- 1727
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 4 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف- آیه 4
قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّمَوَاتِ ائْتُونِى بِکِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
ترجمه
بگو: آیا آنچه را به جاى خداوند مى خوانید، دیده اید؟ به من نشان دهید که چه چیزى را از زمین آفریده اند، یا در (آفرینش) آسمانها چه مشارکتى داشته اند؟ اگر راستگو هستید، کتابى پیش از این (قرآن) یا نشانه اى علمى (بر ادّعاى خود) براى من بیاورید.
«أثارة» به معناى آثار باقیمانده و نشانه هاى وجود چیزى است.
مشرکان نیز قبول داشتند که آفریدگار آسمانها و زمین خداوند است. «و لئن سئلتهم من خلق السّموات و الارض لیقولن اللّه» لذا خداوند آنها را توبیخ مى کند که چرا به سراغ بتها و دیگران مى روند و به جاى خدا، آنها را مى پرستند و از آنان کمک مى خواهند.
منطق توحید به قدرى قوى و مستدل است که مىتوان با آن به مجادله با مشرکان پرداخت و آنان را محکوم کرد.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از «کتاب» در این آیه، تورات و انجیل و مراد از «علم»، سخنان جانشینان انبیاست.
پیام ها
1- پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّى شیوه مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...»
2- در تبلیغ و ارشاد، مى توان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار کرد و آنان را به تفکر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا»
3- استقامت و پایدارى، شرط اساسى تبلیغ است، حتّى پس از اعراض کفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...»
4- در پذیرش اعتقادات، به گفته دیگران اکتفا نکنید، آنچه را خود دیده اید و فهمیده اید، قبول کنید. «أرایتم... ارونى»
5 - موجودى صلاحیّت استمداد و خوانده شدن دارد که قدرت آفرینش داشته باشد. ریشهى توحید در عبادت، توحید در خالقیّت است. «ما تدعون... ماذا خلقوا»
6- بتها و معبودهاى خیالى، از هر جهت عاجزند؛ نه نقشى در آفرینش زمین دارند، «ماذا خلقوا من الارض» و نه سهمى در برپایى آسمانها. «أم لهم شرک فى السّموات»
7- در مجادله و گفتگو با مخالفان، باید روى مشترکات تکیه کرد. (مشرکان، خالقیّت خدا را قبول داشتند.) «أم لهم شرک فى السّموات»
8 - کتابهاى آسمانىِ قبل از قرآن، شایسته احترام و اعتماد مىباشند. «ایتونى بکتاب من قبل هذا»
9- در مجادله و استدلال، دلیل یا باید فطرى و شهودى باشد، «أرأیتم» یا نقلى، «بکتاب» یا عقلى، «اثارة من علم» و شرک هیچ دلیلى ندارد.
10- طرح هر ادّعا و پذیرش آن، باید منطقى و بر اساس علم و استدلال باشد. «ایتونى بکتاب... أو اثارة من علم»
11- یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگى، آنجایى ارزش دارد که نشانه اى از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّمَوَاتِ ائْتُونِى بِکِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
ترجمه
بگو: آیا آنچه را به جاى خداوند مى خوانید، دیده اید؟ به من نشان دهید که چه چیزى را از زمین آفریده اند، یا در (آفرینش) آسمانها چه مشارکتى داشته اند؟ اگر راستگو هستید، کتابى پیش از این (قرآن) یا نشانه اى علمى (بر ادّعاى خود) براى من بیاورید.
«أثارة» به معناى آثار باقیمانده و نشانه هاى وجود چیزى است.
مشرکان نیز قبول داشتند که آفریدگار آسمانها و زمین خداوند است. «و لئن سئلتهم من خلق السّموات و الارض لیقولن اللّه» لذا خداوند آنها را توبیخ مى کند که چرا به سراغ بتها و دیگران مى روند و به جاى خدا، آنها را مى پرستند و از آنان کمک مى خواهند.
منطق توحید به قدرى قوى و مستدل است که مىتوان با آن به مجادله با مشرکان پرداخت و آنان را محکوم کرد.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از «کتاب» در این آیه، تورات و انجیل و مراد از «علم»، سخنان جانشینان انبیاست.
پیام ها
1- پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّى شیوه مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...»
2- در تبلیغ و ارشاد، مى توان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار کرد و آنان را به تفکر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا»
3- استقامت و پایدارى، شرط اساسى تبلیغ است، حتّى پس از اعراض کفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...»
4- در پذیرش اعتقادات، به گفته دیگران اکتفا نکنید، آنچه را خود دیده اید و فهمیده اید، قبول کنید. «أرایتم... ارونى»
5 - موجودى صلاحیّت استمداد و خوانده شدن دارد که قدرت آفرینش داشته باشد. ریشهى توحید در عبادت، توحید در خالقیّت است. «ما تدعون... ماذا خلقوا»
6- بتها و معبودهاى خیالى، از هر جهت عاجزند؛ نه نقشى در آفرینش زمین دارند، «ماذا خلقوا من الارض» و نه سهمى در برپایى آسمانها. «أم لهم شرک فى السّموات»
7- در مجادله و گفتگو با مخالفان، باید روى مشترکات تکیه کرد. (مشرکان، خالقیّت خدا را قبول داشتند.) «أم لهم شرک فى السّموات»
8 - کتابهاى آسمانىِ قبل از قرآن، شایسته احترام و اعتماد مىباشند. «ایتونى بکتاب من قبل هذا»
9- در مجادله و استدلال، دلیل یا باید فطرى و شهودى باشد، «أرأیتم» یا نقلى، «بکتاب» یا عقلى، «اثارة من علم» و شرک هیچ دلیلى ندارد.
10- طرح هر ادّعا و پذیرش آن، باید منطقى و بر اساس علم و استدلال باشد. «ایتونى بکتاب... أو اثارة من علم»
11- یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگى، آنجایى ارزش دارد که نشانه اى از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است