- 2311
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 18
یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِینَ آمَنُواْ مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقَّ أَلَا إِنَّ الَّذِینَ یُمَارُونَ فِى السَّاعَةِ لَفِى ضَلَالٍ بَعِیدٍ
ترجمه
کسانى که ایمان به قیامت ندارند (نسبت به وقوع آن) شتاب مى ورزند، ولى کسانى که به آن ایمان دارند از آن مى ترسند و مى دانند که قیامت حقّ است، بدانید محقّقا کسانى که درباره قیامت به جدال مى پردازند در گمراهى دورى هستند.
اگر افراد گم شده، نزدیک باشند، امیدى به پیدا شدن و نجاتشان هست، ولى اگر دور باشند، پیداشدنشان سخت یا محال است. «لفى ضلال بعید»
کفّار و مشرکان همواره در برابر هشدارهاى انبیا نسبت به قیامت شتاب زدگى داشتند و مىگفتند: «متى هذا الوعد» زمان این تهدیدها چه وقت است، چرا عملى نمىشود.
گرچه در بسیارى کارها از عجله انتقاد شده است لکن در مواردى نظیر اقامه نماز، دفن میّت، ازدواج در جوانى، پرداخت بدهى، توبه و پذیرایى از مهمان، عجله مورد سفارش است.
«یمارون» به معناى اصرار در تردید است و «مشفق» از «شفقت» به معناى هراس همراه با مراقبت است.
حقّ، صفتى است که در قرآن براى امور مختلفى آمده است:
خداوند. «ذلک بان اللّه هوالحقّ»
پیامبر. «ارسلناک بالحقّ»
قرآن. «انزل الکتاب بالحقّ»
دعوت. «له دعوة الحقّ»
معاد. «یعلمون انها الحقّ»
سنجش. «والوزن یومئذ الحقّ»
پیام ها
1- شتابزدگى ما، در تدبیر الهى نقشى ندارد و نارواست. «یستعجل»
2- بیان دو دیدگاه و مقایسه میان آنها عامل رشد و انتخاب بهتر است. «لا یؤمنون بها والّذین آمنوا»
3- ایمان باید بر اساس علم باشد. «والّذین آمنوا... یعلمون...»
4- ایمان به معاد سبب ایجاد خوف از آن مىشود. (زیرا قیامت محل بروز حوادث هولناک است.) «آمنوا مشفقون»
5 - علم و ایمان و خوف در کنار هم مفیدند، اگر یکى از آنها نباشد کارساز نیست (چنانچه ابلیس و بلعم باعورا و فرعون علم داشتند امّا ایمان و خوف نداشتند.) «والّذین آمنوا مشفقون منها و یعلمون انّها الحقّ»
6- اصل شک در معاد گمراهى است و ایجاد شک و اصرار بر آن در دیگران گمراهى دور است. «ضلال بعید»
7- توقف و تداوم در جدال مورد انتقاد است. «یمارون فى الساعة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِینَ آمَنُواْ مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقَّ أَلَا إِنَّ الَّذِینَ یُمَارُونَ فِى السَّاعَةِ لَفِى ضَلَالٍ بَعِیدٍ
ترجمه
کسانى که ایمان به قیامت ندارند (نسبت به وقوع آن) شتاب مى ورزند، ولى کسانى که به آن ایمان دارند از آن مى ترسند و مى دانند که قیامت حقّ است، بدانید محقّقا کسانى که درباره قیامت به جدال مى پردازند در گمراهى دورى هستند.
اگر افراد گم شده، نزدیک باشند، امیدى به پیدا شدن و نجاتشان هست، ولى اگر دور باشند، پیداشدنشان سخت یا محال است. «لفى ضلال بعید»
کفّار و مشرکان همواره در برابر هشدارهاى انبیا نسبت به قیامت شتاب زدگى داشتند و مىگفتند: «متى هذا الوعد» زمان این تهدیدها چه وقت است، چرا عملى نمىشود.
گرچه در بسیارى کارها از عجله انتقاد شده است لکن در مواردى نظیر اقامه نماز، دفن میّت، ازدواج در جوانى، پرداخت بدهى، توبه و پذیرایى از مهمان، عجله مورد سفارش است.
«یمارون» به معناى اصرار در تردید است و «مشفق» از «شفقت» به معناى هراس همراه با مراقبت است.
حقّ، صفتى است که در قرآن براى امور مختلفى آمده است:
خداوند. «ذلک بان اللّه هوالحقّ»
پیامبر. «ارسلناک بالحقّ»
قرآن. «انزل الکتاب بالحقّ»
دعوت. «له دعوة الحقّ»
معاد. «یعلمون انها الحقّ»
سنجش. «والوزن یومئذ الحقّ»
پیام ها
1- شتابزدگى ما، در تدبیر الهى نقشى ندارد و نارواست. «یستعجل»
2- بیان دو دیدگاه و مقایسه میان آنها عامل رشد و انتخاب بهتر است. «لا یؤمنون بها والّذین آمنوا»
3- ایمان باید بر اساس علم باشد. «والّذین آمنوا... یعلمون...»
4- ایمان به معاد سبب ایجاد خوف از آن مىشود. (زیرا قیامت محل بروز حوادث هولناک است.) «آمنوا مشفقون»
5 - علم و ایمان و خوف در کنار هم مفیدند، اگر یکى از آنها نباشد کارساز نیست (چنانچه ابلیس و بلعم باعورا و فرعون علم داشتند امّا ایمان و خوف نداشتند.) «والّذین آمنوا مشفقون منها و یعلمون انّها الحقّ»
6- اصل شک در معاد گمراهى است و ایجاد شک و اصرار بر آن در دیگران گمراهى دور است. «ضلال بعید»
7- توقف و تداوم در جدال مورد انتقاد است. «یمارون فى الساعة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است