند با فرستادن انبیا، اتمام حجت مى کند و اگر مردم لجاجت کردند و نپذیرفتند، کیفر مى کند. «کذّب الرسل... فحقّ وعید»
4- کیفر برخى اقوام لجوج، در دنیا بوده است. «فحقّ وعید»
5 - تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین، درس عبرتى براى آیندگان است. «کل کذب الرسل... فحق وعید»
6- تکذیب هر یک از پیامبران، عذاب و قهر الهى را به دنبال دارد. «کلّ کذّب الرسل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است