- 6938
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 23 سوره جاثیه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جاثیه - آیه 23
أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ
ترجمه
پس آیا دیدى کسى را که هواى خویش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهیش به بیراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده اى نهاد. پس بعد از خدا کیست که او را هدایت کند، پس آیا پند نمى گیرید؟
قرآن درباره دو گروه تعبیر «ختم اللّه» آورده است: یکى کفّار که مىفرماید: «ختماللّه على قلوبهم و على سمعهم» و دیگرى هواپرستان که مى فرماید: «ختم اللّه على سمعه و قلبه»
مراد از هوىپرستى نادیده گرفتن وظیفه و پیروى از غریزه است.
هوى پرستى ابزار شناخت را از کار مىاندازد، نه چشم حقیقت را مى بیند و نه گوش حقّ را مىشنود و نه دل درک صحیح دارد.
یکى از عوامل هوى پرستى، گرایش به مادّیات است. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «اخلد الى الارض و اتبع هواه»
هوا پرستى اساس محنتهاست: «الهوى اسّ المحن» هوسها مرکب فتنه هاست.
«انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع» سرچشمه فتنه ها، پیروى از هوسهاست.
هوى پرستى مانع عدالت است. «فلا تتّبع الهوى ان تعدلوا»
سبب انحراف از راه خداست. «ولا تتّبع الهوى فیضلّک عن سبیل اللّه»
سبب سقوط انسان است. «واتّبع هواه فتردى»
و در این آیه مى خوانیم که هوى پرستى سبب مهر خوردن بر گوش و دل است. «اتّخذ اللّه هواه... و ختم على سمعه و قلبه»
پیام ها
1- هوى پرستى نوعى شرک و هوى پرست سزاوار توبیخ است. «أفرایت من اتّخذ الهه هواه»
2- با اینکه هوسها در درون است ولى بازتاب هوا پرستى در اعمال انسان هویداست. «افرایت»
3- انسان ذاتاً موجودى پرستش گر است امّا در انتخاب معبود منحرف مى شود و به جاى خدا به سراغ هوسها مى رود. «اتّخذ الهه هواه»
4- کیفر کسى که خدا را رها کرده و به دنبال تمایلات نفسانى خود باشد آن است که خداوند او را گمراه نماید. «اضلّه اللّه»
5 - اگر هوى پرستى حاکم شد، علم از کارآیى مى افتد. هوا پرستى حتّى دانشمندان را منحرف مى کند. «و اضلّه اللّه على علم»
6- گمراهى و کوردلى، کیفر الهى براى هوى پرستان است. «اتّخذ الهه هواه... اضلّه اللّه... ختم على سمعه و قلبه»
7- هوى پرستى، سبب مسدود شدن درهاى هدایت به روى انسان است. «مَن اتّخذ الهه هواه... فمن یهدیه»
8 - جز هدایت الهى، هر راهى به ضلالت مى انجامد. «فمن یهدیه من بعد اللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ
ترجمه
پس آیا دیدى کسى را که هواى خویش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهیش به بیراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده اى نهاد. پس بعد از خدا کیست که او را هدایت کند، پس آیا پند نمى گیرید؟
قرآن درباره دو گروه تعبیر «ختم اللّه» آورده است: یکى کفّار که مىفرماید: «ختماللّه على قلوبهم و على سمعهم» و دیگرى هواپرستان که مى فرماید: «ختم اللّه على سمعه و قلبه»
مراد از هوىپرستى نادیده گرفتن وظیفه و پیروى از غریزه است.
هوى پرستى ابزار شناخت را از کار مىاندازد، نه چشم حقیقت را مى بیند و نه گوش حقّ را مىشنود و نه دل درک صحیح دارد.
یکى از عوامل هوى پرستى، گرایش به مادّیات است. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «اخلد الى الارض و اتبع هواه»
هوا پرستى اساس محنتهاست: «الهوى اسّ المحن» هوسها مرکب فتنه هاست.
«انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع» سرچشمه فتنه ها، پیروى از هوسهاست.
هوى پرستى مانع عدالت است. «فلا تتّبع الهوى ان تعدلوا»
سبب انحراف از راه خداست. «ولا تتّبع الهوى فیضلّک عن سبیل اللّه»
سبب سقوط انسان است. «واتّبع هواه فتردى»
و در این آیه مى خوانیم که هوى پرستى سبب مهر خوردن بر گوش و دل است. «اتّخذ اللّه هواه... و ختم على سمعه و قلبه»
پیام ها
1- هوى پرستى نوعى شرک و هوى پرست سزاوار توبیخ است. «أفرایت من اتّخذ الهه هواه»
2- با اینکه هوسها در درون است ولى بازتاب هوا پرستى در اعمال انسان هویداست. «افرایت»
3- انسان ذاتاً موجودى پرستش گر است امّا در انتخاب معبود منحرف مى شود و به جاى خدا به سراغ هوسها مى رود. «اتّخذ الهه هواه»
4- کیفر کسى که خدا را رها کرده و به دنبال تمایلات نفسانى خود باشد آن است که خداوند او را گمراه نماید. «اضلّه اللّه»
5 - اگر هوى پرستى حاکم شد، علم از کارآیى مى افتد. هوا پرستى حتّى دانشمندان را منحرف مى کند. «و اضلّه اللّه على علم»
6- گمراهى و کوردلى، کیفر الهى براى هوى پرستان است. «اتّخذ الهه هواه... اضلّه اللّه... ختم على سمعه و قلبه»
7- هوى پرستى، سبب مسدود شدن درهاى هدایت به روى انسان است. «مَن اتّخذ الهه هواه... فمن یهدیه»
8 - جز هدایت الهى، هر راهى به ضلالت مى انجامد. «فمن یهدیه من بعد اللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است