- 58145
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 49 و 50 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 49 و 50
لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ یَهَبُ لِمَن یَشَآءُ إِنَاثاً وَیَهَبُ لِمَن یَشَآءُ الذُّکُورَ
أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَاناً وَإِنَاثاً وَیَجْعَلُ مَن یَشَآءُ عَقِیماً إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ
ترجمه
فرمان روایى آسمانها و زمین مخصوص خداست، هر چه بخواهد مى آفریند، به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد.
یا (در یک رحم) پسران و دختران را در کنار هم قرار دهد و هر که را بخواهد نازا گرداند، همانا اوست داناى توانا.
از آنجا که اعراب جاهلى پسر را برتر از دختر مى دانستند، خداوند در این آیه درباره آفرینش هر دو کلمه «یَهَبُ» را به کار برد تا بفهماند پسر و دختر، هر دو هدیه الهى هستند و کلمه «ذکور» را با حروف «ال» آورد تا بگوید: آن پسرانى که شما به آن دل خوشید، آنان نیز هدیه الهى هستند.
مراد از «یزوّجهم» آن است که خداوند گاهى پسر و دختر را توأم با یکدیگر عطا مى کند.
پیام ها
1- کفر و ناسپاسى مردم، اثرى در حاکمیّت خداوند ندارد. «فان الانسان کفور للّه ملک السموات...»
2- فرزند، هدیه الهى است. «یَهَبُ»
3- پسر یا دختر بودن فرزند را به او واگذار کنیم او بهتر مى داند. «یهب لمن یشاء اناثاً... علیم قدیر»
4- نمونه فرمانروایى مطلق خداوند این است که به هر کس هر نوع فرزندى که بخواهد مى دهد. «للّه ملک السموات... یهب لمن یشاء»
5 - ناخرسندى از داشتن فرزند دختر یا پسر، کفران نعمت الهى و هدیه اوست. «فان الانسان کفور... یهب لمن یشاء...»
6- خداوند همواره در حال آفرینش است. «یهب... یخلق... یشاء» (فعل مضارع، نشانهى استمرار است.)
7- فرزند دادن یا عقیم ساختن انسان، نمودى از علم و قدرت خداوند است. «یهب... انه علیم قدیر»
8 - عقیم بودن، دلیل عدم قدرت خدا نیست. «عقیماً... قدیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ یَهَبُ لِمَن یَشَآءُ إِنَاثاً وَیَهَبُ لِمَن یَشَآءُ الذُّکُورَ
أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَاناً وَإِنَاثاً وَیَجْعَلُ مَن یَشَآءُ عَقِیماً إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ
ترجمه
فرمان روایى آسمانها و زمین مخصوص خداست، هر چه بخواهد مى آفریند، به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد.
یا (در یک رحم) پسران و دختران را در کنار هم قرار دهد و هر که را بخواهد نازا گرداند، همانا اوست داناى توانا.
از آنجا که اعراب جاهلى پسر را برتر از دختر مى دانستند، خداوند در این آیه درباره آفرینش هر دو کلمه «یَهَبُ» را به کار برد تا بفهماند پسر و دختر، هر دو هدیه الهى هستند و کلمه «ذکور» را با حروف «ال» آورد تا بگوید: آن پسرانى که شما به آن دل خوشید، آنان نیز هدیه الهى هستند.
مراد از «یزوّجهم» آن است که خداوند گاهى پسر و دختر را توأم با یکدیگر عطا مى کند.
پیام ها
1- کفر و ناسپاسى مردم، اثرى در حاکمیّت خداوند ندارد. «فان الانسان کفور للّه ملک السموات...»
2- فرزند، هدیه الهى است. «یَهَبُ»
3- پسر یا دختر بودن فرزند را به او واگذار کنیم او بهتر مى داند. «یهب لمن یشاء اناثاً... علیم قدیر»
4- نمونه فرمانروایى مطلق خداوند این است که به هر کس هر نوع فرزندى که بخواهد مى دهد. «للّه ملک السموات... یهب لمن یشاء»
5 - ناخرسندى از داشتن فرزند دختر یا پسر، کفران نعمت الهى و هدیه اوست. «فان الانسان کفور... یهب لمن یشاء...»
6- خداوند همواره در حال آفرینش است. «یهب... یخلق... یشاء» (فعل مضارع، نشانهى استمرار است.)
7- فرزند دادن یا عقیم ساختن انسان، نمودى از علم و قدرت خداوند است. «یهب... انه علیم قدیر»
8 - عقیم بودن، دلیل عدم قدرت خدا نیست. «عقیماً... قدیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان