- 3513
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 و 5 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف- آیه 5و 6
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن یَدْعُواْ مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَآئِهِمْ غَافِلُونَ
وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ کَانُواْ لَهُمْ أَعْدَآءً وَکَانُواْ بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ
ترجمه
و کیست گمراه تر از کسى که به جاى خداوند، کسانى را مى خواند که تا روز قیامت پاسخش را نمى دهند و حتّى از خوانده شدن خود بى خبرند.
و آنگاه که مردم محشور شوند، آنها دشمنشان خواهند بود و عبادتشان را انکار خواهند کرد.
بالاترین گمراهى، انحراف در شناخت است و کسى که خداى علیم و قدیر و سمیع و بصیر را رها کرده و به سراغ غیر او مىرود، گرفتار چنین گمراهى شده است، زیرا غیر خدا توان انجام هیچ کارى را ندارد.
مشابه آیه 5، آیه 29 سوره یونس است که مى فرماید: معبودهاى مشرکان در قیامت به آنها مىگویند: «فکفى باللّه شهیداً بیننا و بینکم ان کنّا عن عبادتکم لغافلین» خداوند میان ما و شما گواه است که ما از عبادت شما بىخبر بودیم.
چقدر تفاوت است میان معبودى که دعا را مى شنود و مستجاب مى کند، «اُدعونى استجب لکم» و معبودى که هرگز نمى شنود و پاسخ نمى دهد. «مَن لایستجیب له» و یا اگر بشنود، توان پاسخگویى ندارد! «ان تدعوهم لایسمعوا دعائکم و لو سمعوا ما استجابوا لکم»
تفاوت نقش خدا و غیر خدا در زندگى انسان
الف: نقش خدا در زندگى انسان
1. آفریدگارِ اوست. «خلق الانسان»
2. پروردگار او و همه جهانیان است. «ربّ العالمین»
3. او را بسیار دوست دارد. «بالناس لرؤف»
4. دعاى او را مى شنود. «سمیع الدعاء»
5. فریادرس اوست. «یجیب المضطر»
6. او را به خوبى راهنمایى مى کند. «الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»
7. او را حمایت و سرپرستى مى کند. «و هو یتولّى الصالحین»
8. به او رشد و تکامل مى دهد. «یهدى الى الرّشد»
9. به او آرامش و اطمینان مى دهد. «ألا بذکر اللّه تطمئنّ القلوب»
10. به او آموزش مى دهد. «الّذى علّم بالقلم»
11. به او وسعت و فزونى مى دهد. «لئن شکرتم لازیدنّکم»
12. بیماریش را شفا مى دهد. «و اذا مرضت فهو یشفین»
13. امید آینده اوست. «والّذى أطمع أن یغفرلى خطیئتى یوم الدین»
ب: نقش غیر خدا در زندگى انسان
1. قدرتى در آفرینش ندارند. «لن یخلقوا ذُباباً»
2. از خواسته هاى انسان بى خبرند. «و هم عن دعائهم غافلون»
3. دعاى او را نمى شنوند. «لایسمعوا دعائکم»
4. توان پاسخگویى ندارند. «یدعوا من دون اللّه من لایستجیب له»
5. دشمن انساناند. «کانوا لهم اعداء» (احقاف، 6)
6. در برابر حوادث ناتواناند. «لایملکون کشف الضرّ عنکم»
7. نه قدرت نفعرسانى دارند و نه از ضرر جلوگیرى مىک نند. «ما لایضرّهم و لاینفعهم»
و خلاصه به قول حضرت یوسف (ع): «أأرباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد القهّار» آیا خدایان پراکنده و گوناگون بهترند یا خداى یگانه مقتدر؟
پیام ها
1- انحرافات فکرى و اعتقادى، بالاترین انحرافات بشر است. «من أضلّ»
2- هر راهى غیر از راه خداوند، گمراهى است. «مَن اضل ممّن یدعوا من دون اللّه»
3- مردم، براى دنیا سراغ غیر خدا مى روند، در حالى که آنها نه تنها در دنیا کمکى نمىکنند، بلکه در قیامت هم دشمن مى شوند. «لایستجیب له... کانوا لهم اعداء»
4- پیوندهاى غیر الهى و شرک آلود دنیوى، به عناد و روابط خصمانه در قیامت تبدیل خواهد شد. «اذا حشر النّاس کانوا لهم أعداء»
5 - درخواست از دیگران، اگر به جاى خداوند باشد، نوعى عبادت و پرستش است که با توحید سازگار نیست. «دعائهم... بعبادتهم»
6- معبودهاى خیالى، از عبادت مریدانشان در دنیا، غافل و در قیامت آن را انکار مىکنند. «عن دعائهم غافلون، بعبادتهم کافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن یَدْعُواْ مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَآئِهِمْ غَافِلُونَ
وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ کَانُواْ لَهُمْ أَعْدَآءً وَکَانُواْ بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ
ترجمه
و کیست گمراه تر از کسى که به جاى خداوند، کسانى را مى خواند که تا روز قیامت پاسخش را نمى دهند و حتّى از خوانده شدن خود بى خبرند.
و آنگاه که مردم محشور شوند، آنها دشمنشان خواهند بود و عبادتشان را انکار خواهند کرد.
بالاترین گمراهى، انحراف در شناخت است و کسى که خداى علیم و قدیر و سمیع و بصیر را رها کرده و به سراغ غیر او مىرود، گرفتار چنین گمراهى شده است، زیرا غیر خدا توان انجام هیچ کارى را ندارد.
مشابه آیه 5، آیه 29 سوره یونس است که مى فرماید: معبودهاى مشرکان در قیامت به آنها مىگویند: «فکفى باللّه شهیداً بیننا و بینکم ان کنّا عن عبادتکم لغافلین» خداوند میان ما و شما گواه است که ما از عبادت شما بىخبر بودیم.
چقدر تفاوت است میان معبودى که دعا را مى شنود و مستجاب مى کند، «اُدعونى استجب لکم» و معبودى که هرگز نمى شنود و پاسخ نمى دهد. «مَن لایستجیب له» و یا اگر بشنود، توان پاسخگویى ندارد! «ان تدعوهم لایسمعوا دعائکم و لو سمعوا ما استجابوا لکم»
تفاوت نقش خدا و غیر خدا در زندگى انسان
الف: نقش خدا در زندگى انسان
1. آفریدگارِ اوست. «خلق الانسان»
2. پروردگار او و همه جهانیان است. «ربّ العالمین»
3. او را بسیار دوست دارد. «بالناس لرؤف»
4. دعاى او را مى شنود. «سمیع الدعاء»
5. فریادرس اوست. «یجیب المضطر»
6. او را به خوبى راهنمایى مى کند. «الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»
7. او را حمایت و سرپرستى مى کند. «و هو یتولّى الصالحین»
8. به او رشد و تکامل مى دهد. «یهدى الى الرّشد»
9. به او آرامش و اطمینان مى دهد. «ألا بذکر اللّه تطمئنّ القلوب»
10. به او آموزش مى دهد. «الّذى علّم بالقلم»
11. به او وسعت و فزونى مى دهد. «لئن شکرتم لازیدنّکم»
12. بیماریش را شفا مى دهد. «و اذا مرضت فهو یشفین»
13. امید آینده اوست. «والّذى أطمع أن یغفرلى خطیئتى یوم الدین»
ب: نقش غیر خدا در زندگى انسان
1. قدرتى در آفرینش ندارند. «لن یخلقوا ذُباباً»
2. از خواسته هاى انسان بى خبرند. «و هم عن دعائهم غافلون»
3. دعاى او را نمى شنوند. «لایسمعوا دعائکم»
4. توان پاسخگویى ندارند. «یدعوا من دون اللّه من لایستجیب له»
5. دشمن انساناند. «کانوا لهم اعداء» (احقاف، 6)
6. در برابر حوادث ناتواناند. «لایملکون کشف الضرّ عنکم»
7. نه قدرت نفعرسانى دارند و نه از ضرر جلوگیرى مىک نند. «ما لایضرّهم و لاینفعهم»
و خلاصه به قول حضرت یوسف (ع): «أأرباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد القهّار» آیا خدایان پراکنده و گوناگون بهترند یا خداى یگانه مقتدر؟
پیام ها
1- انحرافات فکرى و اعتقادى، بالاترین انحرافات بشر است. «من أضلّ»
2- هر راهى غیر از راه خداوند، گمراهى است. «مَن اضل ممّن یدعوا من دون اللّه»
3- مردم، براى دنیا سراغ غیر خدا مى روند، در حالى که آنها نه تنها در دنیا کمکى نمىکنند، بلکه در قیامت هم دشمن مى شوند. «لایستجیب له... کانوا لهم اعداء»
4- پیوندهاى غیر الهى و شرک آلود دنیوى، به عناد و روابط خصمانه در قیامت تبدیل خواهد شد. «اذا حشر النّاس کانوا لهم أعداء»
5 - درخواست از دیگران، اگر به جاى خداوند باشد، نوعى عبادت و پرستش است که با توحید سازگار نیست. «دعائهم... بعبادتهم»
6- معبودهاى خیالى، از عبادت مریدانشان در دنیا، غافل و در قیامت آن را انکار مىکنند. «عن دعائهم غافلون، بعبادتهم کافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است