- 2576
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 25
إِنَّ الَّذِینَ ارْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ
ترجمه
همانا کسانى که پس از آن که راه هدایت برایشان روشن شد به آن پشت کردند، شیطان (رفتار بدشان را) برایشان آراسته و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است.
«سوّل لهم» یا به معناى زیباسازى زشتىها و وارونه نمایاندن واقعیّات است و یا به معناى «تسهیل» و آسان سازى است، یعنى شیطان راه انحراف را براى انسان آسان جلوه مىدهد.
«أملى» یا به معناى مهلت دادن و یا به معناى امداد و یارى رساندن است.
کارهاى سراسر شرّ شیطان در قرآن عبارتند از: وسوسه، امر به فحشا و زشتىها، زینت دادن کارهاى زشت، ایجاد ترس و وحشت و دشمنى، وعده فقر و تهیدستى، بد قولى و خلف وعده، اسراف و بازداشتن از یاد خدا، اختلاف و تفرقه، تمرد و نافرمانى، ایجاد شک و تردید، شرک و انحراف و آرزوهاى طولانى و دراز.
البتّه قرآن راه درمان و فرار انسان از شیطان را در دو چیز معرّفى مى کند: یکى آن که به دید دشمن به او بنگرد، «انّ الشّیطان لکم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً» دیگر آن که در برابر شرور شیطان، به خداوند پناه ببرد. «و امّا ینزغنّک من الشّیطان نزغ فاستعذ باللّه» و گرنه شیطان خارجى، «الشّیطان سوّل لهم» و شیطان درونى، «وکذلک سوّلت لى نفسى» انسان را به هلاکت و نابودى مىرسانند.
پیام ها
1- توجّه و گوش سپردن به وسوسه هاى شیطان، از آفات ایمان است و سرانجامى جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «انّ الّذین ارتدّوا»
2- ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملى ارتجاعى و قابل سرزنش است. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبیّن...»
3- راه حق، روشن و واضح است و آگاهى و درک آن مسئولیّت آور. «من بعد ما تبیّن لهم الهُدى»
4- اگر با جلوه ها و وسوسه ها به جدّیت مبارزه نکنیم، آگاهى و علم به تنهایى کارى از پیش نمىبرد. «تبیّن لهم الهُدى الشّیطان سوّل لهم»
5 - زیبا جلوه دادن بدىها و آرزوهاى طولانى، ابزار کار شیطان است. (هر کس زشتىها را زیبا جلوه دهد، شیطان صفت است) «الشّیطان سوّل لهم و أملى لهم»
منبع: پایگاه دس هایی از قرآن
إِنَّ الَّذِینَ ارْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ
ترجمه
همانا کسانى که پس از آن که راه هدایت برایشان روشن شد به آن پشت کردند، شیطان (رفتار بدشان را) برایشان آراسته و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است.
«سوّل لهم» یا به معناى زیباسازى زشتىها و وارونه نمایاندن واقعیّات است و یا به معناى «تسهیل» و آسان سازى است، یعنى شیطان راه انحراف را براى انسان آسان جلوه مىدهد.
«أملى» یا به معناى مهلت دادن و یا به معناى امداد و یارى رساندن است.
کارهاى سراسر شرّ شیطان در قرآن عبارتند از: وسوسه، امر به فحشا و زشتىها، زینت دادن کارهاى زشت، ایجاد ترس و وحشت و دشمنى، وعده فقر و تهیدستى، بد قولى و خلف وعده، اسراف و بازداشتن از یاد خدا، اختلاف و تفرقه، تمرد و نافرمانى، ایجاد شک و تردید، شرک و انحراف و آرزوهاى طولانى و دراز.
البتّه قرآن راه درمان و فرار انسان از شیطان را در دو چیز معرّفى مى کند: یکى آن که به دید دشمن به او بنگرد، «انّ الشّیطان لکم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً» دیگر آن که در برابر شرور شیطان، به خداوند پناه ببرد. «و امّا ینزغنّک من الشّیطان نزغ فاستعذ باللّه» و گرنه شیطان خارجى، «الشّیطان سوّل لهم» و شیطان درونى، «وکذلک سوّلت لى نفسى» انسان را به هلاکت و نابودى مىرسانند.
پیام ها
1- توجّه و گوش سپردن به وسوسه هاى شیطان، از آفات ایمان است و سرانجامى جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «انّ الّذین ارتدّوا»
2- ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملى ارتجاعى و قابل سرزنش است. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبیّن...»
3- راه حق، روشن و واضح است و آگاهى و درک آن مسئولیّت آور. «من بعد ما تبیّن لهم الهُدى»
4- اگر با جلوه ها و وسوسه ها به جدّیت مبارزه نکنیم، آگاهى و علم به تنهایى کارى از پیش نمىبرد. «تبیّن لهم الهُدى الشّیطان سوّل لهم»
5 - زیبا جلوه دادن بدىها و آرزوهاى طولانى، ابزار کار شیطان است. (هر کس زشتىها را زیبا جلوه دهد، شیطان صفت است) «الشّیطان سوّل لهم و أملى لهم»
منبع: پایگاه دس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است